2672
Sök

Volvo 745, har låg bränsleåtgång!??

200 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!

Småfakta:
Har en Volvo 745- 88a som har gått 32tuse mil. B230f motor
Bytt topplock efter förra ägaren fick den att koka.
- Ny topplockspackning
- NY 10-w40 olja från biltema och filter på mekonomen.
- Nya nkg stift.
- Nya insug, grenrörspackning
- NY vattenpump

Har haft min bil i ca 8 månader och gjort lite småfix med den. Mina polare säger att bilens förbrukning är på tok för lite för att de ska tro mig. Pendlade 4 mil varje dag i 4 månader under sommaren. Min körstil är uppskattad som Eco-driving. Att släppa gasen i nedförspackar och öka farten en aning innan en backe för att sedan sänka gasen som man var innan. Har tankat fullt mellan varje gång och enligt mina kalkyler drar bilen mellan 0.7-0,75l/mil, något som anses snålt. Är det möjligt att man kan komma ned i förbrukning så lågt med en 26 år gammal bil? Hade en Mazda 3 -05 med 1,6 liters motor som jag hade samma körstil bilen drog då mellan 0,6-0,68. Alltså drar volvon, låt säga 1 L/10mil extra. Låter för bra för att vara sant xD

Senaste tankning:
Efter 55,4mil tankade jag 41.03liter. 41/55.4= 0,74L/mil

Drar min bil för lite eller kan man komma så lågt? Lång text så hoppsa det inte tråkar ut er wink
MVH
Senast redigerat av Ludwigk (6 oktober 2014)

358 Inlägg
6 oktober 2014
#2
Kör min röda 940 på 0,75 om jag kör snålt, så inga konstigheter direkt.


200 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#3
Equium skrev:
Kör min röda 940 på 0,75 om jag kör snålt, så inga konstigheter direkt.

okej men då är jag inte ensam. Har hört att många kör runt litern men jag har inte kommit upp dit än tongue.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 oktober 2014
#4
Låter väldigt snålt men inte omöjligt. Jag är van vid b230ft och mestadels stadskörning. Då blir man mörkrädd.

Min första 940 B230FB gick på litern 90% stadskörning.

0.87 Lidköping-Västerås tur och retur med "god fart"

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Bakhjulsdriven
342 Inlägg
7 oktober 2014
#5
Kör du landsväg med en manuell kan de vara med för tidens mått snåla. Runt 0,8 l/mil
Jag körde en 40 000 mila B230F från Stockholm till Boden i lugnt tempo då drog den 0,79.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 oktober 2014
#6
Arly165 skrev:
Kör du landsväg med en manuell kan de vara med för tidens mått snåla. Runt 0,8 l/mil
Jag körde en 40 000 mila B230F från Stockholm till Boden i lugnt tempo då drog den 0,79.

Ja det är ju inget konstigt i det faktiskt. Men att hålla 5-10cl under det vid blandad körning är imponerande

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 389 Inlägg
7 oktober 2014
#7
Absolut ingen konstigt med den förbrukningen.
Grattis till att ha en lätt gasfot och ett "huvud" att tänka med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

329 Inlägg
7 oktober 2014
#8
min 940 FTT låg runt 0,7-0,75 och det var ändå en automat, så inga konstigheter alls:)


200 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Absolut ingen konstigt med den förbrukningen.
Grattis till att ha en lätt gasfot och ett "huvud" att tänka med.

Ah tack så mycket! big_smile. Jag kör 90% på landsvägar så det säger väl det mesta, låg förbrukning. Är ingen person som vill lägga ut bensinpengar i onödan. Jag ska säga er att det inte behöver vara tråkigt att köra snålt, utan tvärtom så är det väldigt roligt, speciellt när man ska tanka cool

Observera att denna förbrukning inte kommer att hållas vintertid då bilen går gärna mer på snedden. Men förutom det kommer jag dokumentera hur förbrukningen skiljer sig åt roll

och Dupont
581 Inlägg
7 oktober 2014
#10
Ludwigk skrev:
Mack skrev:
Absolut ingen konstigt med den förbrukningen.
Grattis till att ha en lätt gasfot och ett "huvud" att tänka med.

Ah tack så mycket! big_smile. Jag kör 90% på landsvägar så det säger väl det mesta, låg förbrukning. Är ingen person som vill lägga ut bensinpengar i onödan. Jag ska säga er att det inte behöver vara tråkigt att köra snålt, utan tvärtom så är det väldigt roligt, speciellt när man ska tanka cool

Observera att denna förbrukning inte kommer att hållas vintertid då bilen går gärna mer på snedden. Men förutom det kommer jag dokumentera hur förbrukningen skiljer sig åt roll

Man spar ihop till vintern wink Hoppas det kommer mycket snö.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

200 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#11
Dupond skrev:
Ludwigk skrev:
Mack skrev:
Absolut ingen konstigt med den förbrukningen.
Grattis till att ha en lätt gasfot och ett "huvud" att tänka med.

Ah tack så mycket! big_smile. Jag kör 90% på landsvägar så det säger väl det mesta, låg förbrukning. Är ingen person som vill lägga ut bensinpengar i onödan. Jag ska säga er att det inte behöver vara tråkigt att köra snålt, utan tvärtom så är det väldigt roligt, speciellt när man ska tanka cool

Observera att denna förbrukning inte kommer att hållas vintertid då bilen går gärna mer på snedden. Men förutom det kommer jag dokumentera hur förbrukningen skiljer sig åt roll

Man spar ihop till vintern wink Hoppas det kommer mycket snö.

Det hoppas jag verkligen!! big_smile

Evildan
7 oktober 2014
#12
Det ÄR kul och utmanande att aktivt snålköra (köra hårt och med hög förbrukning kan vilket slappkörande pucko som helst) ,det blir en mjukare och jämnare bekvämare körning samt som du skrev svider mindre vid pumpen som bonus.

Har du förresten kontrollerat vägmätaren med GPS så du vet att den inte visar fel sträcka?

200 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#13
Evildan skrev:
Det ÄR kul och utmanande att aktivt snålköra (köra hårt och med hög förbrukning kan vilket slappkörande pucko som helst) ,det blir en mjukare och jämnare bekvämare körning samt som du skrev svider mindre vid pumpen som bonus.

Har du förresten kontrollerat vägmätaren med GPS så du vet att den inte visar fel sträcka?

Nej det har jag faktiskt inte, det har jag undrat ibland. Men är det vanligt på en volvo 740-88? Om så är fallet så blir jag  överraskad hmm

Evildan
8 oktober 2014
#14
Ludwigk skrev:
Evildan skrev:
Det ÄR kul och utmanande att aktivt snålköra (köra hårt och med hög förbrukning kan vilket slappkörande pucko som helst) ,det blir en mjukare och jämnare bekvämare körning samt som du skrev svider mindre vid pumpen som bonus.

Har du förresten kontrollerat vägmätaren med GPS så du vet att den inte visar fel sträcka?

Nej det har jag faktiskt inte, det har jag undrat ibland. Men är det vanligt på en volvo 740-88? Om så är fallet så blir jag  överraskad hmm

Det är mycket vanligt att det skiljer mer eller mindre mot den egentliga sträckan.

200 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#15
Ah jag får kolla upp det så återkommer jag smile

41 Inlägg
9 oktober 2014
#16
Jag har en 940 med 230FB motorn, alltså 130 hk, har ny olja i motor och låda, ny lmm och ny insugspackning, breda 17" fälgar (sägs ju att förbrukningen ökar om man har bredare däck).
Jag körde i Norge precis och jag snittade 0.68 L/mil på 150 mil körning, är nöjd med det med tanke på att bilen var fullpackad och det var många berg att köra över ( var 900 m.ö.h 2 gånger), låg för det mesta i 80 km/h men även 120 i många mil.

Har även en 940 glt, alltså 16v motorn, körde ca 35 mil med farthållaren på 120 så mycket det gick och ca 10 mil stadskörning, snittade 0,85 med den.

juste, kollade stäckan med gps, hastighetsmätaren visar lite fel med 17" på.

MVh Aron


220 Inlägg
9 oktober 2014
#17
min 945 ltt med chippade boxar och 0,9 i ladd ligger på stadiga 0.9 stadskörning och 0.82 landsväg

Påstängd
1 197 Inlägg
9 oktober 2014
#18
Min 940 med B230FB fick jag ner precis under litern, kanske 0.95 som bäst, när jag hade 4,5mil landsväg till jobbet..
Turbon drar lite mindre, men den gasas mera så det blir ungefär lika..



Sök