3391
Sök

Köpråd: Hästkrafter/Student

6 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!

Det är nu dags för mig att köpa en bil, inte vilken bil som helst utom min första bil. Innan jag går in på det lite detaljerat så vill jag påpeka att jag är en student som snittar cirka 15-17 lakan om månaden (studerar, jobbar då o då).

- Priset på bilen ska ligga vid 80 000 kr (-/+ 20 000 kr). Billigare bil=mer jag kan lägga ner på reparationer och eventuella trimningar :p

- Är en person som kör mycket bil under vardagen mestadels stadstrafik.

- Stryktålig bil, bra med hästkrafter och även ha som en vardagsbil.

- Jag kommer förövrigt lägga ner pengar på bilen efter köpet då jag har en enorm intresse för bilar så en bil som gillar att trimmas och samtidigt inte kollapsar när den ökar i hästkrafter.

- I framtiden vill jag helst ta bilen till events och köra den i bana.

- Bilar jag kollat lite på: BMW M3 e46, BMW 335i, Toyota Supra, Nissan s14, Nissan r33, Mazda rx 8.

Har ni annars andra tankar till vad som passar mig bäst så tveka inte att skriva ner några förslag, öppen för allt men ha i tanken att utseende spelar även stor roll för mig.

Diamond
540 Inlägg
6 oktober 2014
#2
köp en slit & släng bil. lär dig köra, därefter köp en dyrare bil..

I'm Rick James Bitch!

398 Inlägg
7 oktober 2014
#3
Saab 9-3 Aero. Speciellt om den ska stå på dig är en sådan betydligt humanare i försäkring än dina alternativ.

4 196 Inlägg
7 oktober 2014
#4
Så det du söker är egentligen något trimmvänligt som skall gå att köra till vardags.

Saab 9-5 är sjukt mycket bil för pengarna nu, du kan få en aero för halva din budget. Om den är så rolig på bana senare har jag dock svårt att tänka mig.

Eftersom du skall bruka bilen så antar jag att högerstyrt går bort? Annars hade du fått en skyline för dom pengarna.


En relativt trimvänlig bil är ju volvo 7/940 , finns gott om delar, bilar och kunskap för en nybörjare. Dom har ju dessutom helt okej viktfördelning så en lättad 740 kan nog vara rolig på bana.

Vill du ha betydligt mer HK än sig 350-400 så är det nog bättre att bygga på en japansk bil som tex supran, men det blir dyrare och svårare även om det finns mycket delar och kunskap till dessa modeller också.

Jag skulle nog säga att du lägger halva din budget på en saab 9-5 aero som du pendlar med osv och köper dig ett project vid sidan om, en supra, skyline, S13 eller någon gammal volvo.


6 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#5
AX3L skrev:
Saab 9-3 Aero. Speciellt om den ska stå på dig är en sådan betydligt humanare i försäkring än dina alternativ.

Glömde påpeka att jag va ute efter en rwd, men det verkar luta sig åt m3 e46. Kommer förhoppningsvis spara till mig lite pengar för att senare köpa en turbo kit och lite annat gott.

Mvh

6 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#6
zemet skrev:
Så det du söker är egentligen något trimmvänligt som skall gå att köra till vardags.

Saab 9-5 är sjukt mycket bil för pengarna nu, du kan få en aero för halva din budget. Om den är så rolig på bana senare har jag dock svårt att tänka mig.

Eftersom du skall bruka bilen så antar jag att högerstyrt går bort? Annars hade du fått en skyline för dom pengarna.


En relativt trimvänlig bil är ju volvo 7/940 , finns gott om delar, bilar och kunskap för en nybörjare. Dom har ju dessutom helt okej viktfördelning så en lättad 740 kan nog vara rolig på bana.

Vill du ha betydligt mer HK än sig 350-400 så är det nog bättre att bygga på en japansk bil som tex supran, men det blir dyrare och svårare även om det finns mycket delar och kunskap till dessa modeller också.

Jag skulle nog säga att du lägger halva din budget på en saab 9-5 aero som du pendlar med osv och köper dig ett project vid sidan om, en supra, skyline, S13 eller någon gammal volvo.

Ja, precis!

Är ute efter en rwd bil.

Högerstyrt har jag inte kört men ser inget problem med det. Du syftar på en r33 då? R34 är dyr har jag märkt.

Gillar tyvärr inte utseendet av Volvo.

Vad har du för erfarenheter om m3 e46, något att ha?

4 196 Inlägg
7 oktober 2014
#7
Jag personligen skulle inte vilja köra högerstyrt varje dag som pendlarbil men ser du inget problem emd det så är det ju bara positivt:)

Det stora problemet med högerstyrt är ju att om du hamnar bakom en lastbil lr liknande så måste du ju lägga hela bilen i motsatt fil innan du ser om du kan köra om eller inte. Och så fungerar den ju inte i drive-in eller i parkeringshus där man skall betala vid en automat som sedan höjer en bom tex.

R33 finns ju ganska många inom din budget så det är kanske det bästa, eller om du köper R32 och har lite pengar över till fälgar osv.

M3 har jag aldrig kört eller ens åkt med, har ingen erfarenhet av dom alls. Jag misstänker att M3 loggan höjer priset på bilen ganska mycket dock samt att den troligen har buskörts med en hel del i den prisklassen och att du skulle få mer bil för pengarna om du köpte en 330 istället men det är som sagt rena speculationer. Finns säkert någon här på forumet som kan detta mycket bättre.

Men jag hade nog fortfarande gjort så att jag köpt en billigare bil, kanske en 530 eller liknande då om du skall ha rwd att pendlat med så kan du ha din projektbil vid sidan om och skruva när det passar dig eftersom den inte måste fungera varje dag.


131 Inlägg
7 oktober 2014
#8
Vänta lite nu, du säger budget på 80 lax +/- 20000 och funderar på M3 e46? kollar du blocket finns det bara en enda som ligger inom din prisram, och jag vet inte om man vågar satsa på den absolut billigaste där ute om man dessutom är student? M3 är dessutom ingen direkt billig bil att äga, även BMW 335 kan du nog glömma att hitta för 100 lakan


6 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#9
zemet skrev:
Jag personligen skulle inte vilja köra högerstyrt varje dag som pendlarbil men ser du inget problem emd det så är det ju bara positivt:)

Det stora problemet med högerstyrt är ju att om du hamnar bakom en lastbil lr liknande så måste du ju lägga hela bilen i motsatt fil innan du ser om du kan köra om eller inte. Och så fungerar den ju inte i drive-in eller i parkeringshus där man skall betala vid en automat som sedan höjer en bom tex.

R33 finns ju ganska många inom din budget så det är kanske det bästa, eller om du köper R32 och har lite pengar över till fälgar osv.

M3 har jag aldrig kört eller ens åkt med, har ingen erfarenhet av dom alls. Jag misstänker att M3 loggan höjer priset på bilen ganska mycket dock samt att den troligen har buskörts med en hel del i den prisklassen och att du skulle få mer bil för pengarna om du köpte en 330 istället men det är som sagt rena speculationer. Finns säkert någon här på forumet som kan detta mycket bättre.

Men jag hade nog fortfarande gjort så att jag köpt en billigare bil, kanske en 530 eller liknande då om du skall ha rwd att pendlat med så kan du ha din projektbil vid sidan om och skruva när det passar dig eftersom den inte måste fungera varje dag.

Jag vill helst hålla mig till en bil. 400 hk skulle jag nog vara nöjd om bilen går att köra vardagligen och är givetvis bekväm.

Men jag förstår hur du tänker, projektbil låter kul men jag har tyvärr noll koll när det gäller o meka med en bil. Man skulle även spara pengar då trimmade bilar oftast kräver mer underhållning om man skulle köra de dagligen.

En kul projektbil skulle ju vara en liten rx7, s14 eller tillomed en skyline.

Dentar skrev:
Vänta lite nu, du säger budget på 80 lax +/- 20000 och funderar på M3 e46? kollar du blocket finns det bara en enda som ligger inom din prisram, och jag vet inte om man vågar satsa på den absolut billigaste där ute om man dessutom är student? M3 är dessutom ingen direkt billig bil att äga, även BMW 335 kan du nog glömma att hitta för 100 lakan

Farsan kommer lägga lite pengar sen så kan jag alltid jobba lite extra för att fixa 150 lakan men där går gränsen.

Mycket problem med m3? Jag menar ibland kan jag ha 9-5 tusen kr över som jag oftast sparar som kan gå åt bil underhåll.

3 123 Inlägg
7 oktober 2014
#10
Oliyx skrev:
AX3L skrev:
Saab 9-3 Aero. Speciellt om den ska stå på dig är en sådan betydligt humanare i försäkring än dina alternativ.

Glömde påpeka att jag va ute efter en rwd, men det verkar luta sig åt m3 e46. Kommer förhoppningsvis spara till mig lite pengar för att senare köpa en turbo kit och lite annat gott.

Mvh

Köper du en E46 M3 så har du en "färdig" bil jämför med de andra du tittar på. Svänger bra, rejäla bromsar och vettig motor. Som bonus får du modern inredning och ett helt okej utseende.
Lite dyr i försäkring och se till att du har några kronor kvar att serva den för


6 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#11
viccoA skrev:
Oliyx skrev:
AX3L skrev:
Saab 9-3 Aero. Speciellt om den ska stå på dig är en sådan betydligt humanare i försäkring än dina alternativ.

Glömde påpeka att jag va ute efter en rwd, men det verkar luta sig åt m3 e46. Kommer förhoppningsvis spara till mig lite pengar för att senare köpa en turbo kit och lite annat gott.

Mvh

Köper du en E46 M3 så har du en "färdig" bil jämför med de andra du tittar på. Svänger bra, rejäla bromsar och vettig motor. Som bonus får du modern inredning och ett helt okej utseende.
Lite dyr i försäkring och se till att du har några kronor kvar att serva den för

Vad tycker du om att köpa en 330 E46 och lägga ner pengar på trim? En 330 är mycket billigare än m3 och därmed har jag pengar över att lägga ner på utseende och prestanda?

Läste på pff forumet där någon turbo konvertera sin 330 för ca 50k och fick ut 500whp om jag minns rätt.

70k ligger en 330 på, då kommer jag ha pengar över till roligheter.

2 140 Inlägg
7 oktober 2014
#12
Om du halverar priset av vad en m3 kostar har du väl ungefär årskostnaden att serva, äga och underhålla den..

Skulle hellre kört på en 330 e46 och lagt lite pengar i den så får du en riktigt rolig rackare. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

618 Inlägg
7 oktober 2014
#13
Din budget är alltså 100.000 för en m3, för vilka pengar ska du turbokonvertera? Köpa ett kinakit på ebay?

Ne, kör på en 330 och bygg för 50000kr så har du 500whp om du gör det rätt.. 

Tycker även du kan kika på m3 e36, turbokonvertera en sån så har du kraft så det räcker och blir över smile

6 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#14
Kollan skrev:
Din budget är alltså 100.000 för en m3, för vilka pengar ska du turbokonvertera? Köpa ett kinakit på ebay?

Ne, kör på en 330 och bygg för 50000kr så har du 500whp om du gör det rätt.. 

Tycker även du kan kika på m3 e36, turbokonvertera en sån så har du kraft så det räcker och blir över smile

Gillar inte ögonen på e36. Vad tycks om m5 e39? Ligger på cirka 70000kr.

618 Inlägg
8 oktober 2014
#15
Oliyx skrev:
Kollan skrev:
Din budget är alltså 100.000 för en m3, för vilka pengar ska du turbokonvertera? Köpa ett kinakit på ebay?

Ne, kör på en 330 och bygg för 50000kr så har du 500whp om du gör det rätt.. 

Tycker även du kan kika på m3 e36, turbokonvertera en sån så har du kraft så det räcker och blir över smile

Gillar inte ögonen på e36. Vad tycks om m5 e39? Ligger på cirka 70000kr.

Jadu..
11/1999 uppdaterades vanos pga missjud och oljeförbrukning
03/2000 uppdaterades kolvringar + honing pga hög oljeförbrukning på tidigare modeller.
12/2000 uppdaterades vanos igen pga missljud vid uppstart, någon ventil som åtgärdade lågt oljetryck vid start.

Sen har du ju nya ratten osv i senare modeller, dock kan man montera den nya ratten i tidigare modeller efter 09/1999(?)

För 70.000 kanske du får en tidig -99 med 25.000 mil på mätaren. Lägg hellre 80.000-90.000 så finns det några uppdaterade med under 20.000 på mätaren!

M5 e39 är en förjävla rolig bil för övrigt.. Ryter gott med e.x eisenmannavgasrör.

3 123 Inlägg
8 oktober 2014
#16
Oliyx skrev:
viccoA skrev:
Oliyx skrev:
Glömde påpeka att jag va ute efter en rwd, men det verkar luta sig åt m3 e46. Kommer förhoppningsvis spara till mig lite pengar för att senare köpa en turbo kit och lite annat gott.

Mvh

Köper du en E46 M3 så har du en "färdig" bil jämför med de andra du tittar på. Svänger bra, rejäla bromsar och vettig motor. Som bonus får du modern inredning och ett helt okej utseende.
Lite dyr i försäkring och se till att du har några kronor kvar att serva den för

Vad tycker du om att köpa en 330 E46 och lägga ner pengar på trim? En 330 är mycket billigare än m3 och därmed har jag pengar över att lägga ner på utseende och prestanda?

Läste på pff forumet där någon turbo konvertera sin 330 för ca 50k och fick ut 500whp om jag minns rätt.

70k ligger en 330 på, då kommer jag ha pengar över till roligheter.

Om du har kompentensen att göra det själv så räcker kanske 50kkr men du har fortfarande inte bromsarna, bakaxeln, chassiet osv.
Jag har ägt en M-bil i snart 10 år, jag har inte köpt reservdelar för mer än 1500kr/år i snitt (något mer på uppgraderingar som lättat svänghjul etc) under mitt ägande utöver olja och filter. Hade jag haft en turbokonverterad 330 så hade jag behövt riva ner delar inför varje besiktning. Kanske börjar jag bli gammal men en bil som är byggd för effekten går nästan alltid bättre än en snikbil som är trimmad.
Senast redigerat av viccoA (8 oktober 2014)



Sök