2735
Sök

Ljusinsatser USA vs. Europa

20 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#1
Ja, nu var det det där med ljus och ljusinsatser igen. Jag har läst de andra trådarna mer än en gång men ämnet förbryllar mig fortfarande. hmm

Vi tar en importbil från utlandet utanför EU. Vilka problem kommer man stöta på när det kommer till reg.besiktning?
En Pontiac G8 som ett exempel (mest för att jag tror jag såg en här om dagen...)

Ljusinsatserna är ju av DOT-typ och de är ju accepterade av Transportstyrelsen, även om jag själv hade föredragit ECE-LHD varianten. Men till min kännedom existerar inte ECE-LHD-insatser till G8.
[källa:http://www.retrofitlab.com/blog/dot-vs- … m-pattern/]

Dessa G8 DOT-lysen är ju inte heller E-märkta och till min kännedom existerar inte sådana heller.

Min första fråga: Vilka skillnader brukar (som regel) Amerikanska ljusinsatser ha jämte Europeiska ljusinsatser. (Förutom ECE vs. DOT-ljusbilden)
Jag tänkte mer på lysande pos.ljus, backljus, blinkers osv. De konstant lysande gula sidoljusen som jänkarna har på sina bilar är, om jag har förstått det inte acceptabelt på svensk väg? Är även dessa ljus även blinkers på Amerikanarna? Två funktioner i en lampa? (Som inte heller accepteras här)

Exempelfilm:[https://www.youtube.com/watch?v=VRxBe5chBkw]

Sen har vi antagligen de typiska röda blinkersen i baklyset.


Min andra fråga: Vilka åtgärder behöver man ta för att reg.besiktiga en (exempelvis) Pontiac G8, vad gäller lysena? Jag har läst att man får sätta dit externa sidoljus, eller blinkers för att det inte går eller får kopplas om i ljusinsatsen osv. osv.
Många "tror", "borde" och "det gick för mig" har jag läst, men jag kan inte riktigt acceptera sånt och vill ha en mer "så här ska du göra, med denna utrustningen" aproach.

Någon som importerat, reg.bes. och åtgärdat sin G8 får gärna komma med upplysningar också!

Tacksam för alla svar!

MVH
Nicke

20 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#2
Ingen?

Evildan
5 oktober 2014
#3
Hej och välkommen hit.

Jag har ingen större mängd information att bidra med förutom de gula sidomarkeringsljus som du nämner.
Dessa har funnits även på svenskproducerade bilar, såsom några årgångar utav Volvo 242 244 245 mellan bakre hjulhus och stötfångare samt på S80 där belysningen var placerad på sidan utav främre stötfångaren.
Att det enligt någon lag skulle vara otillåtet har jag svårt att förlika mig med.

-.-
383 Inlägg
5 oktober 2014
#4
Orangea sidomarkeringar är helt ok. Som nämns ovan, kolla på Volvo 240, S/V40 och S80.
I USA hade de ofta vita o röda sidomarkeringar, vita på framskärmarna och röda där bak. I Sverige är det Inte ok med annat än orange åt sidorna.
Senast redigerat av JonasK (5 oktober 2014)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

20 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
#5
Tack för era svar! smile Uppskattas!

En ledande fråga till lyktor är då E-märkning av dessa. Om jag har förstått det riktigt så säger E-märkningen endast vad det är för typ av lampa samt vilket ursprungsland/EU-land lampan är tillverkad i.

Är det riktigt? Och hur hård är Sverige när det kommer till importfordon för eget bruk som kommer utanför EU?
Till min kännedom existerar inte E-märkta lampor till den tänkta importbilen över huvud taget.

Läste någonstans att även glasen ska vara E-märkta?

Och går det (om man nu absolut blir tvingad till det), att få icke E-märkta ljus E-märkta? Finns det firmor som sköter sådant eller är man helt enkelt rökt?

Väldigt tacksam för svar! smile

GLHF
Nicke
Senast redigerat av _Leon_ (15 oktober 2014)

20 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#6
bump!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
29 oktober 2014
#7
JonasK skrev:
Orangea sidomarkeringar är helt ok. Som nämns ovan, kolla på Volvo 240, S/V40 och S80.
I USA hade de ofta vita o röda sidomarkeringar, vita på framskärmarna och röda där bak. I Sverige är det Inte ok med annat än orange åt sidorna.

Det är fullt tillåtet med röda sidomarkeringar bak i Sverige. Det finns ett flertal bilar som har detta original. Ett exempel är V70N 05-08 som har fyra röda dioder åt sidan i bakljuset. Även S60 har röda sidomarkeringar bak.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 283 Inlägg
29 oktober 2014
#8
E-märkning är en rätt dyr process från vad jag har hört vilket är anledningen till att många stylingbakljus och dylikt ej är det trots att dom möter kraven för det.


20 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#9
Vita_Vargen skrev:
E-märkning är en rätt dyr process från vad jag har hört vilket är anledningen till att många stylingbakljus och dylikt ej är det trots att dom möter kraven för det.

Ok! Så även om det står "Ej - E-märkta" så är det egentligen inget som säger att de inte fungerar på samma sätt och minst lika bra som E-märkta ljus (så länge de uppfyller gällande regler/lagar)?

E-märkningen är om jag förstått det rätt endast en flock siffror och bokstäver som berättar vilket EU land som lampan och glaset är tillverkat i?

För att summera min undran/fråga in en bild:

http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/ … e-luxe.jpg

Här är ju konstant lysande positionsljus i fronten (vilket verkar helt ok som ni berättat) men även  konstans lysande positionsljus i insatsen (som för sig också är ok) men vilken av dem agerar blinkers?, (troligtvis den i ljusinsatsen). Men då verkar det som den lampan har 2 uppgifter och det är väl det som är ett big no-no här i Sverige?

Hur löser man då en sån sak? Det finns kanske insatser med icke-konstant lysande lampor?
Senast redigerat av _Leon_ (29 oktober 2014)

1 283 Inlägg
29 oktober 2014
#10
Ja precis. Inga blinkers/positionsljus på min 300ZX är E-märkta. Tar du skärmblinkersen som exempel så är den identisk med original bara att lyktglaset är transparentplast istället för orangetonad-transparentplast. Redan när jag regbes den så satt det icke E-märkta blinkers(USA-modell om jag inte minns fel) på den fram men importerade den "För eget bruk" vilket tydligen gör att dom inte är lika hårda som vid "För annat bruk" eller hur nu det kallas. Här står lite om eget bruk:
https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … Eget-bruk/

Det roliga är att enligt svensk lag så får dels inte positionsljuset slockna när du använder blinkers och inte heller får du ha två funktioner i samma lampa som du nämnde. MEN nya Audi bryter mot båda dessa på vissa av sina bilar då dom har LED-drl som även blinkar orange.

Mao den lampan skulle vara laglig om dom bara varit E-märkta. Lustigt det där med E-märkning då E-märkning verkar gå över Svensk lag tongue Finns t.ex. limorutor från diplomatbilar som är tonade framför B-stolpen men som är E-märkta och därav godkända att monteras på bil som kör i Sverige.
Senast redigerat av Vita_Vargen (29 oktober 2014)


71 Inlägg
29 oktober 2014
#11
Jag köpte nyligen en Toyota Tundra, en modell som inte såldes utanför Nord Amerika, således finns det inga e-märkta strålkastare eller baklampor att köpa.
Den har standard lysande blinkers fram, en typ av DRL som lyser orange, således inget vitt parkeringsljus framåt,
alltså en 2 polig lampa.
Halvljuset är av icke asymmetrisk ljusbild, alltså i princip helt rak med en sjuhelsikes bredd.

Firman som importerade bilen 2007 har löst det genom att klippa kabeln till den lysande blinkersen och borrat i lamphållare i blinkersens lamphus som parkeringsljus.
Skärmblinkers har eftermonterats, e-märkta från nån annan Toyotamodell.
Bak har 2 röda e-märkta reflexer klistrats på stötfångaren, det sitter reflexer i baklamporna men det duger ju inte i EU trots att det duger i Nord Amerika.
Senast redigerat av Pierre2JZ (29 oktober 2014)


20 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#12
Tackar för infon och hjälpen!

Jag kom att tänka på en sak jag hade missat. Tar man ex. ljusinsatsen från en amerikansk bil av nyare modell (med konstant lysande blinkers) och monterar i en svensk bil så är allt lugnt ju. Funktionen styrs av bilen och det finns väl inga fler glödlampor i den amerikanska bilen än vad det gör till den svenska?

Det kan ju inget annat än att stämma?
Senast redigerat av _Leon_ (29 oktober 2014)


Sök