3329
Sök

Problem med xenon på 9-3 SS efter sänkning, hjälp!

3 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-3 SS Aero -05. Sänkte bilen i helgen med H&R, 40mm. Nu får jag upp ett felmeddelande i SID-panelen där det står att ljuslängdsregleringen är ur funktion (se även mina bilder ). Felsökte hos en snäll själ till bilmekaniker och fann att felkoden var "B3420, nivågivare bak, orimlig signal".

Någon annan som stött på detta bekymmer och hur löste ni det?? Börjar bli desperat efter konkreta svar och tips från folk som haft samma bekymmer..
Väldigt tacksam för svar!

EDIT: Testade att höja upp bilen till originalhöjd med lyft och då fungerar ljusregleringen.. Så givarna är inte sönder iaf. Dock kvarstår problemet eftersom den är för låg för att givarna ska ligga inom gränsvärdena..  Hur reglerar man givaren så att den hamnar högre upp..? Tror att det löser det primära problemet, och sedan kanske göra en ljusreglering för att få bra ljusbild.. Tacksam för nya svar!


Mvh "Donnie"
Senast redigerat av Donnie (24 april 2009)


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 april 2009
#2
Eftersom du har xenonljus, du har också en nivåreglering till det, kanske behöver du bara göra en ljuslängdreglering (ljustest).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 883 Inlägg
15 april 2009
#3
Rör sig ljusen när du startar bilen? om inte så är det med all sanorlikhet främregivaren som måste bytas.

Fotograf på tierpidag.se

155 Inlägg
17 april 2009
#4
Har du fått klarhet i vad felet är.
Skall själv sätta på zenon ljus snart.
Har men skall vänta till efter besiktningen.

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 april 2009
#5
Eftersom du har xenon på bilen original så har du även automatisk ljuslängdsreglering och den fungerar genom att den läser av PWM-signaler ifrån två lastvinkelgivare. När du sänkte bilen gjorde du även så att dessa lastvinkelgivare konstant ligger utanför sina gränsvärden och därför antar styrdonet att dom är trasiga och den automatiska ljuslängdsregleringen stängs av.

När ljuslängsregleringen stängs av så justeras reflektorerna i lyktorna till ett säkert läge som ligger lite under den vanliga ljusbilden så att du inte ska åka runt och blända folk pga trasiga givare.

Kolla så att inga kablar är kortslutna, är dom det så har du nog hittat felet men om inga kablar är kortslutna så får du åka in till närmsta saab-verkstad och fråga om dom kan programmera om givarnas gränsvärden eller helt enkelt ändra givarnas montering så att signalen hamnar inom gränsvärdet igen.

Billigaste sättet att lösa problemet är ju såklart att sätta dit originalfjädrarna.
Senast redigerat av TBOC_Razor (17 april 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 april 2009
#6
Och BTW Hamilton, du kan också komma att få detta problem om du sänker din bil.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

712 Inlägg
17 april 2009
#7
hört att om man sänker en SS som har xenon att verkstaden måste göra en justering av ljuset.
Om det är sant vet jag icke tyvärr. men verkar stämma bra nu

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

8 883 Inlägg
17 april 2009
#8
TBOC_Razor skrev:
Och BTW Hamilton, du kan också komma att få detta problem om du sänker din bil.

Jag kommer att kalibrera mina ljus i samband med sänkning.
Senast redigerat av Hamilton (17 april 2009)

Fotograf på tierpidag.se

457 Inlägg
17 april 2009
#9
Ja man bör kalibrera ljuset efter man sänkt, har en tendens att bli lite hög ljusbild annars... :p

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

Cambrant
18 april 2009
#10
Jag kommer då icke sänka biljäveln. Jag kan inte ens köra upp på bilhissar som det är i dagens läge sad

8 883 Inlägg
18 april 2009
#11
Cambrant skrev:
Jag kommer då icke sänka biljäveln. Jag kan inte ens köra upp på bilhissar som det är i dagens läge sad

Måste vara fel på liftarna eller så är bilen redan sänkt, jag har då inga problem med markfrigången med original chassit

Fotograf på tierpidag.se

Cambrant
18 april 2009
#12
Hamilton skrev:
Cambrant skrev:
Jag kommer då icke sänka biljäveln. Jag kan inte ens köra upp på bilhissar som det är i dagens läge sad

Måste vara fel på liftarna eller så är bilen redan sänkt, jag har då inga problem med markfrigången med original chassit

Kolla på mina bilder liksom. Den är ju bara fabrikssänkt 10mm. Väldigt FÅ liftar jag kommer upp på. Senast idag kom jag inte upp på nån OK/Q8 lift för att kunna spola underredet vid tvätt sad
Och senast i förrgår kom jag inte upp på en lift för däckskifte sad Fast på den däckverkstaden hade dom dock en bättre för sänkta bilar jag kom upp på smile

47 Inlägg
17 augusti 2009
#13
Är det någon som har lämnat in bilen för kalibrering av ljuslängdsreglering efter sänkning?
Skulle vilja sänka min bil men kostar det flera tusen att kalibrera det så kommer jag inte sänka den.


7 Inlägg
28 december 2009
#14
Håller med föregående talare.. Mycket intressant att få veta vad en sån här ljuslängdsreglering skulle kosta..

Love & Respect
MSR Crew

Truckreparatör
221 Inlägg
29 december 2009
#15
Man kan kalibrera ljuset med en vanlig obd2 dator behöver inte vara saabs tech2a. Tar ca 5min att göra! Har gjort det på min bil även om jag inte sänkte den ville testa datorn lite. smile
har därimot haft inne min bil på saab för uppgradering av mjukvaran. och det kostade 450.-
så allt mellan 200-450.- skulle jag tro att det skulle kosta på saab.
mvh
Freddy


3 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#16
Har glömt att skriva om hur det gick med detta. Löste det genom att byta xenongivaren bak och därefter justering med tech2. Det räckte alltså inte enbart med kalibrering utan byte krävdes också för min bil iaf. Funkar alldeles utmärkt nu efter det!

Xenongivaren bak kostade 400kr på SDCC. Bytet och efterföljande kalibrering tog inte verkstad många kronor för.
Senast redigerat av Donnie (29 januari 2010)


150 Inlägg
15 december 2014
#17
kalibrera ljuset med en vanlig obd2 dator

Fungerar detta även på min faceliftade 9-3 -08?

Några mil efter vi bytt fjädrar bak kom felkoden på ljuslängdsjustering. ( originalfjädrar)

Kör lite av varje ;)


Sök