2498
Sök

940-t5

150 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, har funderat lite nu. När man börjat få in lite pengar varje månad från jobb att införskaffa mig en projekt bil. Och då har jag tänkt lite på en 940 T5, gillar 940 modellerna och har redan en som brukis! Tänkte bara kolla, eftersom det är ett långtidsprojekt, och det är ett sådant projekt som jag mest kommer göra för att lära mig och samtidigt få en grym bil.

Tänkte kolla lite på kostnader, bil och en T5a räknar jag på gå runt 7-8000 i runda slängar. Då motorn i sig kostar 4 tusen på skroten!

Men sen då? Hörde att det var ett jävla krångel med kabelhärvan om man skulle köra T5 i 740, är det lika stor jävulskap med 940? 

Vill börja med att helrenovera motorn och ge den lite kärlek, planerar på att påbörja med att köpa motorn nästa månad och sen bil efter jul någon gång!


Vad tror ni, sammanlagt. Att det kommer gå på? Vill inte köpa något färdigt då jag vill lära mig samtidigt! smile

Mvh Panda!


918 Inlägg
5 oktober 2014
#2
Kolla med Bjorlen här på garaget, han kan säkert svara på dina frågor. smile


150 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#3
WoozyDozz skrev:
Kolla med Bjorlen här på garaget, han kan säkert svara på dina frågor. smile

Drog iväg ett PM till honom men skulle vara härligt om man kunde få några svar nu.. så man kunde börja skissa upp en budget och sådär! smile


8 250 Inlägg
5 oktober 2014
#4
Det är alltid lätt på förhand att räkna och tycka att "det här blir ju inte så dyrt"...

Om motorn kostar 4000 så lär du ju sedan lägga på några tusen för tråg, motorfästen, vattenrör, intercooler och annat. Sen behövs ju en kabelhärva + styrbox. Och den bör vara lika jäklig oavsett om man utgår ifrån en 7 eller 900. Sen ska du ha en växellåda som passar. Och att renovera en T5 kan bli riktigt dyrt, speciellt om det är en motor som gått långt man tänkt utgå ifrån. Och ska den dessutom hålla för lite mer effekt så rinner pengarna iväg fort.

Allt beror ju på vilka krav man har och hur billigt man kan få tag i grejer, men 50.000:- skulle jag räkna på minst.


150 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Det är alltid lätt på förhand att räkna och tycka att "det här blir ju inte så dyrt"...

Om motorn kostar 4000 så lär du ju sedan lägga på några tusen för tråg, motorfästen, vattenrör, intercooler och annat. Sen behövs ju en kabelhärva + styrbox. Och den bör vara lika jäklig oavsett om man utgår ifrån en 7 eller 900. Sen ska du ha en växellåda som passar. Och att renovera en T5 kan bli riktigt dyrt, speciellt om det är en motor som gått långt man tänkt utgå ifrån. Och ska den dessutom hålla för lite mer effekt så rinner pengarna iväg fort.

Allt beror ju på vilka krav man har och hur billigt man kan få tag i grejer, men 50.000:- skulle jag räkna på minst.

Och om man inte skulle gå så hårt ut.. Förstår om det skulle ligga på 25, 30 tusen.. Men dem resterande 20 tusen.. Vet inte vart dem ska ta vägen..! Men men, får börja med att hitta en motor! Sen kommer allting så småningom, blir troligen ett litet projekt här på garaget! smile


8 250 Inlägg
5 oktober 2014
#6
940Pandan skrev:
Marlboroman skrev:
Massa text.

Och om man inte skulle gå så hårt ut.. Förstår om det skulle ligga på 25, 30 tusen.. Men dem resterande 20 tusen.. Vet inte vart dem ska ta vägen..! Men men, får börja med att hitta en motor!

För att fördjupa hur jag har räknat: Renoveringssats kostar 7500 men en sådan lär kompletteras + att det behövs olja, glykol, lim och småsaker så redan där är man uppe i 10.000. Sen beror det ju på exakt i vilket skick motorn man utgår ifrån är i, men köper man en billig motor som gått långt så kan man räkna med ytterligare 10.000 för borrning + nya kolvar. Sen vill man kanske ha en lite vassare koppling när man ändå är igång och där försvinner ett par tusen till. Sen var det ju det där med motorfästen, tråg och vattenrör som äter upp några tusen till. Och vips så kan man redan där ha bränt 25.000:- förutom dem 4000 som motorn kostade från skroten i ditt exempel.

Sen ska det köpas en bil, en växellåda som passar, kabelhärva, styrbox och säkert en del saker jag glömt.


150 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
940Pandan skrev:
Marlboroman skrev:
Massa text.

Och om man inte skulle gå så hårt ut.. Förstår om det skulle ligga på 25, 30 tusen.. Men dem resterande 20 tusen.. Vet inte vart dem ska ta vägen..! Men men, får börja med att hitta en motor!

För att fördjupa hur jag har räknat: Renoveringssats kostar 7500 men en sådan lär kompletteras + att det behövs olja, glykol, lim och småsaker så redan där är man uppe i 10.000. Sen beror det ju på exakt i vilket skick motorn man utgår ifrån är i, men köper man en billig motor som gått långt så kan man räkna med ytterligare 10.000 för borrning + nya kolvar. Sen vill man kanske ha en lite vassare koppling när man ändå är igång och där försvinner ett par tusen till. Sen var det ju det där med motorfästen, tråg och vattenrör som äter upp några tusen till. Och vips så kan man redan där ha bränt 25.000:- förutom dem 4000 som motorn kostade från skroten i ditt exempel.

Sen ska det köpas en bil, en växellåda som passar, kabelhärva, styrbox och säkert en del saker jag glömt.

Okej! Ja men det blir ett långtidsprojekt..! Vem är 50 000 o lägga ut på en bil över en kväll liksom! Men tack för hjälpen! Jag o en polare har snackat ihop oss lite så.. T5 blir nästa månad, sen titta över den lite o se vad som kan behövas köpa in! 740 efter nyår, då den är lite billigare. Sen stort plus att kunna byta till sportratt utan o bry sig om bessmannen! Blir M90 och det går o ta från skroten för en 600 kr! Turbo o downpipe o sånt kommer eftersom!

Tack för hjälpen! Ska börja skissa upp en liten budget och inköpslista! Hittade en jätte bra tråd med en massa saker!

http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-post-3938.html För er som undrar!



Sök