Glesmark skrev:
Jag skulle vilja säga att en torsen-diff är mer utav en avancerad planetväxel som distribuerar kraft, tycker det är fel att säga fasta värden typ 60/40 eftersom den skickar kraften olika från ögonblick till ögonblick.
En diffbroms så som en lamell-diff är förspänd med en viss kraft, därför kan man där ange att den är uppspänd att tillåta max 45% differans innan den bromsar.
Så tänker jag iaf.
Med esp på lär du nog inte få några roliga kast, då kommer den bromsa på olika hjul för att få bilen stabil igen.
TT RS, S3, kommande RS3,
Golf R osv har Haldex 4x4, dom går att sladda och leka med om man vill.Så jag tror inte dom nya Haldex e allt för dåliga, det verkar tvärtom vara bra grejjer.
Det sitter Haldex i Bugatti Veyron och Lamborghini med flera för att nämna några sportbilar.
De e som Mervolic skriver, att om du tappar greppet t.ex ett hjul i luften så försvinner drivkraften, men om du har antisladd/antispinn/ESP så kommer det gå in elektroniskt och bromsa det hjulet som är i luften så diffen styr kraften till det andra hjulet på axeln. Öppna diffar fungerar på så vis att dom oftast flyttar kraften till det hjul med minst motstånd.
Jaja, trött i nattmössan, åk å provkör en a4 eller a6 när snön kommit och åk ut på nån hal parkering.
Lägg dig i 30-40 och försök att bara gira höger eller vänster, KRAFTIGT både MED och UTAN antispinn så kommer du märka skillnaden.
Sen gör du samma sak igen, fast du ger full sula när du girar så du får kast, testa detta MED och UTAN antispinn.
Det är alldeles för svårt att förklara, det är en helt ny teknik att köra 4x4 jämfört mot bakhjulsdrivet.