3510
Sök

Något käkar upp batteri. Vad göra?

360 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#1
Har en gammal bil i garaget som jag inte orkar felsöka på. Dessutom skulle vara bra att ha något typ jag har i nyare bilar. Som kopplar bort startbatteriet då spänningen går under viss nivå.
Går det att köpa separat?

Vad heter manicken?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2014
#2
Släng dit en huvudströmbrytare, finns varianter du sätter på batteripolen med brytarfunktion. Ersätter alltså den du har där nu.

Bästa hade ju dock varit att hitta felet istället, så du inte har någon kortis någonstans som till slut sätter eld på bilen.
Koppla in en multimeter i läge för Amperemätning mellan batteripol och polanslutning, läs av värdet och ryck sedan säkring för säkring tills du hittar vilken säkring som gör att Amperen sjunker. Det ger dig en fingervisning om vart felet finns. Bara läsa vad för förbrukare den säkringen är till.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

360 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#3
Bra tips.

Har redan en brytare. Glömde dock skruva ut den wink

Jag får tvinga mig att börja felsöka.

1 938 Inlägg
19 november 2014
#4
När du skall mäta så gör så här.
Lossa pluspolens mutter, håll multimeterns ena del mot batteripolen och andra delen i batteripolsfästet medans du lyfter bort fästet. Viktigt är att aldrig låta strömmen brytas!!

Men detta gör att om något relä hängt sig så kommer det inte slå från, det betyder att du kan mäta upp hur mycket tjuvström som dras, och du kan även lossa varje relä/säkring en efter en för att se vilken krets som drar tjuvström.

Många som inte tänker på det, för om du bara lyfter bort batteripolsfästet så kommer relät slå ifrån, och då kommer det inte påvisa att något drar tjuvström.

Förklarar säkert skitdåligt, men lycka till.

360 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
#5
Glesmark. Jag fattade smile Tack!

360 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
#6
Nu lyckades jag med att ladda batteriet. Trots att det läggat på 0.2 volt!
Stor tack till utländska kollegor!
Fortsättning följer.

1 938 Inlägg
20 november 2014
#7
Det var sannerligen en djup urladdning, hur går det med felsökningen?

360 Inlägg
21 november 2014
Trådstartare
#8
Glesmark skrev:
Det var sannerligen en djup urladdning, hur går det med felsökningen?

Gör inget än. Det är en bil cabbe som används bara 2 mån sommartid.
Nu måste jag fixa min vinterbil och hjälpa sonen med hans.


Sök