2819
Sök

Köpråd: Ska köpa min första bil. Funderar på bland annat Golf R32 & Audi A3.

14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Bör inledes säga att jag inte är speciellt kunnig när det kommer till bilar & därför försöker jag få så mycket tips & åsikter som möjligt.
Har väldigt svårt & bestämma mig för vilken typ av bil jag vill köpa.
Antingen så köper jag en bil som går helt okej, typ som Golf TDI Bluemotion eller Audi A3, eller en lite mer sportigare bil såsom Golf GTI eller Golf R32.

Vet inte om jag behöver en bil som R32 då jag tror jag skulle behöva en mer "normal" bil som första bil, men å andra sidan så skulle det vara oerhört kul att ha en snabbare bil som första bil.

Är det värt och köpa en GTI eller R32 om man inte kommer köra speciellt snabbt hela tiden? Eller blir den bara obekväm och slö om man kör så? Är det smartare och köpa en mer bensinsnål bil? Och hur pass stor skillnad blir det prismässigt och äga den, eventuellt laga den och köra den? Om man tänker att man kör relativt liknande med båda bilarna.

Uppskattar all hjälp jag kan få.
Tack för mig!

75 Inlägg
5 oktober 2014
#2
Dem 'snabbare' bilarna du nämner är dyrare i skatt, försäkring och bränsle jämfört med en mer normal bil som Audi a3 1.6.

Vad har du kört för bil innan och vad tyckte du om den/dem?


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#3
ripinpeace skrev:
Dem 'snabbare' bilarna du nämner är dyrare i skatt, försäkring och bränsle jämfört med en mer normal bil som Audi a3 1.6.

Vad har du kört för bil innan och vad tyckte du om den/dem?

Aa, det förstår jag. Men hur pass stor prisskillnad är det man pratar om?

Detta blir min första bil smile Därför är jag osäker på hur smart det egentligen är att ha en t ex R32 som första bil.´

Hade det inte varit min första bil hade jag utan tvekan köpt GTI eller R32.

75 Inlägg
5 oktober 2014
#4
majkies skrev:
ripinpeace skrev:
Dem 'snabbare' bilarna du nämner är dyrare i skatt, försäkring och bränsle jämfört med en mer normal bil som Audi a3 1.6.

Vad har du kört för bil innan och vad tyckte du om den/dem?

Aa, det förstår jag. Men hur pass stor prisskillnad är det man pratar om?

Detta blir min första bil smile Därför är jag osäker på hur smart det egentligen är att ha en t ex R32 som första bil.´

Hade det inte varit min första bil hade jag utan tvekan köpt GTI eller R32.

Skatt kan du jämföra mellan bilar på transportstyrelsen hemsida. Försäkring kan du kolla upp på folksam te.x

Har du ekonomi för en lite roligare bil så tror jag absolut på en golf gti eller en golf 4motion v6 eller kanske... skoda rs, honda civic type r?


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#5
ripinpeace skrev:
majkies skrev:
ripinpeace skrev:
Dem 'snabbare' bilarna du nämner är dyrare i skatt, försäkring och bränsle jämfört med en mer normal bil som Audi a3 1.6.

Vad har du kört för bil innan och vad tyckte du om den/dem?

Aa, det förstår jag. Men hur pass stor prisskillnad är det man pratar om?

Detta blir min första bil smile Därför är jag osäker på hur smart det egentligen är att ha en t ex R32 som första bil.´

Hade det inte varit min första bil hade jag utan tvekan köpt GTI eller R32.

Skatt kan du jämföra mellan bilar på transportstyrelsen hemsida. Försäkring kan du kolla upp på folksam te.x

Har du ekonomi för en lite roligare bil så tror jag absolut på en golf gti eller en golf 4motion v6 eller kanske... skoda rs, honda civic type r?

Aa då. Vet dock inte hur värt det är att köpa en sportmodell om jag ändå inte ska köra så snabbt.
Och hur lockad man kommer bli till att ständigt trycka lite extra på gasen.
Vet inte om det är ett bra sätt att börja billivet med smile

195 Inlägg
5 oktober 2014
#6
Jag skulle utan tvekan satsa på en lite snabbare och roligare bil. Jag tycker du tänker helt rätt!

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#7
Vad har du för budget? Golf 2.0 TDI är underbara. Inte alls lika skönt motorljud som en bensindriven GTI, men allt annat är i princip likadant som GTIn. Växellåda, köregenskaper osv. 140hk med grymt vridmoment kommer man långt på! Dessutom ligger skatten på 1000:- för de nyare modellerna (alltså typ 2010 och framåt).


1 122 Inlägg
5 oktober 2014
#8
Eller så nöjer du dig med mellantinget. 2.8:as 4 motion golf

gasa nu foer faen!

14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#9
Cracksoup skrev:
Vad har du för budget? Golf 2.0 TDI är underbara. Inte alls lika skönt motorljud som en bensindriven GTI, men allt annat är i princip likadant som GTIn. Växellåda, köregenskaper osv. 140hk med grymt vridmoment kommer man långt på! Dessutom ligger skatten på 1000:- för de nyare modellerna (alltså typ 2010 och framåt).

100-150(?) Svårt att avgöra. Tror inte jag ska köpa den kontant då jag hellre vill ha lite mer pengar över till annat. Men tror 150k är ett bra ställe att stanna vid, kanske lite mer om man hittar en som passar mig riktigt bra såklart wink
Låter som en bra bil att börja med faktiskt. Ska kolla in den!
Har även lite planer på Audi, då jag verkligen gillar deras bilar. Och där står det mellan A3 och S3. Evigt dilemma det här med bilar.. smile

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#10
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
Vad har du för budget? Golf 2.0 TDI är underbara. Inte alls lika skönt motorljud som en bensindriven GTI, men allt annat är i princip likadant som GTIn. Växellåda, köregenskaper osv. 140hk med grymt vridmoment kommer man långt på! Dessutom ligger skatten på 1000:- för de nyare modellerna (alltså typ 2010 och framåt).

100-150(?) Svårt att avgöra. Tror inte jag ska köpa den kontant då jag hellre vill ha lite mer pengar över till annat. Men tror 150k är ett bra ställe att stanna vid, kanske lite mer om man hittar en som passar mig riktigt bra såklart wink
Låter som en bra bil att börja med faktiskt. Ska kolla in den!
Har även lite planer på Audi, då jag verkligen gillar deras bilar. Och där står det mellan A3 och S3. Evigt dilemma det här med bilar.. smile

Det finns riktigt fina ex till din budget! http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3
Dock ligger skatten på 2000:- på den (fortfarande ganska billig med tanke på vad man får). Du får nog lägga lite mer för att få en Bluemotion 2.0 TDI (då skatten i stället ligger på 1000). Riktigt fina bilar som du drar ifrån de flesta på vägarna med smile Körde ett spontant drag-race med en raggare i V70 vid ett rödljus med en Golf 2011 2.0 TDI. Vinsten var LÄTT wink

Audi A3/S3 är helt klart kvalitétsbilar på ett sätt som Golf inte riktigt uppnår. Det valet är svårt! Dock hade jag nog inte valt S3 i ditt läge, då du får lägga ut MYCKET mer pengar bara för att få den större motorn.
Här har du en kanonfin A3 med den snålare motorn (där skatten ligger på 1000!) http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A3_ … 21&w=3


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#11
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
Vad har du för budget? Golf 2.0 TDI är underbara. Inte alls lika skönt motorljud som en bensindriven GTI, men allt annat är i princip likadant som GTIn. Växellåda, köregenskaper osv. 140hk med grymt vridmoment kommer man långt på! Dessutom ligger skatten på 1000:- för de nyare modellerna (alltså typ 2010 och framåt).

100-150(?) Svårt att avgöra. Tror inte jag ska köpa den kontant då jag hellre vill ha lite mer pengar över till annat. Men tror 150k är ett bra ställe att stanna vid, kanske lite mer om man hittar en som passar mig riktigt bra såklart wink
Låter som en bra bil att börja med faktiskt. Ska kolla in den!
Har även lite planer på Audi, då jag verkligen gillar deras bilar. Och där står det mellan A3 och S3. Evigt dilemma det här med bilar.. smile

Det finns riktigt fina ex till din budget! http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3
Dock ligger skatten på 2000:- på den (fortfarande ganska billig med tanke på vad man får). Du får nog lägga lite mer för att få en Bluemotion 2.0 TDI (då skatten i stället ligger på 1000). Riktigt fina bilar som du drar ifrån de flesta på vägarna med smile Körde ett spontant drag-race med en raggare i V70 vid ett rödljus med en Golf 2011 2.0 TDI. Vinsten var LÄTT wink

Audi A3/S3 är helt klart kvalitétsbilar på ett sätt som Golf inte riktigt uppnår. Det valet är svårt! Dock hade jag nog inte valt S3 i ditt läge, då du får lägga ut MYCKET mer pengar bara för att få den större motorn.
Här har du en kanonfin A3 med den snålare motorn (där skatten ligger på 1000!) http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A3_ … 21&w=3

Den där Audin hade jag faktiskt kollat på innan big_smile Den är helt klart med på topp 5 listan. Är manuell verkligen fördelaktigt när det kommer till Audi, BMW, Mercedes? Har för mig att du nästan måste ha automat när det kommer till dom bilmärkena. Kan iofs vara så att det gäller dom nya årsmodellerna.

Men golfen gillade jag inte så mycket hmm Jag hittade någon Golf som verkligen var tvärtemot GTIn jag senare kollade på. Den förstnämnda hette något i stil med Golf Tdi Bluemotion, och hade 105 hkr, drog oerhört lite soppa, låga kostnader etc. Dvs raka motsatsen till en sportmodell.

Om man jämför den A3 du länkade, med t ex denna http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GT … amp;last=1
Skulle den här vara mycket dyrare i drift än A3?

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#12
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
100-150(?) Svårt att avgöra. Tror inte jag ska köpa den kontant då jag hellre vill ha lite mer pengar över till annat. Men tror 150k är ett bra ställe att stanna vid, kanske lite mer om man hittar en som passar mig riktigt bra såklart wink
Låter som en bra bil att börja med faktiskt. Ska kolla in den!
Har även lite planer på Audi, då jag verkligen gillar deras bilar. Och där står det mellan A3 och S3. Evigt dilemma det här med bilar.. smile

Det finns riktigt fina ex till din budget! http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3
Dock ligger skatten på 2000:- på den (fortfarande ganska billig med tanke på vad man får). Du får nog lägga lite mer för att få en Bluemotion 2.0 TDI (då skatten i stället ligger på 1000). Riktigt fina bilar som du drar ifrån de flesta på vägarna med smile Körde ett spontant drag-race med en raggare i V70 vid ett rödljus med en Golf 2011 2.0 TDI. Vinsten var LÄTT wink

Audi A3/S3 är helt klart kvalitétsbilar på ett sätt som Golf inte riktigt uppnår. Det valet är svårt! Dock hade jag nog inte valt S3 i ditt läge, då du får lägga ut MYCKET mer pengar bara för att få den större motorn.
Här har du en kanonfin A3 med den snålare motorn (där skatten ligger på 1000!) http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A3_ … 21&w=3

Den där Audin hade jag faktiskt kollat på innan big_smile Den är helt klart med på topp 5 listan. Är manuell verkligen fördelaktigt när det kommer till Audi, BMW, Mercedes? Har för mig att du nästan måste ha automat när det kommer till dom bilmärkena. Kan iofs vara så att det gäller dom nya årsmodellerna.

Men golfen gillade jag inte så mycket hmm Jag hittade någon Golf som verkligen var tvärtemot GTIn jag senare kollade på. Den förstnämnda hette något i stil med Golf Tdi Bluemotion, och hade 105 hkr, drog oerhört lite soppa, låga kostnader etc. Dvs raka motsatsen till en sportmodell.

Om man jämför den A3 du länkade, med t ex denna http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GT … amp;last=1
Skulle den här vara mycket dyrare i drift än A3?

Personligen vill jag inte köra något annat än manuellt. Speciellt inte om det är lite av en prestandabil vi pratar om smile
De manuella lådorna i nyare tyskar är en dröm att använda. Väldigt tillfredsställande, med ganska korta växlingar och generellt sportig känsla. Smutskastar inte automatarna, då jag inte provat någon själv!

105hk är vad de flesta tycker är tillräckligt och ger, som du säger, ett väldigt ekonomiskt bilägande. Tack vare att det är diesel, gör vridmomentet mycket i acceleration och du får ett lugnt uppförande på motorväg trots mindre motorvolym. Det är helt klart en värdig utmanare men kanske inte intressant om du sneglar mot GTI-hållet?

Den GTIn du kollar på drar nästan lika mycket som min äldre Audi A3. Dvs den är ingen bensinslukare på något vis, men inte i närheten så snål och billig i helhet som A3an. Min gissning är att försäkringen är dyrare på GTIn också, men det är självklart något du själv måste kolla upp.

EDIT: Ska kanske nämnas att GTIn du länkade är nästan två hela sekunder snabbare från 0-100 vilket är mycket. Spelar väl ingen roll egentligen, eftersom de flesta snabba accelerationer kommer göras vid omkörningar i 80-120km/h och dylikt. Där tror jag du tar igen mycket på att ha diesel.
Senast redigerat av Cracksoup (5 oktober 2014)


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#13
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
Cracksoup skrev:

Det finns riktigt fina ex till din budget! http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3
Dock ligger skatten på 2000:- på den (fortfarande ganska billig med tanke på vad man får). Du får nog lägga lite mer för att få en Bluemotion 2.0 TDI (då skatten i stället ligger på 1000). Riktigt fina bilar som du drar ifrån de flesta på vägarna med smile Körde ett spontant drag-race med en raggare i V70 vid ett rödljus med en Golf 2011 2.0 TDI. Vinsten var LÄTT wink

Audi A3/S3 är helt klart kvalitétsbilar på ett sätt som Golf inte riktigt uppnår. Det valet är svårt! Dock hade jag nog inte valt S3 i ditt läge, då du får lägga ut MYCKET mer pengar bara för att få den större motorn.
Här har du en kanonfin A3 med den snålare motorn (där skatten ligger på 1000!) http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A3_ … 21&w=3

Den där Audin hade jag faktiskt kollat på innan big_smile Den är helt klart med på topp 5 listan. Är manuell verkligen fördelaktigt när det kommer till Audi, BMW, Mercedes? Har för mig att du nästan måste ha automat när det kommer till dom bilmärkena. Kan iofs vara så att det gäller dom nya årsmodellerna.

Men golfen gillade jag inte så mycket hmm Jag hittade någon Golf som verkligen var tvärtemot GTIn jag senare kollade på. Den förstnämnda hette något i stil med Golf Tdi Bluemotion, och hade 105 hkr, drog oerhört lite soppa, låga kostnader etc. Dvs raka motsatsen till en sportmodell.

Om man jämför den A3 du länkade, med t ex denna http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GT … amp;last=1
Skulle den här vara mycket dyrare i drift än A3?

Personligen vill jag inte köra något annat än manuellt. Speciellt inte om det är lite av en prestandabil vi pratar om smile
De manuella lådorna i nyare tyskar är en dröm att använda. Väldigt tillfredsställande, med ganska korta växlingar och generellt sportig känsla. Smutskastar inte automatarna, då jag inte provat någon själv!

105hk är vad de flesta tycker är tillräckligt och ger, som du säger, ett väldigt ekonomiskt bilägande. Tack vare att det är diesel, gör vridmomentet mycket i acceleration och du får ett lugnt uppförande på motorväg trots mindre motorvolym. Det är helt klart en värdig utmanare men kanske inte intressant om du sneglar mot GTI-hållet?

Den GTIn du kollar på drar nästan lika mycket som min äldre Audi A3. Dvs den är ingen bensinslukare på något vis, men inte i närheten så snål och billig i helhet som A3an. Min gissning är att försäkringen är dyrare på GTIn också, men det är självklart något du själv måste kolla upp.

Okej okej.
Aa precis. Den kostade 139 500 som jag kollade på (den med 105hk), från 2012 eller 2013, minns inte riktigt. Men det känns som att en A3 skulle passa mig fint. Hur mycket skiljer det, om man tänker prestandamässigt, mellan A3 och GTIn?
Känns lite som att A3 är ett mellanting i det här sammanhanget smile

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#14
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
majkies skrev:

Den där Audin hade jag faktiskt kollat på innan big_smile Den är helt klart med på topp 5 listan. Är manuell verkligen fördelaktigt när det kommer till Audi, BMW, Mercedes? Har för mig att du nästan måste ha automat när det kommer till dom bilmärkena. Kan iofs vara så att det gäller dom nya årsmodellerna.

Men golfen gillade jag inte så mycket hmm Jag hittade någon Golf som verkligen var tvärtemot GTIn jag senare kollade på. Den förstnämnda hette något i stil med Golf Tdi Bluemotion, och hade 105 hkr, drog oerhört lite soppa, låga kostnader etc. Dvs raka motsatsen till en sportmodell.

Om man jämför den A3 du länkade, med t ex denna http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GT … amp;last=1
Skulle den här vara mycket dyrare i drift än A3?

Personligen vill jag inte köra något annat än manuellt. Speciellt inte om det är lite av en prestandabil vi pratar om smile
De manuella lådorna i nyare tyskar är en dröm att använda. Väldigt tillfredsställande, med ganska korta växlingar och generellt sportig känsla. Smutskastar inte automatarna, då jag inte provat någon själv!

105hk är vad de flesta tycker är tillräckligt och ger, som du säger, ett väldigt ekonomiskt bilägande. Tack vare att det är diesel, gör vridmomentet mycket i acceleration och du får ett lugnt uppförande på motorväg trots mindre motorvolym. Det är helt klart en värdig utmanare men kanske inte intressant om du sneglar mot GTI-hållet?

Den GTIn du kollar på drar nästan lika mycket som min äldre Audi A3. Dvs den är ingen bensinslukare på något vis, men inte i närheten så snål och billig i helhet som A3an. Min gissning är att försäkringen är dyrare på GTIn också, men det är självklart något du själv måste kolla upp.

Okej okej.
Aa precis. Den kostade 139 500 som jag kollade på (den med 105hk), från 2012 eller 2013, minns inte riktigt. Men det känns som att en A3 skulle passa mig fint. Hur mycket skiljer det, om man tänker prestandamässigt, mellan A3 och GTIn?
Känns lite som att A3 är ett mellanting i det här sammanhanget smile

Som jag skriv till i mitt tidigare inlägg, så skiljer 0-100 ganska mycket (ca 2 sek), men tack vare dieselmotorn tror jag att de "betydelsefulla" accelerationerna inte kommer skilja så drastiskt. 2.0 TDI är absolut ett mellanting, men med bra mycket mer kraft än "snittet" smile


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#15
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
Cracksoup skrev:

Personligen vill jag inte köra något annat än manuellt. Speciellt inte om det är lite av en prestandabil vi pratar om smile
De manuella lådorna i nyare tyskar är en dröm att använda. Väldigt tillfredsställande, med ganska korta växlingar och generellt sportig känsla. Smutskastar inte automatarna, då jag inte provat någon själv!

105hk är vad de flesta tycker är tillräckligt och ger, som du säger, ett väldigt ekonomiskt bilägande. Tack vare att det är diesel, gör vridmomentet mycket i acceleration och du får ett lugnt uppförande på motorväg trots mindre motorvolym. Det är helt klart en värdig utmanare men kanske inte intressant om du sneglar mot GTI-hållet?

Den GTIn du kollar på drar nästan lika mycket som min äldre Audi A3. Dvs den är ingen bensinslukare på något vis, men inte i närheten så snål och billig i helhet som A3an. Min gissning är att försäkringen är dyrare på GTIn också, men det är självklart något du själv måste kolla upp.

Okej okej.
Aa precis. Den kostade 139 500 som jag kollade på (den med 105hk), från 2012 eller 2013, minns inte riktigt. Men det känns som att en A3 skulle passa mig fint. Hur mycket skiljer det, om man tänker prestandamässigt, mellan A3 och GTIn?
Känns lite som att A3 är ett mellanting i det här sammanhanget smile

Som jag skriv till i mitt tidigare inlägg, så skiljer 0-100 ganska mycket (ca 2 sek), men tack vare dieselmotorn tror jag att de "betydelsefulla" accelerationerna inte kommer skilja så drastiskt. 2.0 TDI är absolut ett mellanting, men med bra mycket mer kraft än "snittet" smile

Låter ju som handen i handsken! Skadar ju inte att den där bilen var vid med fina svarta fälgar. Precis det jag velat ha wink

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#16
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
Okej okej.
Aa precis. Den kostade 139 500 som jag kollade på (den med 105hk), från 2012 eller 2013, minns inte riktigt. Men det känns som att en A3 skulle passa mig fint. Hur mycket skiljer det, om man tänker prestandamässigt, mellan A3 och GTIn?
Känns lite som att A3 är ett mellanting i det här sammanhanget smile

Som jag skriv till i mitt tidigare inlägg, så skiljer 0-100 ganska mycket (ca 2 sek), men tack vare dieselmotorn tror jag att de "betydelsefulla" accelerationerna inte kommer skilja så drastiskt. 2.0 TDI är absolut ett mellanting, men med bra mycket mer kraft än "snittet" smile

Låter ju som handen i handsken! Skadar ju inte att den där bilen var vid med fina svarta fälgar. Precis det jag velat ha wink

Det kan jag också tycka. Roliga att köra och nästan overkligt billiga i drift och ägande sett till den kraft man får under huven.

Se där, då slipper du tänka på den kostnaden wink
Senast redigerat av Cracksoup (5 oktober 2014)


14 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#17
Cracksoup skrev:
majkies skrev:
Cracksoup skrev:

Som jag skriv till i mitt tidigare inlägg, så skiljer 0-100 ganska mycket (ca 2 sek), men tack vare dieselmotorn tror jag att de "betydelsefulla" accelerationerna inte kommer skilja så drastiskt. 2.0 TDI är absolut ett mellanting, men med bra mycket mer kraft än "snittet" smile

Låter ju som handen i handsken! Skadar ju inte att den där bilen var vid med fina svarta fälgar. Precis det jag velat ha wink

Det kan jag också tycka. Roliga att köra och nästan overkligt billiga i drift i h ägande sett till den kraft man får under huven.

Se där, då slipper du tänka på den kostnaden wink

Faktiskt. Jag trodde att det mer eller mindre var omöjligt att uppfylla dom kriterierna på samma gång. Men se på fan!
Uppskattar hjälpen jävligt mycket!! smile
Ha de gött och kör lugnt big_smile

1 193 Inlägg
5 oktober 2014
#18
majkies skrev:
Cracksoup skrev:
majkies skrev:

Låter ju som handen i handsken! Skadar ju inte att den där bilen var vid med fina svarta fälgar. Precis det jag velat ha wink

Det kan jag också tycka. Roliga att köra och nästan overkligt billiga i drift i h ägande sett till den kraft man får under huven.

Se där, då slipper du tänka på den kostnaden wink

Faktiskt. Jag trodde att det mer eller mindre var omöjligt att uppfylla dom kriterierna på samma gång. Men se på fan!
Uppskattar hjälpen jävligt mycket!! smile
Ha de gött och kör lugnt big_smile

Glöm inte att provköra och se om bilen verkligen möter dina krav!
Alltid trevligt med nya Audi ägare! Hoppas du blir nöjd smile



Sök