3229
Sök

Volvo 142-72 Startar dåligt

8 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en Volvo 142-72 med b20 som har börjat rackla. Den har alltid gått bra, och gör det fortfarande, men problemet är att den är grymt segstartad. Ibland vill den inte alls starta på startmotorn, men den startar alltid då man rullar igång den och går utan bekymmer. Kan ha en tendens att ibland "rycka" då man trycker fullt, men det är knappt märkbart. 

Någon som har en ide varför det kan vara så, och vad som är felet? har f.ö. nyss bytt tändstift, tändkablar och topplockspackning.
Senast redigerat av Sprattbogen (3 september 2014)

21 761 Inlägg
3 september 2014
#2
Började det krångla direkt efter att du hade bytt de där sakerna, eller fanns problemet innan?

Exempelvis om tändstiften och/eller tändkablarna inte är anpassade till den motorn och det tändsystemet så kan motorn bli svårstartad, speciellt när man kör på startmotorn. Ryckningar kan också uppstå med felanpassade stift/tändkablar pga att gnistan blir svag. smile

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#3
Vet att det var längesen jag skrev i detta inlägg men vill bara säga att problemet fortfarande finns.
Jag har nu bytt tändspole, kondensator och brytarspetsar. Har även tagit loss startmotorn och rengjort den. Har ställt in ventilmellanrum sakerna, brytarspetsarna och tändföljden. Har kollat att det kommer in bensin in i förgasaren. Men stiften är fortfarande torra. På vissa stift är det bra gnista medan på några är den jättesvag. Har även tagit loss grenröret för att se om det var nå fel men kunde inte se något. Har även dragit en ny jordkabel till motor. Köpt ett nytt batteri. Har bytt olja och oljefilter, helt onödigt i detta sammanhang men nämner det iallafall. Har provat starta med startgas och efter ungefär 40 sek med startmotorn på startade den och gick 5 min efter att den sedan dog då man gasade och startade då inte något mer. Testade en gång till med startgas och den gick igång men då gick den jättedåligt på väldigt höga varv och den dog efter kanske 10 min igen.
Jag vet då inte vad jag ska göra. Finns det ens nå man kan göra? Byta motor... Ja it vet jag. Tar emot alla förslag!

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#4
Förresten vad är det för stift som ska sitta i en b20?

Evildan
29 september 2014
#5
Har du helt gummi till dämpkolven?

Tändstift: NGK BP6HS eller Bosch WR5BC eller motsvarande från annan tillverkare.

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#6
Helt gummi till dämpkolven?? Vet it ens vad dämpkolven är.. big_smile

Men glömde att säga att har då köpt en tändspole från biltema och den blev jättevarm första gången jag skulle starta. Tror ni den kan ha blivit dålig eller nå?

Evildan
29 september 2014
#7
Sprattbogen skrev:
Helt gummi till dämpkolven?? Vet it ens vad dämpkolven är.. big_smile

Men glömde att säga att har då köpt en tändspole från biltema och den blev jättevarm första gången jag skulle starta. Tror ni den kan ha blivit dålig eller nå?

Dämpkolven i förgasaren.
Där du fyller på ATF genom det lilla hålet under det svarta locket.
Därunder sitter ett gummi som ska hålla tätt mot det vacuum som krävs för att dämpkolven ska lätta och lyfta på bränslenålen samt att förgasaren då ska släppa igenom luft in i motorn.

Ja, spolen kan vara dålig, speciellt som du beskriver att du har dåligt med gnista.

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#8
Har bytt membran men är det ett annat gummi du tänker på?

Evildan
30 september 2014
#9
Det var membranet jag tänkte på.

8 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#10
Såg att det var helt slut olja men bytte det och fyllde på ny olja. Ingen ändring. big_smile

Evildan
30 september 2014
#11
Det ska inte vara olja där, enbart ATF Dexron I, II eller III får fyllas.

Är du säker på att allt du bytt ut är korrekt inställt?

8 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#12
Fyllde då på förgasarolja. Är det fel?

Har ingen aning vad som skulle kunna vara fel inställt..

Evildan
30 september 2014
#13
Sprattbogen skrev:
Fyllde då på förgasarolja. Är det fel?

Har ingen aning vad som skulle kunna vara fel inställt..

Det är helt rätt vätska påfyllt.
Dock är inte förgasarolja en olja i dess rätta bemärkelse utan en fluid.
Därav namnet ATF Automatic Transmission Fluid.


Vad ställde du brytarspetsarna på?
Tändstiftsgap?
Tändningen?

687 Inlägg
30 september 2014
#14
Ingen läcka på bränsleledningarna någonstans?

8 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#15
Brytarspetsar.0.4 tror jag. Tändningen ställde jag in när bilen var igång och lyssnade bara när den lät som bäst. Tändstiftsgap har jag inte gjort något med.

Ingen läcka som jag har märkt. Det sprutar som sagt bränsle ner in i förgasaren.


Sök