3192
Sök

Räkna ut och intyga effektökning, hur?

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#1
Hej, smile
Jag håller på med ett motorbyte i min 760 -88 till en OM603 (diesel) från mercedes w124 och har i tankarna att turbokonvertera motorn. Jag har pratat med en besiktningsman som säger att det är möjligt så länge jag håller mig inom effektgränser, vrid etc. Och att jag måste kunna intyga effekten i motorn.
Jag vet Hk och Nm original i motorn och kunde intyga effekten med det gamla regbeviset från mercedesen men jag vet inte hur jag kan räkna ut effektökning teoretiskt eller hur jag kan intyga just den effekten om jag turbokonverterar den...

Jag är väldigt ny på uträkning av formler och effekt så ursäkta ifall jag framstår som inkompetent wink.
Råd och tips är välkomna smile

Jag har inte byggt grenrör eller gjort några ombyggnationer för tillfället utan vill vara säker på att det går att registreringsbesiktiga bilen. Turbon som är aktuell ifall det är nödvändig information är en Garret M24.

Jag tackar i förväg för svar och om det är några oklarheter kring min text så är det bara att fråga eller påpeka wink.

Det Går!!!

smurfidunder
327 Inlägg
10 november 2014
#2
Sålänge du inte tillsätter mer bränsle så ökar inte effekt eller vrid. Mjo marginellt då men det är nära på försumbart eftersom det har med verkningsgrad att göra. Gör förmodligen mer skillnad med rätt tryck i däcken.

Annars så kan jag fixa ett effektintyg åt dig, bara att dyka förbi och dra några pull

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#3
dundersmurfen skrev:
Sålänge du inte tillsätter mer bränsle så ökar inte effekt eller vrid. Mjo marginellt då men det är nära på försumbart eftersom det har med verkningsgrad att göra. Gör förmodligen mer skillnad med rätt tryck i däcken.

Annars så kan jag fixa ett effektintyg åt dig, bara att dyka förbi och dra några pull

Jaså okej, men håller du hus i Uddevalla? tongue
Jag har som sagt inte byggt klart än så bilen startar inte ens för tillfället, men om du kan fixa intyg när det väl är dags så skulle jag vara väldigt glad. smile Beroende på pris då wink

Det Går!!!

98 Inlägg
10 november 2014
#4
Ska du regg besiktia bilen med ny motor och turbo är det 15kw/100kg som gäller


Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#5
baumii skrev:
Ska du regg besiktia bilen med ny motor och turbo är det 15kw/100kg som gäller

Okej, Ja det ska jag, är det för dieselmotor eller är det överhuvudtaget? Ska det räknas på totalvikten eller tjänstevikten?
Senast redigerat av Tinx2 (10 november 2014)

Det Går!!!

98 Inlägg
10 november 2014
#6
det gäller oavsett vad du byter till, dom väger bilen när du åker in och ska regg besiktia och det är den vikten dom går på. Brukar vara en hel del man ska byta mer än motor för att det ska gå igenom. lättast är väl att ringa o prata med SFRO som sköter den reggbesiktningen o höra vad du behöver göra smile


Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#7
baumii skrev:
det gäller oavsett vad du byter till, dom väger bilen när du åker in och ska regg besiktia och det är den vikten dom går på. Brukar vara en hel del man ska byta mer än motor för att det ska gå igenom. lättast är väl att ringa o prata med SFRO som sköter den reggbesiktningen o höra vad du behöver göra smile

Jag vill inte regga bilen som amatörbyggt eller ombyggt fordon utan jag villl ha den som en helt vanlig bil men med ändrad motor smile
Jag fick följande krav som svar när jag mejlade med en på SBP:

Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 till och med 1991 års modell, får i stället för kraven i 5 kap. 5–14 §§ uppfylla följande krav.
1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration ska uppfylla kraven i bilaga 7 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning.
2. För bil som är utrustad med köldstartsanordning ska köldstarts-anordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i, kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med köldstartsanordning avses en anordning på insprutningspumpen med vilken den insprutade bränsle-mängden tillfälligt kan ökas för att underlätta start av motorn.


Volvo tillåter
704, 764, 765
175 DIN/ 310 Nm
Främre krängningshämmare 21 mm i diameter, bakre stötdämpare Volvo nr 1330332

Sen i ett annat mejl:

Hejsan
För att intyga vad det sitter för motor i kan det vara bra med ett gammalt reg.bevis som visar i vilken bil motorn har suttit. När motorn ändå är ur kan man ju leta upp motorbeteckning och motor nummer för att även på så sätt fastställa vad det är för motor i. Att bygga om för att få det att passa är ju rimligt, men om det är Ok kan vi bara avgöra vid själva besiktningstillfället. Samma är om man vill bromsa en ev. ändring av motorn, om det är ok med den dokumentation du presenterar avgör vi vid besiktningstillfället.
Hoppas du blev lite klokare på detta svar.
Det är när vi registrerings besiktigar  bilen allt bestäms om det är Ok eller inte. Vi kan inte lova något innan.
Lycka till


Jag vet inte om jag bara postar helt onödig information just nu men det här r vad jag vet i alla fall...hmm

Det Går!!!

98 Inlägg
10 november 2014
#8
Tror det räknas som ombyggt, amatörbyggd fordon om du byter till en diesel.
men som sagt lättast är väl att prata med SBF/SFRO som du redan gör, skriva exakt vad du ska göra och fråga hur du ska gå tillväga för att få den reggad med nya motorn


Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#9
baumii skrev:
Tror det räknas som ombyggt, amatörbyggd fordon om du byter till en diesel.
men som sagt lättast är väl att prata med SBF/SFRO som du redan gör, skriva exakt vad du ska göra och fråga hur du ska gå tillväga för att få den reggad med nya motorn

Jag tror faktiskt inte det är nödvändigt vad jag har tolkat allt som, som sugdiesel bör det inte vara några större problem eftersom motorn är original och har originaleffekt men med turbo blir det värre sad
Men jag hoppas på fler svar så länge här i tråden wink
Senast redigerat av Tinx2 (10 november 2014)

Det Går!!!

5 119 Inlägg
10 november 2014
#10
När min polare byggde turbo på sin diesel åkta han och fick bilen bromsad och dom skrev ett intyg där dom uppgav laddtryck och k-värdet sen var det bara att göra en vanlig reggbesiktning :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#11
mb_pucken skrev:
När min polare byggde turbo på sin diesel åkta han och fick bilen bromsad och dom skrev ett intyg där dom uppgav laddtryck och k-värdet sen var det bara att göra en vanlig reggbesiktning :-)

Tack för den informationen, när var det här? wink
Jag hoppas att detta är så det kommer vara smile
Senast redigerat av Tinx2 (10 november 2014)

Det Går!!!


Sök