3160
Sök

Hur rakställer jag en t4 motor med en automatlåda?

93 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#1
hur rakställer jag en t4 maskin på enklaste sätt den moste dock koplas till en automatlåda
ska sätta paketet i en cheva s10 big_smile

5 683 Inlägg
31 oktober 2014
#2
Du tar en:
T4a
Automatlåda och svänghjul från 960/S/V90 med raksexan.
Eventuellt tråg, oljepickup och vattenrör från 960 också ifall det inte passar med T4ans grejjer (vet inte hur det ser ut på T4orna och vet inte heller hur det ser ut i motorrummet på S10an).


93 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#3
en fråga hur blir det med styrningen till lådan då?

5 683 Inlägg
1 november 2014
#4
Vet ej, förmodligen lär du behöva ta alla elektronik till lådan från 960in för att få det att funka. Jag har väldigt lite kunskaper angående automatlådor så förhoppningsvis kan någon ge bättre svar än mig.
Senast redigerat av simlar (1 november 2014)


866 Inlägg
1 november 2014
#5
Det enklaste är väl ock köra med en TH 350 eller 700 låda. Tar du från S10 med 4,3 lit så är det samma bultmönster som V8 SB. Har du AWD så passar allt. Tyvärr så passar inte 2,2 lit på SB utan är metrisk lilla bultmönstret. V6 från transporterna passar där och LS x nyare v8 (har jag för mig.-)  Adapterplatta till vitmotorn mot GM 350 eller 700 lådan. bara vacuum till lådan. Flexplatta från 960 Automat Borra hål till momentomvandlaren. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html

En såndär Multitasker
152 Inlägg
1 november 2014
#6
jag tycker det alt är detbästa ...
ochenligt mig en mest hållbaraste lösningen

Du kan preppa en 350 låda ( eller 4l45 lådan heter den va .... kommer inte ihåg )
så den klarar effekt som den lilla t4an leverar om du känner för att trimma livet ur den

och du kanske vill uppgradera konvertern så du har lite mer stallspeed

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

En såndär Multitasker
152 Inlägg
1 november 2014
#7
4L60E hette den visst ja!

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

866 Inlägg
2 november 2014
#8
För onödigt vetande så 4L60E så ä det en växlad med överväxel och klarar 600 Nm och är externt elektriskt styrd .4=växlar L =överväxel 60 = 600Nm E= elektrisk

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
2 november 2014
#9
tekniknissen1 skrev:
För onödigt vetande så 4L60E så ä det en växlad med överväxel och klarar 600 Nm och är externt elektriskt styrd .4=växlar L =överväxel 60 = 600Nm E= elektrisk

4= antal växlar framåt L= sitter längs monterad (T står för traverse på lådor för tvärmonterade motorer) 60= hur mkt kraft lådan klarar (40,60,80) inte hur många nm  E= Elektriskt styrd ;P

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

383 Inlägg
3 november 2014
#10
Båda har fel.. 60 står för 6000 lbs gvwr alltså totalvikten för fordonet.

93 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#11
vad är stallsped?

866 Inlägg
4 november 2014
#12
Det är varvtals differensen som du har i mellan motor och ingående axel när du har ful gas och stilla stående.
stallspeeden kan ändra sig något om motorn har bra vrid vid stallspeeden. På gatan så är 1100-1300 V/min.
Dragracing mellan 3-5500 varv Då steget efter stallspeeden funkar momentomvandlaren som en växel låda. Varvtals differensen = vridetmoments ökning.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
4 november 2014
#13
Maffia skrev:
Båda har fel.. 60 står för 6000 lbs gvwr alltså totalvikten för fordonet.

Så du menar att min lilla buick med 4T60E låda har en totalvikt på  2.7 ton och att min caprice med 4L60 låda har total vikt på 2.7 ton, och att Corvette med 4L65E låda väger lika mkt som en hummer h2 som har samma låda
Senast redigerat av B-Body (4 november 2014)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

383 Inlägg
4 november 2014
#14
Nej inte att bilen väger det utan att GM monterade lådan i bilar upp till denna vikt.


Sök