3429
Sök

B230F småtrimning

3 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en volvo 740 med b230f orginal motor som jag vill turbokonvertera. Nån som vet om kolvar, vevstake, toppen (och resten...) skulle klara av 0.6-0.8 bar?

4 146 Inlägg
6 november 2014
#2
Min bror körde 359 hk med b230 ET block och det blocket skall väll ha dom klenaste vevstakarna har jag hört. Vet dock inte om den har klenare än sugmotorerna.

Så ja den borde klara 0.8 i laddtryck sålänge den inte spikar och har sig. Släng på en extra topplockspackning så du får ner kompet lite så bör det nog gå bra.


Team VeboTrim
322 Inlägg
6 november 2014
#3
Man får ju en B230FK/FT motor annars för typ 2 tusen spänn smile

Team VeboTrim @ Facebook

3 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#4
Tack för snabb svar big_smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 november 2014
#5
En bekant kör med 317hk och 16t turbo med 1.4 i ladd på ett b230fb block, allt handlar bara om att ha stenkoll på lambdavärdet..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
6 november 2014
#6
en kompis kör B230F turbokonverterad, oöppnad:)
röda saab spridare, 3" downpipe, e85, 1.3bar, (chippade turbo boxar också)
rullar varje dag, går mkt bra:)

Pontiac Firebird 1989.

Forummoderator
26 339 Inlägg
6 november 2014
#7
Är turbokonvertering "småtrimning"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 685 Inlägg
7 november 2014
#8
Mack skrev:
Är turbokonvertering "småtrimning"?

Fördubbla motoreffekten kan väl räknas som småtrimning wink

Men nä hade inte räknat med att tråden skulle handla om turbokonvertering när rubriken är "B230F småtrimning", förväntade mig frågor som t.ex "vilken kamaxel är bäst" eller något sådant.


Forummoderator
26 339 Inlägg
7 november 2014
#9
simlar skrev:
Mack skrev:
Är turbokonvertering "småtrimning"?

Fördubbla motoreffekten kan väl räknas som småtrimning wink

Men nä hade inte räknat med att tråden skulle handla om turbokonvertering när rubriken är "B230F småtrimning", förväntade mig frågor som t.ex "vilken kamaxel är bäst" eller något sådant.

Jo samma här.
Tur att jag inte hade missat nåt då, haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 685 Inlägg
7 november 2014
#10
Kan ju även ta och bidra lite till tråden.

Om motorn pallar 0.6-0.8bar beror helt på storleken på turbon. Men snackar vi turbo i den storleken att 0,8bar inte ger mer än ca200-300hk så pallar en B230F-botten det sålänge man har koll på soppan och tändningen och stenkoll på att det inte spikar, speciellt om det är den klena B230in (-85-88) så är det extra viktigt att ha stenkoll på allt.


3 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#11
haha kanske inte riktigt rätt rubrik nej. men trodde det skulle vara lite svårare att turbokonvertera smile misstänkte att man behövde byta topp, kamaxel, bränslepump osv... big_smile

4 146 Inlägg
7 november 2014
#12
Eddiesch skrev:
haha kanske inte riktigt rätt rubrik nej. men trodde det skulle vara lite svårare att turbokonvertera smile misstänkte att man behövde byta topp, kamaxel, bränslepump osv... big_smile

Fundera över vad du har för effektmål och kom sedan fram till att det är billigare, enklare och bättre att stoppa i en färdig b230ft/fk istället:) Eller att bara köpa en färdig turbobil:)

Bränslepump kan behöva bytas eventuellt, jag är ganska säker på att det sitter olika på turbo och vanliga bilar iaf. Sedan lär du ju behöva byta spridare också. Sedan så skall kopplingen hålla så det gäller att byta tryckplatta där. Sen om du kör M47 växellåda så är det nog på gränsen att du behöver byta låda också.
Sen så kommer du behöva ett grenrör för turbo också, tryckrör, samt IC och downpipe.
Senast redigerat av zemet (7 november 2014)


5 685 Inlägg
7 november 2014
#13
zemet skrev:
Eddiesch skrev:
haha kanske inte riktigt rätt rubrik nej. men trodde det skulle vara lite svårare att turbokonvertera smile misstänkte att man behövde byta topp, kamaxel, bränslepump osv... big_smile

Fundera över vad du har för effektmål och kom sedan fram till att det är billigare, enklare och bättre att stoppa i en färdig b230ft/fk istället:) Eller att bara köpa en färdig turbobil:)

Bränslepump kan behöva bytas eventuellt, jag är ganska säker på att det sitter olika på turbo och vanliga bilar iaf. Sedan lär du ju behöva byta spridare också. Sedan så skall kopplingen hålla så det gäller att byta tryckplatta där. Sen om du kör M47 växellåda så är det nog på gränsen att du behöver byta låda också.
Sen så kommer du behöva ett grenrör för turbo också, tryckrör, samt IC och downpipe.

Ett stort plus med att stoppa in en FK eller en FT är ju att det går att regga bilen med motorn, slipper man plocka bort turbon inför varje besiktning och slipper vara orolig att få problem vid eventuell flygande besiktning.
(går ju att regga med turbokonverterad motor också, men då räcker det inte att bara regga motorbyte)



Sök