2748
Sök

Lambda lampa lyser trots bytt lambdasond S40?

*GULAN*
647 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej:

Har en S40 2.0SE som lambda lampan lyser på.
Jag har köpt en universal lambda som jag kopplade på och nu lyser den fortfarande.

När man startar bilen så lyser den inte i början. När man kör i 5 minuter ungefär så börjar den lysa.

Vad skall jag ta mig till. Min katalysator har börjat att låta också. Katten sitter efter lambdasonden så jag tror inte katten har något med lambda lampan och göra.


36 Inlägg
20 maj 2007
#2
Universal lambdan kan du lika gärna kasta!... universalen har säkert inge kontaktstycke? och eftersom den inte har de så knep du säkert ihop kablarna med kontaktstift? därav så försvinner referensluften som styrenheten tar ifrån kabelhöljet i lambdasondens kablage!

åk in och läs av felkoder på en verkstad..

Katalysatorer och lambda sonder är dom vanligaste felen på just s40..

Lambda lampan är inte bara till för lambda-sonden den varnar för att det är fel nånstans i motorns styrsystem, så de kan lika gärna vara nåt annat.. men just i detta fall så tror jag stenhårt på en ny orginal lambda och en ny kat... Byta katalysator på en auktoriserad volvoverkstad går lös på ca: 5600:- (med arbete och kat )

Mvh Servicetekniker på en volvoverkstad!


*GULAN*
647 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#3
Oki....

Jag gjorde precis som du sa Skarva kablarna och satte ihop dom med kontaktstift.

Så då var 400 kr till ingen nytta. Blir rasande. Katten kanske man kan hitta på skroten eller samma sak med lamdan?

Hur mycket tar du för o läsa ut felkoder?


3 Inlägg
20 maj 2007
#4
testa och byt ut bränsle relät, det brukar vara orsaken till att den börja lysa!


21 Inlägg
21 maj 2007
#5
Har du bytt den sj?
isf måste du nollställa databoxen. det gär du enkelt genom att dra bort + polen från batteriet och låt stå 10 min. därefter så kopplar ihop den igen och provar starta. kvarstår problemet så får du skriva ner mod nr till mig så ska vi se om jag kan hjälpa dig.

72 Inlägg
21 maj 2007
#6
jag hadde nog gjort som Fzero299 säger. sen om det kommer tillbaka så hadde ja kört och kollat felkoderna på en verkstad.

Dags att bygga värre..... kommer snart till mitt garage
DigitalCompaniet i sammarbete med http://ullareddigital.jetshop.se

36 Inlägg
21 maj 2007
#7
mr_persiano skrev:
Oki....

Jag gjorde precis som du sa Skarva kablarna och satte ihop dom med kontaktstift.

Så då var 400 kr till ingen nytta. Blir rasande. Katten kanske man kan hitta på skroten eller samma sak med lamdan?

Hur mycket tar du för o läsa ut felkoder?
Jo då försvinner ju referensluften därav!

katten kanske du kan hitta på skroten men frågan är hur fräsch den är..

Lambda ska du köpa ny orginal så du får riktiga kontaktstycken, för du har väl inte klippt bort kontaktstycket som sitter i bilen?

Oj vet inte nu på rak arm, har mycke priser i huvudet men inte på just de smile

de bästa är ju om du lämnar in den så dom får titta vad de är för felkoder.. sen blir de absolut ett katt byte om den skrammlar, och lambda-sonds byte!
Sen kan de ju naturligtvis vara fler fel, men just lambdan och katten är dom vanligaste felen på S/V40

Sen det där om att bryta strömmen i 10 min funkar väldigt sällan på fel i motornstyrsystemet! Du nollar adaptionen genom att göra så men felkoderna brukar allt finnas kvar eller kommer väldigt fort tebax!


*GULAN*
647 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#8
Fzero299 skrev:
Har du bytt den sj?
isf måste du nollställa databoxen. det gär du enkelt genom att dra bort + polen från batteriet och låt stå 10 min. därefter så kopplar ihop den igen och provar starta. kvarstår problemet så får du skriva ner mod nr till mig så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
Testade och nollställa den och det funkade kanon. Den lyser inte längra och bilen är prima.

Tack för hjälpen.


36 Inlägg
22 maj 2007
#9
Undrar va SBP säger om den skrammlande katten bara sad


*GULAN*
647 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#10
GuMMiGuNNar skrev:
Undrar va SBP säger om den skrammlande katten bara sad
Jo jag tänkte på den också. Funderar på att även där testa en universal katt.



Sök