2853
Sök

Primera -00 växellådsolja

2 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
Tja!
Helt rykande färsk här på garaget, i alla fall som medlem. smile

Har bytt koppling på syrrans Primera -00 2.0, och nu har ett problem uppstått.
Växellådsoljan slutar inte rinna ut genom packningen till höger drivaxel.
Har köpt en ny packning på Nissan och bytt den (den gamla såg för jävlig ut och läckte, därför byttes den) men det har inte hjälpt.

Det verkar som att jag inte får in drivaxeln hela vägen i lådan.

http://portalen.lindskrog.se/images/photos/IMG_3601.jpg

Men jag förstår inte hur den ska kunna komma längre in eftersom det sitter en lagerhållare mitt på drivaxeln och den är dikt an och hopskruvad ordentligt.

http://portalen.lindskrog.se/images/photos/IMG_3602.jpg

Någon som har några tips eller idéer?

Tack på förhand!

//Webbkonsult

2 852 Inlägg
13 november 2014
Det ser ju onekligen ut som drivaxeln ska in längre i lådan, säker på att inte lagret krypit iväg på axeln?

Lossa lagerhållaren, ta ett mellanlägg, träkloss eller liknande och lägg längst ut på drivaxeln och ett par ganska rejäla rapp med en handslägga eller liknande.

Sitter väl en expanderande låsring längst ut på axeln som kan va lite kinkig att få in i lådan en del ggr, men det ska gå.

För det ska väl inte sitta en packbox där på Växellådan just där axeln går in? Ser lite märkligt ut detta!
Senast redigerat av uhlin (13 november 2014)

2 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
Nu har jag haft min vän som också är mekaniker här och tittat på det och vi tror mer och mer på två alternativa scenarion:

1. Packboxen har hamnat för långt in i växellådan. Detta bör inte vara möjligt för jag kan inte tänka mig att den skulle ligga och "flyta" i hålet mellan lagret och där godset tar slut. Den gamla packningen var dessutom lika långt in som den nya nu sitter.

2. Det saknas någon packbox eller packning till som ska sitta i det utrymmet som är mellan den "rena" delen på axeln som ser ut att inte vara hela vägen in och slutet på godset.

Ingen som råkar ha en bild på en sån här växellåda coh som dessutom visar hur packboxarna sitter?

Sök