Tjenare!
Köpte mig en 9-3 2003 "special Aero" det är en Vector med Aero motor och utseende som är utplockad av en montör på Saab som tog ut den innan Aero modellen fanns att köpa
Den är ju då också såklart fullsmetad med utrustning! har allt förutom navigation.
Men nu imorses när jag körde iväg till jobbet börja motorlampan att lysa! Felkoden är:
P0442 Sluten tankventilation - litet läckage upptäckt Slanganslutning(ar), insugsläcka, kolfilter för sluten tankventilation, evakueringsventil i sluten tankventilation.
Tycker ibland det luktar lite bensin om den och särskilt när man kört Bensinvärmaren! Värmaren är av märket Webasto med en fjärr med enbart On & Off knapp och en röd liten indikationslampa. Det finns ingen manual som jag hittat och inte riktigt haft tid än att riva ner fronten igen för att kolla vad det är för modell på den.
Det jag nu undrar är om någon här har lite kunskap om vad det nu kan tänkas vara för värmare som sitter i min bil och hur denna är kopplad på bilens bensintillförsel eller är det helt separat system? Tycker inte den funkar särsklit bra heller ibland, verkar inte som att kupefläkten startar med den igång. Tror också att den inte är monterad direkt från fabrik då det ser ut som dom har har skarvat sig in i ACC panelens kablage för fläktstyrning.
Kan alltså värmaren orsaka den här felkoden på något sätt på grund av att den är kopplad på bilen bränslesystem?