3345
Sök

Besviken på xenon

2 037 Inlägg
5 december 2014
#21
patrikke skrev:
Fredrik_92 skrev:
Hej, tänkte komma med lite svar till dig. Det är ofta absolut inte något fel på Kina kiten, faktum är att nästa all produktion ligger där nere, dock är det självklart att det skiljer sig på kvalitet men ingen jätte skillnad.
5000k är inte riktigt "kritvitt" 6000k är det.
Det dåliga ljuset kan bero på dåliga kablar.
antar att du kör med ett vanligt extraljus kablage efter som du hade vanliga halogen innan?
Det finns iallafall speciella kablage för xenon extraljus, dom har mycket grövre kablar än vanliga, och istället för 30ah relä så är det 60 alternativt 80ah relä i dom.
så mitt tips är att köpa en sådan kabelsats istället.
Jag har kört med ett gäng olika xenonkit både från ebay, xenonkunge och diodhuset. det är ingen större skillnad. 55xenon är ca 5100lumen, och ett 100w halogen extraljus är ca 2000lumen. så med rätt kablar borde du få wow eftekten! smile jag kör med 3st 75xenon 228mm 37.5 ref och jag får WOW effekt,det blir dagsljus framför bilen! big_smile

Hmmm, först så anser jag att skillnaden i kvalitet är enorm!
6000k ÄR det lite blått i.
Det räcker med vanligt extraljuskablage beroende på antal extraljus och w och 30A relä, du kan maxa 360W på 30A.
Jag har exempelvis 3x100w ballaster på 30A relä och det håller.

MDSE, du har PM.

Tre 100W ballaster drar 360W så vid 12V blir det 30A och vid 14,4V 25A. Jag skulle i alla fall inte köra så mycket ström genom ett 30A relä, dessutom drar de mera vid kallstart.

Renovering/film
129 Inlägg
6 december 2014
#22
jocke_gronberg skrev:
På mitt kina kitt så gav ej ballasterna tillräckligt med ström till lamporna så kanske blev 30-35w istället för 55w

Blev även rött/orange vid start.

Hjälpte att byta ballaster

Precis detta jag ville säga förut. Jag har aldrig stött på en dålig xenonlampa, däremot dåliga ballaster.

Btw så är 4300k vitt. 6000k är med blått sken. 3000k är varmvitt.
Men som redan sagts så påverkar ju ballastens kvalité färgen på ljuset också.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Evildan
6 december 2014
#23
MDSE skrev:
Oj, var mycket svar här nu. Ska försöka besvara er imorgon men kan visa en film nu där jag fångat den makalösa ljusshowen. Vet inte om ni kan dra några slutsatser av detta men ni ser iallafall hur det blinkar och har sig och vilken färg lamporna lyser med. smile

https://www.youtube.com/watch?v=qz5xkJyQm0o

Snart landar dom:


https://www.youtube.com/watch?v=H4Kgzn3tDQU

Yawn...
3 151 Inlägg
6 december 2014
#24
DilluTioN skrev:
jocke_gronberg skrev:
På mitt kina kitt så gav ej ballasterna tillräckligt med ström till lamporna så kanske blev 30-35w istället för 55w

Blev även rött/orange vid start.

Hjälpte att byta ballaster

Precis detta jag ville säga förut. Jag har aldrig stött på en dålig xenonlampa, däremot dåliga ballaster.

Btw så är 4300k vitt. 6000k är med blått sken. 3000k är varmvitt.
Men som redan sagts så påverkar ju ballastens kvalité färgen på ljuset också.

I min värld är 3000K gult.

Lånar en bild av Humanhabit.se:

http://www.humanhabit.se/shop/11788/art88/h2906/2502906-origpic-9dd873.jpg

Och en till från ljusbolaget:

http://www.ljusbolaget.se/public/img/user/Xenon_kelvin.png
Senast redigerat av Mervolic (6 december 2014)

39 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#25
Nu har jag testat lite olika saker här.

Batterispänning över polerna på tomgång med halvljus: 13.95V
Batterispänning över polerna på tomgång med helljus: 13.80V
Spänning på kontakten mellan reläkablage och ballast: 13.53V
Resistans på jorden: 0 OHM

Provade även att slipa plåtrent allt jag kunde som sitter i samband med jorden utan resultat. Drog sedan en startkabel mellan batteriets minuspol och jorden utan förbättring. Då kopplade jag bort alla ballaster utom en, blinkar fortfarande och lyser blått. Drog en startkabel direkt till ballasten från pluspolen, blinkar fortfarande.

Känns nu som att jag uteslutit att det är fel på bilen, kablaget eller jorden. Det lämnar bara fabrikationsfel på xenonkittet som alternativ... Vad tycker ni?


7 392 Inlägg
6 december 2014
#26
du måste mäta vid ballasten,, inte på batteriet,, du får alltid strömförluster i kablar och reläet,, och det är det man vill kolla,,

ex när jag mätte upp mitt vanliga halvljus innan jag bytte lampor,, så fick jag 13,05v när jag jordade på sockeln,, men 13,25 när jag jordade på motorn,, hade 13,8 på batteriet,,


39 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#27
Det gjorde jag ju. 13.53V på ballastens kabelsko med alla lampor inkopplade och helljuset på.


7 392 Inlägg
6 december 2014
#28
aaaa,, helt ok spänning smile,, byt kit wink som sagt minns när jag köpte några skitlampor på ebay,, var bara å kasta,, provade dem,, å sen i korgen wink


Renovering/film
129 Inlägg
7 december 2014
#29
MDSE skrev:
Nu har jag testat lite olika saker här.

Batterispänning över polerna på tomgång med halvljus: 13.95V
Batterispänning över polerna på tomgång med helljus: 13.80V
Spänning på kontakten mellan reläkablage och ballast: 13.53V
Resistans på jorden: 0 OHM

Provade även att slipa plåtrent allt jag kunde som sitter i samband med jorden utan resultat. Drog sedan en startkabel mellan batteriets minuspol och jorden utan förbättring. Då kopplade jag bort alla ballaster utom en, blinkar fortfarande och lyser blått. Drog en startkabel direkt till ballasten från pluspolen, blinkar fortfarande.

Känns nu som att jag uteslutit att det är fel på bilen, kablaget eller jorden. Det lämnar bara fabrikationsfel på xenonkittet som alternativ... Vad tycker ni?

Det är spänningen efter ballasten som är intressant. Men dina värden ser jättebra ut smile

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Yawn...
3 151 Inlägg
7 december 2014
#30
DilluTioN skrev:
MDSE skrev:
Nu har jag testat lite olika saker här.

Batterispänning över polerna på tomgång med halvljus: 13.95V
Batterispänning över polerna på tomgång med helljus: 13.80V
Spänning på kontakten mellan reläkablage och ballast: 13.53V
Resistans på jorden: 0 OHM

Provade även att slipa plåtrent allt jag kunde som sitter i samband med jorden utan resultat. Drog sedan en startkabel mellan batteriets minuspol och jorden utan förbättring. Då kopplade jag bort alla ballaster utom en, blinkar fortfarande och lyser blått. Drog en startkabel direkt till ballasten från pluspolen, blinkar fortfarande.

Känns nu som att jag uteslutit att det är fel på bilen, kablaget eller jorden. Det lämnar bara fabrikationsfel på xenonkittet som alternativ... Vad tycker ni?

Det är spänningen efter ballasten som är intressant. Men dina värden ser jättebra ut smile

Efter ballasten är det typ 23,000 volt till lampan. Att mäta där är väl inte direkt rekommenderat...

39 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#31
Jag tror inte min multimeter vill vara med längre då. wink


39 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#32
Idag när jag kom hem på gården och stängde av bilen vägrade två av extraljusen stängas av trots att jag stängt bilen och ljusen. Beror detta på överbelastning i ett relä?


Forummoderator
26 339 Inlägg
10 december 2014
#33
MDSE skrev:
Idag när jag kom hem på gården och stängde av bilen vägrade två av extraljusen stängas av trots att jag stängt bilen och ljusen. Beror detta på överbelastning i ett relä?

Kan vara så ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
10 december 2014
#34
MDSE skrev:
Idag när jag kom hem på gården och stängde av bilen vägrade två av extraljusen stängas av trots att jag stängt bilen och ljusen. Beror detta på överbelastning i ett relä?

Kan vara... Frågan är varför bara två lös. Kör du dom på olika reläer? Eller tändes inte den ena från början ens?

39 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#35
Mervolic skrev:
MDSE skrev:
Idag när jag kom hem på gården och stängde av bilen vägrade två av extraljusen stängas av trots att jag stängt bilen och ljusen. Beror detta på överbelastning i ett relä?

Kan vara... Frågan är varför bara två lös. Kör du dom på olika reläer? Eller tändes inte den ena från början ens?

Det är fyra ljus på två relän. smile Samma lyktor lyste igår när jag kom hem men återigen hjälpte det att knacka till på relät.


7 392 Inlägg
11 december 2014
#36
MDSE skrev:
Mervolic skrev:
MDSE skrev:
Idag när jag kom hem på gården och stängde av bilen vägrade två av extraljusen stängas av trots att jag stängt bilen och ljusen. Beror detta på överbelastning i ett relä?

Kan vara... Frågan är varför bara två lös. Kör du dom på olika reläer? Eller tändes inte den ena från början ens?

Det är fyra ljus på två relän. smile Samma lyktor lyste igår när jag kom hem men återigen hjälpte det att knacka till på relät.

ta å montera ett relä till vetja smile



Sök