Tjenare, jag heter Joakim och är en kille på 18 år bosatt i Göteborg. Pluggar tredje året på SKF Tekniska Gymnasium, inriktning Industriteknik. Min familj har alltid varit en SAAB familj. Så SAAB blev det självklara valet för mig att införskaffa som första bil... Fyllde 18 i februari nu detta året, och tog körkortet i maj.
Sommaren nu 2014 så sommarjobbade jag i 5 veckor för att kunna ha råd att köpa mig en bil. Var väldigt sugen på att pilla med något nu när man lagt moped åldern bakom sig. Samt att jag såg fram emot att lära mig mer om bilar, framförallt Saab.
Jag tittade runt på blocket i ganska många veckor innan jag fastnade för en SAAB 9-3 som befann sig i Kungsbacka. Så jag beslöt mig att åka ner och titta på den, trots att det var ganska mycket rost och att tidigare ägaren inte alls tagit hand om den så fick den följa med hem för ynka 3000 SEK.
Är ny på detta forumet så om något blir fel så får ni gärna säga till så att jag kan rätta det. Hoppas att jag lär mig allting hyfsat fort ialllafall.
Nu börjar det närma sig för mig att visa mitt "projekt". Men notera att jag är student som är inne på 3:dje året på gymnasiet, så jag har inget fast jobb. Så jag jobbar successivt steg för steg i min egna takt.
Skall göras utvändigt/chassie:
* Nya fälgar (17 eller 18") [/]
* Sänkningssats [/]
* Aero front / speedparts front [/]
* Aero kjolpaket [/]
* Ögonlock [/]
* Usa blinkers [/]
* Nya emblem på huv samt bagagelucka [/]
* Ny handbromsvajer [/]
* Byta bromsrör höger bak [/]
* Nya handbromsbackar + monteringssats [/]
* Styrled höger fram [/]
* Snygga till bakskärmarna [/]
* Fixa ny tuta [/]
* Nya framdäck [/]
* Nya framdämpare [/]
Skall göras motormässigt:
* Steg 3 chip (265 hk) [/]
* 3" avgassystem (Förmodligen egenbyggt) [/]
* Ny magnetventil (Misstänker att den jag har är kass) [/]
Saker som gjorts:
* Byte av styrservo rör [x]
* Byte av bromsklossar bak [x]
* Ta bort alla saab märken och 9-3 märken [x]
* Aero vinge [x]
* Galler i grillen [x]
* Tona "boarden" [x]
* Tona alla bakrutor [x]
* Lacka motordetaljer [x]
* Rengöra samt fräscha upp motorn i övrigt [x]
* Ny framskärm [x]
* Svarva ner bromsskivorna bak [x]
* Byta bromsrör vänster bak [x]
* Byte av regbelysning [x]
* Allmän uppfräschning inuti och utanpå [x]
* Rostfix bagagelucka [x]
Här är bilen precis hem kommen. Saker som var fel/behövdes åtgärdas med bilen var:
* Läckande styrservo rör
* Båda framdämpare slut
* Rostig vänster framskärm
* Rostiga bakskärmar
* 2 / 4 högtalare fungerade
* Rostigt tanklock
* Rostigt broms ok vänster bak
* Halv kassa bromsrör (bak)
* Kass handbroms
* Höger elhiss (bak) fungerar inte
* Genom rostad höger framdörr
* Dåliga belägg bak
* Dåliga skivor bak
* Relativt slitna framdäck
* Regskyltsbelysning ur funktion (pga lysdioderna)
* Rostig bagagelucka på nederkanten
* Tutan fungera inte
* Allmänt skiten och ofräsch inuti
Det första jag gjorde var att rensa ut allt ur bilen som tidigare ägare lämnat kvar. Dammsuga genom hela bilen både i bagage och inuti. Göra rent golvmattor, skrubba paneler, skärmar, rutor etc. Fick även bli en rejäl tvätt.
Sen började jag med att slipa ner bagageluckan, har tyvärr ingen bild på hur det såg ut ifrån början. Bara en bild när jag håller på samt när det är klart.
Här var det lackat och klart. Inte världens snyggaste lackning eftersom det var jag själv som gjorde det. Tog även bort Saab / 9-3 märkena där bak.
Började slipa ner framskärmen lite smått men märkte ganska snart att den var genomrostad undertill. Så fick bli att jag åkte upp till Trollhättan och köpte mig en ny framskärm för 200 spänn, vilket tur var i samma färg.
Här är nya framskärmen, samt att man kan se en hint av de målade bromsoken. Dock lite smutsigt efter en liten tur men men
Blev till att slänga på lite 5% toning på rutorna bak.
Blev ju mysigt. Försökte även med bakrutan på bagage luckan, men det blev inte så bra så jag skall göra om det om ett tag.
Ignorera det rostiga.
Målade bakoken också. Jag var tvungen att svarva ner bromsskivorna bak pga väldigt djup rost, fick plana nästan en hel millimeter på ena skivan. Aja, i vilket fall så är denna skivan på bilden iallafall svarvad, likaså på andra sidan vilket jag dock inte har någon bild på, vilket heller för den delen inte är jätte intressant att se...
Såhär såg det gamla ut.
Passade även på att byta lite bromsrör. (Får jag tacka min bror för)
Tyckte att motorn såg alltför sliten ut.
Fick bli en lagom uppfräschning.
Fick slipa ner lita rost och rostskydda här. Dock ingen efter bild, men har lackat svart så det är fint där med nu.
Lite nät i grillen. Vet dock ínte om jag ska lacka grillen svart eller om jag ska behålla den kromad? Några förslag?
Tidigare ägarens tråkiga lagningar. Skall göras bättre nu i vinter när man har tid, så det blir riktigt gjort.
Kopplat in en turbotrycksmätare.
Ut med gamla stereon, som jag kom fram till var pajj när jag testade mammas likadan i min bil (för då funkade det).
Ut med original 3.5" högtalarna.
Ut med original 6x9:orna.
In med lite roligare grejer. Kanske inte det bästa, men dugligt för mig iallafall. Lånar dock detta 4 kanals slutsteg av brorsan, skall införskaffa mig ett monoblock till nästa sommar.
Fick bli ett nytt tanklock, då det gamla såg ut sådär (bilden nedan)
Usch.
För stämningens skull..
Smörjde upp den lilla fläkten som lät så tråkigt..
Köpte mig ett lite roligare ändrör också.
Något sånt här ser den väl ut för tillfället.. Dock har jag hunnit göra lite mer efter dessa togs som ni nog ser.
Slängde även på en aero vinge som jag fick tag på i Trollhättan.
Kan även lägga till som jag glömde nämna, att jag bytte hela höger framdörr då rosten ätit sig alltför mätt bakom listen. Fick köpt en på skroten för en hyfsad peng, bra skick som tur var. Var väldigt lätt att flytta över inredning etc så det var ju skönt. Kändes mer värt att lägga en slant än att göra någon budget lagning..
Det kommer komma ganska mycket mer på bilen, men just nu är det detta som jag hunnit göra. Som sagt är bara 18 år och kan inte super mycket om Saab än, samt att min budget styrs utav att jag är student. Så det får bli i min egna lilla takt.
Är ganska trött och har hållt på ladda upp bilder ett ganska långt tag nu, så ifall jag hittar några fel så ordnar jag det efter hand..
Förövrigt, ge mig gärna tips på vad jag kan göra för att höja utseendet på bilen! Uppskattas verkligen. Va nu trevliga mot mig pojkar och flickor.
Och är det någon som har något utav det jag söker, t.ex. USA blinkers, ögonlock, några snygga fälgar, sänkningssats eller whatever. Så bara hojta till.
/ Mvh Joakim
Sommaren nu 2014 så sommarjobbade jag i 5 veckor för att kunna ha råd att köpa mig en bil. Var väldigt sugen på att pilla med något nu när man lagt moped åldern bakom sig. Samt att jag såg fram emot att lära mig mer om bilar, framförallt Saab.
Jag tittade runt på blocket i ganska många veckor innan jag fastnade för en SAAB 9-3 som befann sig i Kungsbacka. Så jag beslöt mig att åka ner och titta på den, trots att det var ganska mycket rost och att tidigare ägaren inte alls tagit hand om den så fick den följa med hem för ynka 3000 SEK.
Är ny på detta forumet så om något blir fel så får ni gärna säga till så att jag kan rätta det. Hoppas att jag lär mig allting hyfsat fort ialllafall.
Nu börjar det närma sig för mig att visa mitt "projekt". Men notera att jag är student som är inne på 3:dje året på gymnasiet, så jag har inget fast jobb. Så jag jobbar successivt steg för steg i min egna takt.
Skall göras utvändigt/chassie:
* Nya fälgar (17 eller 18") [/]
* Sänkningssats [/]
* Aero front / speedparts front [/]
* Aero kjolpaket [/]
* Ögonlock [/]
* Usa blinkers [/]
* Nya emblem på huv samt bagagelucka [/]
* Ny handbromsvajer [/]
* Byta bromsrör höger bak [/]
* Nya handbromsbackar + monteringssats [/]
* Styrled höger fram [/]
* Snygga till bakskärmarna [/]
* Fixa ny tuta [/]
* Nya framdäck [/]
* Nya framdämpare [/]
Skall göras motormässigt:
* Steg 3 chip (265 hk) [/]
* 3" avgassystem (Förmodligen egenbyggt) [/]
* Ny magnetventil (Misstänker att den jag har är kass) [/]
Saker som gjorts:
* Byte av styrservo rör [x]
* Byte av bromsklossar bak [x]
* Ta bort alla saab märken och 9-3 märken [x]
* Aero vinge [x]
* Galler i grillen [x]
* Tona "boarden" [x]
* Tona alla bakrutor [x]
* Lacka motordetaljer [x]
* Rengöra samt fräscha upp motorn i övrigt [x]
* Ny framskärm [x]
* Svarva ner bromsskivorna bak [x]
* Byta bromsrör vänster bak [x]
* Byte av regbelysning [x]
* Allmän uppfräschning inuti och utanpå [x]
* Rostfix bagagelucka [x]
Här är bilen precis hem kommen. Saker som var fel/behövdes åtgärdas med bilen var:
* Läckande styrservo rör
* Båda framdämpare slut
* Rostig vänster framskärm
* Rostiga bakskärmar
* 2 / 4 högtalare fungerade
* Rostigt tanklock
* Rostigt broms ok vänster bak
* Halv kassa bromsrör (bak)
* Kass handbroms
* Höger elhiss (bak) fungerar inte
* Genom rostad höger framdörr
* Dåliga belägg bak
* Dåliga skivor bak
* Relativt slitna framdäck
* Regskyltsbelysning ur funktion (pga lysdioderna)
* Rostig bagagelucka på nederkanten
* Tutan fungera inte
* Allmänt skiten och ofräsch inuti
Det första jag gjorde var att rensa ut allt ur bilen som tidigare ägare lämnat kvar. Dammsuga genom hela bilen både i bagage och inuti. Göra rent golvmattor, skrubba paneler, skärmar, rutor etc. Fick även bli en rejäl tvätt.
Sen började jag med att slipa ner bagageluckan, har tyvärr ingen bild på hur det såg ut ifrån början. Bara en bild när jag håller på samt när det är klart.
Här var det lackat och klart. Inte världens snyggaste lackning eftersom det var jag själv som gjorde det. Tog även bort Saab / 9-3 märkena där bak.
Började slipa ner framskärmen lite smått men märkte ganska snart att den var genomrostad undertill. Så fick bli att jag åkte upp till Trollhättan och köpte mig en ny framskärm för 200 spänn, vilket tur var i samma färg.
Här är nya framskärmen, samt att man kan se en hint av de målade bromsoken. Dock lite smutsigt efter en liten tur men men
Blev till att slänga på lite 5% toning på rutorna bak.
Blev ju mysigt. Försökte även med bakrutan på bagage luckan, men det blev inte så bra så jag skall göra om det om ett tag.
Ignorera det rostiga.
Målade bakoken också. Jag var tvungen att svarva ner bromsskivorna bak pga väldigt djup rost, fick plana nästan en hel millimeter på ena skivan. Aja, i vilket fall så är denna skivan på bilden iallafall svarvad, likaså på andra sidan vilket jag dock inte har någon bild på, vilket heller för den delen inte är jätte intressant att se...
Såhär såg det gamla ut.
Passade även på att byta lite bromsrör. (Får jag tacka min bror för)
Tyckte att motorn såg alltför sliten ut.
Fick bli en lagom uppfräschning.
Fick slipa ner lita rost och rostskydda här. Dock ingen efter bild, men har lackat svart så det är fint där med nu.
Lite nät i grillen. Vet dock ínte om jag ska lacka grillen svart eller om jag ska behålla den kromad? Några förslag?
Tidigare ägarens tråkiga lagningar. Skall göras bättre nu i vinter när man har tid, så det blir riktigt gjort.
Kopplat in en turbotrycksmätare.
Ut med gamla stereon, som jag kom fram till var pajj när jag testade mammas likadan i min bil (för då funkade det).
Ut med original 3.5" högtalarna.
Ut med original 6x9:orna.
In med lite roligare grejer. Kanske inte det bästa, men dugligt för mig iallafall. Lånar dock detta 4 kanals slutsteg av brorsan, skall införskaffa mig ett monoblock till nästa sommar.
Fick bli ett nytt tanklock, då det gamla såg ut sådär (bilden nedan)
Usch.
För stämningens skull..
Smörjde upp den lilla fläkten som lät så tråkigt..
Köpte mig ett lite roligare ändrör också.
Något sånt här ser den väl ut för tillfället.. Dock har jag hunnit göra lite mer efter dessa togs som ni nog ser.
Slängde även på en aero vinge som jag fick tag på i Trollhättan.
Kan även lägga till som jag glömde nämna, att jag bytte hela höger framdörr då rosten ätit sig alltför mätt bakom listen. Fick köpt en på skroten för en hyfsad peng, bra skick som tur var. Var väldigt lätt att flytta över inredning etc så det var ju skönt. Kändes mer värt att lägga en slant än att göra någon budget lagning..
Det kommer komma ganska mycket mer på bilen, men just nu är det detta som jag hunnit göra. Som sagt är bara 18 år och kan inte super mycket om Saab än, samt att min budget styrs utav att jag är student. Så det får bli i min egna lilla takt.
Är ganska trött och har hållt på ladda upp bilder ett ganska långt tag nu, så ifall jag hittar några fel så ordnar jag det efter hand..
Förövrigt, ge mig gärna tips på vad jag kan göra för att höja utseendet på bilen! Uppskattas verkligen. Va nu trevliga mot mig pojkar och flickor.
Och är det någon som har något utav det jag söker, t.ex. USA blinkers, ögonlock, några snygga fälgar, sänkningssats eller whatever. Så bara hojta till.
/ Mvh Joakim
Senast redigerat av SAAB4EV3R (23 september 2014)
0
0
0
0