3151
Sök

Vilka modeller satt b230ft motorn i?

59 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#1
hej, jag undrar i vilka modeller b230ft motorn satt i o när den fick oljekylda kolvar? smile

5 683 Inlägg
3 november 2014
#2
Antar att du menar nya FTn som sitter i 940FTT och i 1990 och nyare 740 Turbo.

Oljekylda kolvar blev standard på alla B230 från och med modellår 1994, utvändigt syns det lättast genom bulorna på oljekanalen som går längs med blocket på avgassidan.
Jag vet dock inte om FT fick oljekylda kolvar tidigare.


675 Inlägg
3 november 2014
#3
-93 fick B230FT ojekylda kolvar. Likaså har B230FD det också. Många tror att det är bara dom sista B230FK som hade det, vilket är helt fel. Modeller, 740/760/960 (några få) och 940


59 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#4
Okej, så 240 hade aldrig ft motorerna?

675 Inlägg
4 november 2014
#5
Dom hade B21ET i turbomodellerna. Fanns även att köpa ett turbo kitt till förgasarna med B23AT hette den smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 november 2014
#6
Linkan_740 skrev:
Dom hade B21ET i turbomodellerna. Fanns även att köpa ett turbo kitt till förgasarna med B23AT hette den smile

Finns några varianter på B21 turbo. Bla usaversion med katalysator och lambdasondstyrd mekanisk insprutning. Riktigt kul grejjer. Men b230ft/fk fanns aldrig i 240

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

59 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#7
Okej! Någon som vet hur många hk (ca) en b230f får om man turbokonverterar den? utan att kompsänka och byta spridarna. Och vad man vågar ladda?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 november 2014
#8
turbosunken skrev:
Okej! Någon som vet hur många hk (ca) en b230f får om man turbokonverterar den? utan att kompsänka och byta spridarna. Och vad man vågar ladda?

En bekant till mig bänka 317hk på ett b230fb block, gäller bara att hålla stenkoll på lambda värdet. han körde med 16t turbo och 1.4 bar ladd och e85. Och det höll för han iaf.
Senast redigerat av _Performance_ (4 november 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

5 683 Inlägg
4 november 2014
#9
turbosunken skrev:
Okej! Någon som vet hur många hk (ca) en b230f får om man turbokonverterar den? utan att kompsänka och byta spridarna. Och vad man vågar ladda?

Spridarna räcker inte långt så det blir ingen stor effektökning.

Du vågar ladda så mycket bränslet räcker för, och det tar stopp ganska fort med F-spridarna.

Det absolut första du ska investera i vid turbkonovertering (och vid all annan motortrimning) är en bredbandslambda så du har koll på bränslet. Kostar 1500-2000kr.

Etanol som drivmedel är att rekommendera vid överladdning av motor med högt grundkomp.


59 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#10
okej, då blir det att inhandla en sån!smile

59 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#11
Vad rekommenderar ni för spridare? Hade tänkt ladda runt 0.8!

Forummoderator
26 337 Inlägg
4 november 2014
#12
turbosunken skrev:
Vad rekommenderar ni för spridare? Hade tänkt ladda runt 0.8!

Med vad för bränsle?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 683 Inlägg
4 november 2014
#13
Mack skrev:
turbosunken skrev:
Vad rekommenderar ni för spridare? Hade tänkt ladda runt 0.8!

Med vad för bränsle?

Och vad för turbo?
0,8bar med liten turbo är inte samma effekt som 0,8bar med stor turbo.
Och det är motoreffekt och drivmedel man dimensionerar spridarna efter.
Senast redigerat av simlar (4 november 2014)


59 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#14
Kör med en air60 snurra och tänker köra på vanlig blyfri 95


Sök