på Volvona skiljer det inte så mycket i förbrukning sålänge båda motorerna och bilarna är lika välservade och i lika skick.
T.ex om förgasaren hängt med i 30år utan renovering så är det verkligen på tiden, gör stor skillnad på motorgången och förbrukningen att ha en fräsch förgasare.
Samma med fräscha tänddelar, bromsar som ej ligger på, hjullager i bra skick och helst så smala däck som möjligt för att minska rullmotståndet ytterligare.
Exempel på förgasarbil så har jag kört min gamla 345a på 0,65L/mil långkörning med B19A och 4-växlat med en medelhastighet på 90km/h, då hade den motorn gått endast 12000mil och var nyligt servad där alla vätskor och tänddelar byttes och även nytt membran i förgasaren.
Exempel på insprutningsbil så har en polare en fräsch 945 LTT med M90-låda (5-växlad) och den snittar 0,65-0,7L/mil långkörning med en medelhastighet på 110km/h, motorn gått 17000mil och välservad.
945 ju en större bil än 345, men i konstant hastighet spelar ej vikten någon roll utan endast luftmotståndet och rullmotståndet och då är nog en 945 mer aerodynamisk än den 15år äldre 345an.
Tjäna på mindre förbrukning nä, men sparar gör man så klart både på miljön och på plånboken
Men förbrukning vs utrymme och komfort är så gott som alltid en kompromiss så beror på vad som är viktigare, själv tar jag hellre en bekväm bil än en bränslesnål bil.