3309
Sök

Audi s4 -99 startar ibland?

41 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#1
fick ett jävla roligt fel idag...... körde till macken efter en halv lång körning stängde av som vanligt låste gick in köpte cigg sen ut öppna med fjärren som vanligt stoppar in nyckeln motorn går runt tände till o dog efter upprepade försök så gav jag upp låste gick in på dass ca 5 min sen ut öppnade med nyckeln o startade o då gick den igång gasade till  o sen körde jag till jobbet ... efter jobbet samma öppna med fjärren startade direkt o körde hem... sen skulle jag testa om problemet kvar stog... japp det gjorde det tände till 2 första gångerna men inte mer spelade ingen roll om jag lååste med fjärren eller med nyckeln i dörren den startade inte .... vad kan det va? soppa pumpen eller ? inga varningslampor tända mer än edc en liten stund tills jag vrider på starten då slocknar den .... ???? körde ju hem liksom o det är väll iaf 6 km o inte ryckigt eller tendens till misständningar eller något
? kan det va pumpen tros? läst lite på forum o får inte fram ngt aha... hoppas på att kunna ta mig till jobbet o sen till garaget imorgon så jag kan ta min andra bil så jag kan felsöka....


179 Inlägg
18 september 2014
#2
Lustigt. Startspärr lampan lös inte i instrumenthuset?? då vet jag att bilen gör så. Tänder till men stänger av direkt.


41 Inlägg
18 september 2014
Trådstartare
#3
Den med bil ock nyckel som lyser orange var tänd när jag slog på tändningen men slockna efter en stund ...felkoden va 18057 abs enhet något....


41 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#4
har fortfarande problem med att jag inte får igång bilen den har stått i 2 dagar nu och idag cyklade jag 1 mil för att hämta min andra bild o kabla igång lite ström till audin då det tagit slut när jag försökt starta... EPC lampan lyser jag har inte fått liv i den alls inte en tendens till att tända alla säkringar är hela .... har en felkod :  18057  =


Avstängd
10 388 Inlägg
20 september 2014
#5
18057/P1649/005705 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON


Possible Causes

Fault Code(s) stored in Brake Electronics (J104)
Communication Error with Brake Electronics (J104)


Possible Solutions

Check Brake Electronics (J104) for Fault Codes
Check Communication with Brake Electronics (J104)
See Measuring Value Blocks (MVB)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

41 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#6
testade att starta bilen idag med hjälp av startgas och den gick igång ... mätte vid säkringen med tändningen igång hade 1.72v och samma sak bak vid pumpen ...bestämde mig för att ta ur pumpen och testa om den funkade vilket den gjorde... körde på startmotorn och mätte vid säkringen fick en strömstyrka på runt 10v  vad kan vara problemet har gett upp för ikväll... ska montera tillbaka pumpen imorgon efter jobbet tänkte jag och ev fortsätta mitt felsökande..... behöver tips har slut på ideer....


2fast4you
371 Inlägg
28 september 2014
#7
jag är inte alls inne på audi, men på dom flesta andra bilar så styr startspärren bränsletillförseln. o eftersom den smäller igång på startgas, o du ej har ström till pumpen så tror jag starkt på att det är fel på startspärren. har du provat med en annan nyckel??

haru kört fast eller

84 Inlägg
28 september 2014
#8
om det är startspärren så ska bilen starta och vara igång ca 5sec och sedan dö, men den ska alltid starta

provat koppla 12 direkt till pumpen och sedan starta den?

kan te,x vara glapp i kabeln till pumpen, eller en dålig lödning i reläet

41 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#9
sitter inte relät efter säkring? startspärren tror jag inte på den lampan släcks...har en lampa epc som ständigt lyser och den hänvisar till j14 kontakten vid bromsledningarna i motorrummet inget fel där till synes...batteriet har jag haft på laddning i 1 dygn så det var full kräm.... tycker det är konstigt att det bara är 1.72v vid tändningsläge på pumpen  och vid säkring 28... läste att det ska vara ca 10 volt vid pumpen med tändningen igång motorn avstängd.... sitter relät innan säkring kan det vara relät men sitter det efter säkring så kan det vara ett dyrare problem (styrboxen) eller dålig jord någonstans... tycker det är konstigt att det kommer bara sådär på en dag ingen förvarning.... hmm


84 Inlägg
28 september 2014
#10
pumpen ska bara gå i någon/några sec när du vrider på tändningen och sedan vara avstängd tills du kör startmotorn

41 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#11
nu har jag kollat allt från pumpen till relät till säkringen och jag har ingen ström till säkringen... det ända värdet jag får fram är 1.72 v och det är på tok för lite... vad ger ström till säkringen samt relät? eller rättare sagt vad ger klartecken till att skicka ström epc lampan lyser det klickar lite lite i relät när jag vrider på tändningen  säkringen är hel... bilen gick igång på startgas... fattar nada.... men dog så fort jag slutade spraya...


84 Inlägg
30 september 2014
#12
kommer inte ihåg om det var, säkring - relä eller relä - säkring, men den borde få strömmen från plinten under instrumentbrädan.

det är styrboxen som drar reläet, om alla berörda saker ger ok, te,x krock sensorer, tändsystemet osv osv

att den startar på startgas tyder på att pumpen inte funkar/inte får ström,

är du säker på att reläet är helt?
du har ingen ström på båda sidor av säkringen?

du måste mäta när du kör startmotorn

41 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#13
Ska se om jag kan mäta när jag kör startmotorn har beställt nytt relä kommer på torsdag....


41 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#14
Nej bara ena sidan säkringen


84 Inlägg
1 oktober 2014
#15
om du bara har ström på ena sidan av säkringen så är den ju trasig eller dålig

80 Inlägg
1 oktober 2014
#16
Jag hade en Nissan 200 som bara startade ibland, ena ggn gick de jättebra andra inte alls. Kunde dock alltid knuffa igång den och det visade sig att det var kolet i startmotorn som va "nästan slut" så det funkade ibland. Renoverade startmotorn å hade aldrig de problemet igen...

41 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
#17
Säkringen är hel jag mätte bara i där säkringen satt och då fick jag 1.72v...
Hämtade mitt nya relä på audi idag och det var plug an play bilen gick igång direkt så jäla skönt smile))


Tack för alla tips och förslag alla !!!! $$$$



Sök