2882
Sök

Köpråd Porsche Cayenne - Nollnitton bilar Örebro.

20 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#1
Hallå!


Farsan är i utkik efter en ny SUV och han har snöat in sig på antingen BMW x5 , Mercedes ML 500 , eller Porsche Cayenne.

Igår var vi och kollade på denna: http://www.blocket.se/orebro/Porsche_Ca … 16&w=3


Vi provkörde och den verkade fin.

Min fråga är om någon har en erfarenhet med dessa bilar och om någon har handlat med nollnitton bilar förut. Hur är de?






MVH

Sir
935 Inlägg
2 november 2014
#2
Det är fina bilar. Det tråkiga med dom är väl bensin förbrukningen, och service kostnaden. Har dock bara tyvärr erfarenhet av turbo versionen på 450hk och där gick förra servicen på 28000:- på porsche. Dock byttes bromsbeläggen fram då också. Den som står här hemma är bara bak hjul driven tills man själv väljer att aktivera 4wdn.
Skatten kostar lite den med men är uppdelad på 3 gånger per år.

Dock är det sköna bilar att åka och finns lite pulver om man behöver.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 november 2014
#3
Inget om objektet som sådant utan om "mindre icke märkesautoriserade" bilhandlare generellt i Örebro...Örebro är mer eller mindre känt för att vara belamrat med lurifax-bilhandlare, i stor utsträckning. Jag skulle kolla upp det tilltänkta objektet extra super noga...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

398 Inlägg
2 november 2014
#4
Det faktum att den är importerad och med låga mil gör att jag skulle kolla upp objektet extra noga. Visst, 1500 mil per år på en sådan bil är inte omöjligt men kanske inte så sannolikt?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 november 2014
#5
Väldigt dyr bil att serva.. Gigantiska svindyra bromsar.. Dyra däck osv. Men man åker säkerligen fint. ~1500mil om året är väl ganska normalt?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

398 Inlägg
2 november 2014
#6
myran skrev:
Väldigt dyr bil att serva.. Gigantiska svindyra bromsar.. Dyra däck osv. Men man åker säkerligen fint. ~1500mil om året är väl ganska normalt?

Jag tycker nog att det är lite väl lågt för den typen av bil, de som köper en sån brukar köra mer känns det som. Men visst, det är inte omöjligt.

20 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#7
Bensinförbrukningen är inte ett problem. Förra ägaren var visst väldigt sparsam med körningen, den blev aldrig körd på vintertid och mest använd som att dra båt. Detta nu om vi ska tro på säljaren...

Golle
448 Inlägg
2 november 2014
#8
Ta en Carfax, väl investerade slantar och småpengar i sammanhanget smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

20 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#9
WilYawn skrev:
Ta en Carfax, väl investerade slantar och småpengar i sammanhanget smile

Redan gjort! Allt ser fint ut. Dock så var den ju importerad från Italien! smile

450 Inlägg
2 november 2014
#10
äsch vafan kolla upp saker själv, bilhandlare är förvuxna skitsnackare och jag skulle aldrig lita på en sån!

Ung&Dum
430 Inlägg
2 november 2014
#11
Köpte en cayenne igår privat men kolla följande

All el såsom el speglar , taklucka , 4wd , luftfjädring ja i princip allt
Slitna däck
Rost
Inga missljud från motor låda testa kickdown
Stereo är det vanliga eller är det bose ljudet STOR skillnad på dom kan jag säga
Är det delad baklucka ?
Fukt på mattor ? Osv osv

In hoc signo vinces

20 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#12
CurvaN skrev:
Köpte en cayenne igår privat men kolla följande

All el såsom el speglar , taklucka , 4wd , luftfjädring ja i princip allt
Slitna däck
Rost
Inga missljud från motor låda testa kickdown
Stereo är det vanliga eller är det bose ljudet STOR skillnad på dom kan jag säga
Är det delad baklucka ?
Fukt på mattor ? Osv osv

Bilen såg bra (förutom däcken) ut och motorn gick riktigt fint. Det enda jag oroar mig för är om någon fixat med miltalen. Är detta sannolikt?

Btw, Grattis till köpet! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2014
#13
Zibs skrev:
Det enda jag oroar mig för är om någon fixat med miltalen. Är detta sannolikt?

Ja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 467 Inlägg
3 november 2014
#14
bara köp bilen,man kan inte oroa sig för allt ,,,annars så får man väl köpa nytt...dom har ju 100 bilar i firman...alla heter väl inte "Läppe Pelle" googla o läs lite om han,var en häst/bil handlare i Södermanland vid gränsen till Östernärke..
Senast redigerat av zzr94092 (3 november 2014)

ArtDirector
462 Inlägg
3 november 2014
#15
http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 111008.pdf

Ett bra begagnat test av bilen, lycka till! smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

414 Inlägg
5 november 2014
#16
Skulle satsat på en Turbo före en S modell. Förbrukningen är ganska likvärdig, försäkringen är dock lite dyrare. Men hittar du en svensksåld så blir den lägre hur som helst. Prestandan i turbon är långt mycket bättre samtidigt som den ser bättre ut.

En stor anledning till att ta Turbo före S är att motorn verkar hålla betydligt bättre, va själv "på g" med att köpa Cayenne Turbo eller S för något år sedan, läste mig till att Turbon är betydligt mer förskonad mot S modellens problem med utslitna cylinderväggar och dåliga ventiler som knackar satan.
(Detta kan även hända Turbon men är ovanligare)


20 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#17
Tackar för alla svar! Jag och pappa var och handlade en Porsche Cayenne Turbo förut! Tror han aldrig har varit så nöjd i hela sitt liv wink


Sök