3413
Sök

Startproblem, Bmw 318iS -94

Evolution Garage
394 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#1
Har ett skumt problem på min nyinköpta bmw. Ibland när man startar så går startmotorn inte runt, det kommer ett klickande ljud, och fläkt, intstrumentbelysning m.m går igång i bilen, men inget händer. På andra försöket så startar den alltid!

Jag har mina aningar om att det är solenoiden/startmotorn som börjar kärva. Men samtidigt så misstänker jag en del andra saker som kanske kan skapa problemet. Vill ju inte byta startmotor i onödan.

Den första orsaken är att den elektroniska startspärren kanske kärvar lite, någon som upplevt detta problem?

Andra orsaken kan vara generatorn..... när bilen är igång så hör man ett surrande ljud ifrån generatorn, den låter även lite mer när man slår på helljus, fläkt på max osv, samt att tomgången är ganska ojämn precis vid start. Kan inte mycket om generatorer, men det jag vet är att remmen är spänd som den ska vara i alla fall.


Är tacksam för tips! Vill gärna fixa problemen innan bilen släcker sig själv helt på E6'an eller nåt liknande wink

Mvh
Pontus

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#2
möjligt att det är startmotor som håller på o ger upp .
även att du har jordfel mellan motor\kaross .

annars är inte startmotor svårt att byta på dom . passar även från 6cyl

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#3
prova att dra en extra jord o kolla om den gör likadant då

Evolution Garage
394 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#4
bmw_z skrev:
prova att dra en extra jord o kolla om den gör likadant då

Men om det är taskig jord så hade väl startmotorn gått som en påse nötter när den väl går igång?

När den går, så går den klockrent...

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#5
ja det kan vara dålig kontakt o då kan den gå fint när jorden har kontakt . brukar bli dålig kontakt i jorden som sitter på höger sida av motorn .

607 Inlägg
14 augusti 2006
#6
batteri lr generator

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#7
kontrollera hur många volt batterit har när de är motstånd.

Evolution Garage
394 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
#8
Har inte hunnit mäta ännu (ska lägga mig under bilen till helgen)... men jag har en ny idé om vad felet kan vara.
Det är att det kanske är något strul med vattenpumpen... enligt en arbetskompis så fick han problem med generatorn pga vattenpumpen (går på samma rem).

Det skummaste är att nu har generatorn tystnat... istället drar bilen kylvatten smile

Ska bli intressant att få reda på felet!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

2 652 Inlägg
17 augusti 2006
#9
ja skriv sen vad felet var .
om det försvinner vatten kan det ju i värsta fall vara blockpackningen .

Evolution Garage
394 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
#10
Jag tror faktiskt inte att det är blockpackning, eftersom oljan är helt utan kylvatten (ser mycket bra ut). Och om det gått åt andra hållet så hade bilen ju antagligen inte läckt kylvatten. Samtidigt så ryker den heller inget.

Sen om blockpackningen är kass så borde den ju gått uselt om jag pressar den lite, men det gör den inte.
Skumt som fan!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

2 652 Inlägg
17 augusti 2006
#11
barrre skrev:
Jag tror faktiskt inte att det är blockpackning, eftersom oljan är helt utan kylvatten (ser mycket bra ut). Och om det gått åt andra hållet så hade bilen ju antagligen inte läckt kylvatten. Samtidigt så ryker den heller inget.

Sen om blockpackningen är kass så borde den ju gått uselt om jag pressar den lite, men det gör den inte.
Skumt som fan!

oki ja de är skumt . men har du provat med nytt batteri ? eller testat belastning på de ?

26 Inlägg
21 maj 2007
#12
Har du löst problemet?

Har nämligen exakt samma problem på min, så det skulle vara intressant att höra vad felet var och hur allvarligt det var!


Sök