Ja, nu var det det där med ljus och ljusinsatser igen. Jag har läst de andra trådarna mer än en gång men ämnet förbryllar mig fortfarande.
Vi tar en importbil från utlandet utanför EU. Vilka problem kommer man stöta på när det kommer till reg.besiktning?
En Pontiac G8 som ett exempel (mest för att jag tror jag såg en här om dagen...)
Ljusinsatserna är ju av DOT-typ och de är ju accepterade av Transportstyrelsen, även om jag själv hade föredragit ECE-LHD varianten. Men till min kännedom existerar inte ECE-LHD-insatser till G8.
[källa:
http://www.retrofitlab.com/blog/dot-vs- … m-pattern/]
Dessa G8 DOT-lysen är ju inte heller E-märkta och till min kännedom existerar inte sådana heller.
Min första fråga: Vilka skillnader brukar (som regel) Amerikanska ljusinsatser ha jämte Europeiska ljusinsatser. (Förutom ECE vs. DOT-ljusbilden)
Jag tänkte mer på lysande pos.ljus, backljus, blinkers osv. De konstant lysande gula sidoljusen som jänkarna har på sina bilar är, om jag har förstått det inte acceptabelt på svensk väg? Är även dessa ljus även blinkers på Amerikanarna? Två funktioner i en lampa? (Som inte heller accepteras här)
Exempelfilm:[
https://www.youtube.com/watch?v=VRxBe5chBkw]
Sen har vi antagligen de typiska röda blinkersen i baklyset.
Min andra fråga: Vilka åtgärder behöver man ta för att reg.besiktiga en (exempelvis) Pontiac G8, vad gäller lysena? Jag har läst att man får sätta dit externa sidoljus, eller blinkers för att det inte går eller får kopplas om i ljusinsatsen osv. osv.
Många "tror", "borde" och "det gick för mig" har jag läst, men jag kan inte riktigt acceptera sånt och vill ha en mer "så här ska du göra, med denna utrustningen" aproach.
Någon som importerat, reg.bes. och åtgärdat sin G8 får gärna komma med upplysningar också!
Tacksam för alla svar!
MVH
Nicke