Hej! Köpte mig en Volvo 240 GLT för en vecka sedan med lite bess tvåor av en polare.
Här har vi den besten jämte min andra 240!
Den hade fått tvåorna:
Länkarm högerfram rostskadad
Lambda värde, förhöjd tomgång, felaktig
Vindrutespolning bristfällig
Reflokter vänster fram bländande
Fjäderfästen bak båda skadade
Samma vecka började jag att pilla med den, jag började med att kolla upp felkoderna på den och då upptäckte jag att både luftmassemätaren och lambdasonden var kassa, så jag gick in i garaget och letade upp en luftmassemätare och testa att byta den och med det samma så la sig tomgången jämt och fint, den lmm som satt på var en 007 (Vilken motor brukar en sådan sitta på?) Men jag tog en från en gammal bil som var en 0016, Nollade boxen körde en runda och kollade så att felkoden var borta, samma dag åkte jag upp till den lokala bilverkstaden och gjorde ett avgastest och då hade lambdavärdet lagt sig inom toleransen, men dem andra värderna hade gått upp en aning. Så gubben på verkstaden sa åt mig att tanka i lite etanol och varmköra den ordentligt vilket jag gjorde och fick sedan perfekta avgasvärden.
Sedan och jag hem och bytte clipsen till reflektorn och fixade vindrutespolningen, nästa på listan var att byta länkarm och fjäderfästen, vilket gick hyffsat smärtfritt. Brickorna till fjädrarna var helt kassa så det tog tid att få loss dem, men gick bra tillslut. Fine tänkte jag och åkte hem och skulle boka besiktning på en lördag, jo tack tjena! Fanns inga tider med 15 mils omnejd! Så fick snällt boka en tid till idag (Måndag). På söndagen hade jag inget direkt att göra så jag tänkte att jag skulle byta lambdan även om jag hade okej avgasvärden, så jag tog lambdan från min gamla 16v och satte dit lite snabbt, och nollade boxen, efter 20 min körning tändes lampan likförbannat, men vafan tänkte jag, den jävlen lös ju innan med så borde ju inte förändrat något.
D-Dagen dags för bessen: Idag vart jag inne på bessen och allt verkade gå bra, jag pallade inte springa med gubben så tog mig en kaffe och kollade på allt kul folk som springer runt där. Såg att han fick varmköra bilen och blev lite nervös, efter en stunds mätande på avgasvärderna så åker han och parkerar bilen och kommer in tilll väntrummet, då frågade min polare om bilen hade gått igenom, men ikke! Han sa att det var dem högaste avgasvärderna han hade varit med om, och att han nästan funderade på att sätta körförbud på den, haha tänkte jag och trodde att han skojjade och följde med honom i till kontoret där han skrev ut pappret!
CO: 11.4 (0.5)
CO2: 8.2 (0.30)
HC 491 (100)
Lambda: 0.77 (0.97-1.04)
Han sa att det hände ingenting med lambdavärdet, att det låste sig på den värdet vare sig han rusade motorn eller inte!
Helvete tänkte jag och jaha jaja jag får la åka hem och byta den på 5 minuter sen in imorgon igen! Jag betalade och gick och satte mig i bilen igen, då fiskade min polare fram den gamla lambdasonden och frågade om det var den gamle, när jag såg den så började jag genast att leta runt med handen där bak för att se om lambdahylsan låg kvar, och mycket riktigt så låg den kvar, så jag rusade ut ur bilen, fram med domkraften och tänkte nu jävlar skall bessgubben få se på fan! Så jag hissade upp bilen mitt utanför bessen och började byta lambdasond! Jag såg hur dem flinade när dem såg mig ligga där och skruva! Efter 10 minuter gick jag in och frågade om jag fick låna 10an för att nolla boxen, och han bad då mig varmköra och köra in bakom till avgasprovet! Efter mycket om och men gick han med på att godkänna den!
CO: 0.0
CO2: 0.0
HC: 76
Lambda: 1.04!
Den gick precis igenom och jag blev överlycklig! Fick även den andra omkontrollen gratis!
Bjuder på en bild som polaren tog när jag började att hissa bilen på parkeringen!
Nu till vad jag hade tänkt att göra med bilen!
[X] Antingen R-fälgar, MiM Juventus, eller centrumvända plåt!
[/] Sänka den lagom mycket!
[ ] I med ett gött jävlar ljud!
[ ] Rycka en dämpare eller dylikt!
[ ] Polera och vaxa den
[ ] Lacka trösklarna och fräscha till stötfångare och lister!
[X] Fulltona!
[X] Rycka väck extraljusen och tona framlampor och blinkers
[ ] Eventuellt köpa roligare baklampor!
[ ] Grupp A vinge!
[X] Jalusi!
Jag är väldigt tacksam för flera förslag!
Tex färg på fälgarna och även tips om hur man får in R-Fälgar smidigast på 240 även hur tjocka spacers man behöver!
Här har vi den besten jämte min andra 240!
Den hade fått tvåorna:
Länkarm högerfram rostskadad
Lambda värde, förhöjd tomgång, felaktig
Vindrutespolning bristfällig
Reflokter vänster fram bländande
Fjäderfästen bak båda skadade
Samma vecka började jag att pilla med den, jag började med att kolla upp felkoderna på den och då upptäckte jag att både luftmassemätaren och lambdasonden var kassa, så jag gick in i garaget och letade upp en luftmassemätare och testa att byta den och med det samma så la sig tomgången jämt och fint, den lmm som satt på var en 007 (Vilken motor brukar en sådan sitta på?) Men jag tog en från en gammal bil som var en 0016, Nollade boxen körde en runda och kollade så att felkoden var borta, samma dag åkte jag upp till den lokala bilverkstaden och gjorde ett avgastest och då hade lambdavärdet lagt sig inom toleransen, men dem andra värderna hade gått upp en aning. Så gubben på verkstaden sa åt mig att tanka i lite etanol och varmköra den ordentligt vilket jag gjorde och fick sedan perfekta avgasvärden.
Sedan och jag hem och bytte clipsen till reflektorn och fixade vindrutespolningen, nästa på listan var att byta länkarm och fjäderfästen, vilket gick hyffsat smärtfritt. Brickorna till fjädrarna var helt kassa så det tog tid att få loss dem, men gick bra tillslut. Fine tänkte jag och åkte hem och skulle boka besiktning på en lördag, jo tack tjena! Fanns inga tider med 15 mils omnejd! Så fick snällt boka en tid till idag (Måndag). På söndagen hade jag inget direkt att göra så jag tänkte att jag skulle byta lambdan även om jag hade okej avgasvärden, så jag tog lambdan från min gamla 16v och satte dit lite snabbt, och nollade boxen, efter 20 min körning tändes lampan likförbannat, men vafan tänkte jag, den jävlen lös ju innan med så borde ju inte förändrat något.
D-Dagen dags för bessen: Idag vart jag inne på bessen och allt verkade gå bra, jag pallade inte springa med gubben så tog mig en kaffe och kollade på allt kul folk som springer runt där. Såg att han fick varmköra bilen och blev lite nervös, efter en stunds mätande på avgasvärderna så åker han och parkerar bilen och kommer in tilll väntrummet, då frågade min polare om bilen hade gått igenom, men ikke! Han sa att det var dem högaste avgasvärderna han hade varit med om, och att han nästan funderade på att sätta körförbud på den, haha tänkte jag och trodde att han skojjade och följde med honom i till kontoret där han skrev ut pappret!
CO: 11.4 (0.5)
CO2: 8.2 (0.30)
HC 491 (100)
Lambda: 0.77 (0.97-1.04)
Han sa att det hände ingenting med lambdavärdet, att det låste sig på den värdet vare sig han rusade motorn eller inte!
Helvete tänkte jag och jaha jaja jag får la åka hem och byta den på 5 minuter sen in imorgon igen! Jag betalade och gick och satte mig i bilen igen, då fiskade min polare fram den gamla lambdasonden och frågade om det var den gamle, när jag såg den så började jag genast att leta runt med handen där bak för att se om lambdahylsan låg kvar, och mycket riktigt så låg den kvar, så jag rusade ut ur bilen, fram med domkraften och tänkte nu jävlar skall bessgubben få se på fan! Så jag hissade upp bilen mitt utanför bessen och började byta lambdasond! Jag såg hur dem flinade när dem såg mig ligga där och skruva! Efter 10 minuter gick jag in och frågade om jag fick låna 10an för att nolla boxen, och han bad då mig varmköra och köra in bakom till avgasprovet! Efter mycket om och men gick han med på att godkänna den!
CO: 0.0
CO2: 0.0
HC: 76
Lambda: 1.04!
Den gick precis igenom och jag blev överlycklig! Fick även den andra omkontrollen gratis!
Bjuder på en bild som polaren tog när jag började att hissa bilen på parkeringen!
Nu till vad jag hade tänkt att göra med bilen!
[X] Antingen R-fälgar, MiM Juventus, eller centrumvända plåt!
[/] Sänka den lagom mycket!
[ ] I med ett gött jävlar ljud!
[ ] Rycka en dämpare eller dylikt!
[ ] Polera och vaxa den
[ ] Lacka trösklarna och fräscha till stötfångare och lister!
[X] Fulltona!
[X] Rycka väck extraljusen och tona framlampor och blinkers
[ ] Eventuellt köpa roligare baklampor!
[ ] Grupp A vinge!
[X] Jalusi!
Jag är väldigt tacksam för flera förslag!
Tex färg på fälgarna och även tips om hur man får in R-Fälgar smidigast på 240 även hur tjocka spacers man behöver!
Senast redigerat av Tayan78 (21 april 2014)
0
0
0
0