4362
Sök

"Svampig" bromspedal

1 418 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
Tja!
Bromsen har börjat bete sig mystiskt på min bmw 318i (skivor fram och trummor bak) sen senaste åkturen med den, bromspedalen är svampig, bromsen tar lite lätt direkt men pedalen sjunker igenom å absen går igång men bromsarna funkar (vet ej om båda kretsarna funkar), bromsvätska har ej läkt ut så tror inte att de är nått trasigt bromsrör, vad kan det vara?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 418 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
jo men hur kan det ha kommit in luft när jag körde? det som är så mystiskt

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)

henkeboy77
21 maj 2007
sliten huvudcylinder

1 418 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
henkeboy77 skrev:
sliten huvudcylinder

100% säker på det? om du är det så beställer jag en ny

410 Inlägg
21 maj 2007
kan vara att packningarna i huvudbromscylindern är slitna om pedalen är *mjuk* och om pedalen går i botten efter ett tag när du trycker på den. annars om den bara är mjuk så borde det vara luft i alternativt nått fel på någon bromskrets vad vet jag inte.

Copyright @ Rybbs Production

873 Inlägg
21 maj 2007
Lindberg88 skrev:
jo men hur kan det ha kommit in luft när jag körde? det som är så mystiskt

Hade samma tanke en gång.
Vilket gjorde att jag inte luftade trots att det borde ha varit bland det första jag gjorde.
Kollade en väldig massa andra saker först.

Visade sig självklart att det fortfarande var luft i systemet. Men väldigt, väldigt lite. Så det märktes inte till en början, men blev värre.

Pröva att lufta först trots allt, det är ju gratis.
Så har du i vart fall uteslutit det  wink

Don't get mad, get even.

1 418 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
oki, blir till att testa å lufta till helgen då.

272 Inlägg
21 maj 2007
Luft tar sig inte in i ett bromssystem av sig själv, så om nivån i burken är normal kan du utesluta det.

Överlägset vanligaste felet till svampiga bromsar är att klossar/backar inte funkar som dom ska, klossar eller glidkolvar kärvar, eller justeringen är inte rätt/fungerar på trummor.

När man gått igenom så ALLT funkar/rör sig som det ska på alla 4 hjul, då kan man börja titta på huvudcylindern.

Jag vet inte hur många Volvo 740 jag fixat glidpinnarna på, där ägaren eller aktoriserad verkstad bytt huvudbroms cylindre först till ingen nytta.

(Volvon var bara ett exempel för det är ett vanligt fel på dom)

Åker helst på is =)

1 418 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
oki får börja med att ta och kolla så att bromsarna fungerar som dom ska, känns som på gammel bilen när bara en krets fungera fast då hade ett bromsrör gått av men nu så är all vätska kvar

hmm kom på just nu vart jag ska börja, höger bakbroms (trumma) har brukat fastna ibland efter man har bromsat men det brukar räcka med att bromsa några gånger så försvinner det, är väl troligen där det krånglar då?
Senast redigerat av Lindberg88 (21 maj 2007)

97 Inlägg
21 maj 2007
har du trummor så kolla hjulcylindrarna, säkert nån sån som läcker! hittar du inga fel så dela huvudcylindern och kolla packningarna och ytan i cyl.

1 418 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
ska börja med att kolla hjulcylindrarna å sen beställer jag en beg. huvudcylinder om det inte är de för dom var inte så farligt dyr beg.

1 827 Inlägg
22 maj 2007
Om du kört för hårt och kokat din bromsvätska så kan du visst ha fått in luft i systemet...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 418 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Hmm körde hårt när det hände, ska prova att lufta. kollade precis om jag hade bromsar runt om, har bara bromsar fram.

Sök