majkies skrev:
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
100-150(?) Svårt att avgöra. Tror inte jag ska köpa den kontant då jag hellre vill ha lite mer pengar över till annat. Men tror 150k är ett bra ställe att stanna vid, kanske lite mer om man hittar en som passar mig riktigt bra såklart
Låter som en bra bil att börja med faktiskt. Ska kolla in den!
Har även lite planer på Audi, då jag verkligen gillar deras bilar. Och där står det mellan A3 och S3. Evigt dilemma det här med bilar..
Det finns riktigt fina ex till din budget!
http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3Dock ligger skatten på 2000:- på den (fortfarande ganska billig med tanke på vad man får). Du får nog lägga lite mer för att få en Bluemotion 2.0 TDI (då skatten i stället ligger på 1000). Riktigt fina bilar som du drar ifrån de flesta på vägarna med
Körde ett spontant drag-race med en raggare i V70 vid ett rödljus med en Golf 2011 2.0 TDI. Vinsten var LÄTT
Audi A3/S3 är helt klart kvalitétsbilar på ett sätt som Golf inte riktigt uppnår. Det valet är svårt! Dock hade jag nog inte valt S3 i ditt läge, då du får lägga ut MYCKET mer pengar bara för att få den större motorn.
Här har du en kanonfin A3 med den snålare motorn (där skatten ligger på 1000!)
http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A3_ … 21&w=3
Den där Audin hade jag faktiskt kollat på innan
Den är helt klart med på topp 5 listan. Är manuell verkligen fördelaktigt när det kommer till Audi, BMW, Mercedes? Har för mig att du nästan måste ha automat när det kommer till dom bilmärkena. Kan iofs vara så att det gäller dom nya årsmodellerna.
Men golfen gillade jag inte så mycket
Jag hittade någon Golf som verkligen var tvärtemot GTIn jag senare kollade på. Den förstnämnda hette något i stil med Golf Tdi Bluemotion, och hade 105 hkr, drog oerhört lite soppa, låga kostnader etc. Dvs raka motsatsen till en sportmodell.
Om man jämför den A3 du länkade, med t ex denna
http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GT … amp;last=1Skulle den här vara mycket dyrare i drift än A3?
Personligen vill jag inte köra något annat än manuellt. Speciellt inte om det är lite av en prestandabil vi pratar om
De manuella lådorna i nyare tyskar är en dröm att använda. Väldigt tillfredsställande, med ganska korta växlingar och generellt sportig känsla. Smutskastar inte automatarna, då jag inte provat någon själv!
105hk är vad de flesta tycker är tillräckligt och ger, som du säger, ett väldigt ekonomiskt bilägande. Tack vare att det är diesel, gör vridmomentet mycket i acceleration och du får ett lugnt uppförande på motorväg trots mindre motorvolym. Det är helt klart en värdig utmanare men kanske inte intressant om du sneglar mot GTI-hållet?
Den GTIn du kollar på drar nästan lika mycket som min äldre Audi A3. Dvs den är ingen bensinslukare på något vis, men inte i närheten så snål och billig i helhet som A3an. Min gissning är att försäkringen är dyrare på GTIn också, men det är självklart något du själv måste kolla upp.
EDIT: Ska kanske nämnas att GTIn du länkade är nästan två hela sekunder snabbare från 0-100 vilket är
mycket. Spelar väl ingen roll egentligen, eftersom de flesta snabba accelerationer kommer göras vid omkörningar i 80-120km/h och dylikt. Där tror jag du tar igen mycket på att ha diesel.