Okej. Hur/varför har den åkt ur? Samt hur får man tillbaka en sån? Är det gänget i hålet eller ja, är det bara att plugga igen?
En slang till värmepaketet var varm och en var kall. Hade bra glykol i för ca 20 minus och det var ca 1 plus ute i natt.
Spolade rent kylsystemet i går och råkade fylla det lite väl fullt om det kan ha blivit nå övertryck eller nått? Eller vad händer om man fyller för mycket?
Okej. Hur/varför har den åkt ur? Samt hur får man tillbaka en sån? Är det gänget i hålet eller ja, är det bara att plugga igen?
En slang till värmepaketet var varm och en var kall. Hade bra glykol i för ca 20 minus och det var ca 1 plus ute i natt.
Spolade rent kylsystemet i går och råkade fylla det lite väl fullt om det kan ha blivit nå övertryck eller nått? Eller vad händer om man fyller för mycket?
Varför den åkt ur kan vara att det varit dåligt med glykol i kylsystemet och vattnet har då fryst och tryckt ur frostpluggen. Frostpluggarna är ju för att skydda topplock och motorblock från att spricka. Annars kan det vara att kylarlocket på expansionskärlet inte fungerar som det ska så det blir för högt tryck i kylsystemet.
Det är inte gängat utan pluggen är bara inknackad/pressad i. Bara att plugga igen.
Fyller man för mycket kan det bli för högt tryck i kylsystemet och då kan man trycka ut frostpluggar, trycka sönder kylaren, trycka sönder värmepaketet, spränga kylarslangar och spränga expansionskärl. Beror på vad i kylsystemet som ger med sig först vid för högt tryck.
Hej. nu kommer nästa problem. fattar inte hur en volvo kan få så många problem på en och samma gång.
Var ute och åkte igår kanske 3-4 mil utan problem. åkte nyss ca 3 kilometer och handlade, när jag skulle åka hem igen så började bilen bli skum som fan.
den går på tomgång men såfort jag gasar så vill den dö. trycker jag gasen i botten så sten dör det, jag får sitta och pumpa snabbt och lite på gasen för att få upp den i kanske 1500-2000rpm och då går det att slira iväg på kopplingen och sen när den väl gå så kan jag ju varvstoppa den utan problem, men såfort den är nere i tomgång ca 8-900rpm och jag ska försöka åka iväg så dummar den sig.
Poffar lite i avgasröret oxå samt när man startar bilen så poffar det till lite.
Är ju heelt otroligt hur man kan ha sån otur med bilar
Testade låta den stå ute i kanske 30 minuter, då startade den och gick prima på tomgång. lyckades gasa upp den i lite varv så jag kunde ta mig dom sista metrarna hem. gasar jag nu så bluddrar den och sen varvas upp, blir den lite varmare så går den sämre. ska demontera en soppaslang i morgon innan insuget & se s det kommer bensin när den har "dött" annars kanske hallgivaren/vevaxelgivaren som är samma pryl va? testa byta den kanske? har en från gamla motorn. samt kan det vara värt att byta hela fördelaren osv?
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren). Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren). Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.
ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.
Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.
har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då. tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..
Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då?
Skulle ta min gamla vevaxelgivare i dag och byta. tog bort den som satt på 940 motorn och i kontakten stod det siffran 4, och i min gamla kontakt stod det siffran 2. är det helt olika givare eller spelar den siffran ingen roll?
ska strax lägga till en bild på min gamla från 740in )som skruvfästet såklart är trasigt på) Samt den från nya motorn.
Senast redigerat av Piratstikin (11 december 2014)
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren). Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.
ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.
Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.
har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då. tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..
Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då?
Tändgivare är alltså samlingsnamnet, tänkte att jag skulle spara lite tid istället för att skriva vevaxelgivare/hallgivare.
Många kallar vevaxelgivaren för hallgivare men det är inte korrekt då vevaxelgivaren är en så kallad VR-givare.
Brukar oftast vara vevaxelgivaren (om du har givare på svänghjulet) eller hallgivaren (om du har givaren i fördelaren). Felet visar sig genom att antingen är bilen helt död eller så dör den så fort givaren blir varm. Vanligtvis visar sig en dålig tändgivare genom att motorn dör när den blir varm, sällan bilen är stendöd pga dålig givare.
ah. trodde det var samma grej då samma saker kom upp när jag googlade.
Men har en sån där magnet givare på svänghjulet.
har en från gamla motorn så kan ju rätt lätt testa byta den då. tändgivare, vad är det och vart sitter den? som nu skulle den antagligen starta direkt när den stått hela natten och jag skulle säkert komma en kilometer eller 2, sen skulle den bara gå sämre och sämre på gasen tills den slutligen dör helt och vägrar starta. låter den kallna några minuter så kan man starta den en sväng igen..
Men ska kanske bara prova som första steg att byta vevaxelgivaren då?
Tändgivare är alltså samlingsnamnet, tänkte att jag skulle spara lite tid istället för att skriva vevaxelgivare/hallgivare.
Många kallar vevaxelgivaren för hallgivare men det är inte korrekt då vevaxelgivaren är en så kallad VR-givare.
aha, ja den verkar ha ett par namn
givaren till svänghjulet har jag bara sagt jämt
men jag lär nog skaffa en ny eftersom den inte sitter fast. min gamla alltså då fästet med skruven är borta Hoppas innerligt att det är den nu då den ska säljas på söndag och det är en hel del annat jag lär fixa innan dess.
Jaha, testade byta tändgivare nu. bilen startade och jag körde den varm i går kväll utan några symptom.
Idag när jag skulle starta så kördes den på startmotorn kanske 30-40 sek innan den slutligen startade och gick som den skulle. kom till garaget ett par kilometer hemmifrån sen väl där så kom det tillbaka. går superfint på tomgång och om man varvar på den lite, men från tomgång och jag trycker på gasen så vill den dö.
Såg nu när det var mört att en jordkabel som ska sitta uppe i topplocket låg emot tändkabeln som går in under fördelaren, när man gasade till så vart det nå kortis då det gnistrade lite, flyttade kabeln och hängde bort den och nu funkar den prima igen