2654
Sök

Katersättningsrör?

183 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Tjena
Jag undrar om det är tillåtet att sätta dit ett Katersättningsrör istället för katalysatorn på en Honda CRX VTEC -91? Kollade på http://www.streetperformance-butik.se/S … 2990_11142

Går den igenom besiktningen osv? Vad ger den egentligen jämfört med en racekat eller liknande?

Sedan har jag en ganska svår fråga som jag hoppas nån ska kunna ge ett ungefärligt svar på:
Om man har en Honda CRX med VTEC från 1991, som är 150hk original och gör 0-100 på 7.2 sek - Hur många mer hk får man då om man då uppgraderar den med följande:
Sportfilter
Sportavgassystem (Ferrita)
Extraktorgrenrör (Supersprint)
Sport- eller Racekatalysator

Blir det en märkbar effekt på t.ex. accelerationen osv?

Tackar så mycket på förhand!
Senast redigerat av darkdog8 (21 maj 2007)

1 741 Inlägg
21 maj 2007
kattersättare är inte tillåtna.. de är till för att det ska se ut som att det sitter en katt där men gör verkligen inte det är bara ett rör.

det flödar ju bättre än en race katt men olagligt tongue

du kommer nog märka att den går bättre när du tar bort katten för den stryper bra mycket.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

183 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
tecman skrev:
kattersättare är inte tillåtna.. de är till för att det ska se ut som att det sitter en katt där men gör verkligen inte det är bara ett rör.

det flödar ju bättre än en race katt men olagligt tongue

du kommer nog märka att den går bättre när du tar bort katten för den stryper bra mycket.

Ok, är det stor skillnad mellan de tillåtna sport- och racekatalysatorna då? Är det värt att lägga en extrapeng på en racekatalysator istället för sport?

folkvagn performance
60 Inlägg
22 maj 2007
det går ej igenom besigtningen.. då du måste ha en fungerande katalysator på bilar nyare än 90..eller om det va 88.a och blir du påkommen med att ha en katersättare så kan man få dryga böter..
Mvh...

97 Inlägg
22 maj 2007
bilar 89 o nyare måste ha en"fungerande" kat, men bes med katten, sen tar du bort den!

658 Inlägg
22 maj 2007
Ska tilläggas att om polisen kommer på dig med att ha plockat bort katten blir det dryga böter, räknas nämligen som miljöbrott, jag skulle satt dit en sport- eller racekatt. Men sen är jag lite feg också smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

417 Inlägg
22 maj 2007
Om din bil är tillverkad 1988 eller senare samt är försedd me kat från fabrik så måste du ha det.

Det är möjligt med lite tur att ändå få igenom den utan kat om du e snål, så ta en gammal originalkat å rensa innehållet utan att dela den (så du slipper synlig svetsskarv). Montera den istället för den vanliga, Fyll på med lite sprit i tanken samt varmkör bilen noga innan besiktning. Men det är ju bara en chansning. Enklast e nog racekat som e godkänd. Bra flöde å inge strul.

mvh/Jocke

Sök