3524
Sök

Tips på motor att hinka i Volvo 164?

16 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Har en volvo 164 automat -69 som har stått i något decennium där både motor och låda behöver renoveras.. Karossen är i bruksskick men inte tillräckligt fin för att helrenoveras till nyskick.
Så jag går i tankarna på att hiva ut b30.in och stoppa i något annat spännande.
Är det någon som har något tips?

Önskelista:
*Ska gå regga. (Inte SFRO utan bara vanligt motorbyte.)
*Ska inte kräva allt för extrema modifieringar.
*Ska vara inom rimliga summor.
*Gärna något som inte är allt för vanligt.

4 767 Inlägg
22 december 2014
#2
Rak 204 hk sexa från 960n? Eller hur mkt effekt får du ha innan det blir jobbigt?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

16 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#3
Erick skrev:
Rak 204 hk sexa från 960n? Eller hur mkt effekt får du ha innan det blir jobbigt?

Vad 164:an har för max tillåden effekt/vrid har jag inte tagit reda på men en 240 med ventilerade skivor och 1031 har väl ett max vrid på 275nm tror jag och en 164 lär inte ha något mer..
Tack för tipset, ska ha det i åtanke.

4 767 Inlägg
22 december 2014
#4
regga med italien-femma på pappret kanske? och sen köra med en vanlig 2.5 big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2014
#5
En Roveråtta kanske? Plats måste finnas och det är ju säkerligen gjort förr. Dessutom väger väl Roveråttan betydligt mindre än en B30? På pappret i runda slängar 135hk men med möjlighet för hel andra siffror utan att slå knut på sig själv. Med rätt förgasare så är du utan problem på rätt sida 175hk med ett hyfsat vrid, dessutom plug and play då Rovermotorn ju satt på BW35, så det lär ju vara ganska lätt att anpassa.
Senast redigerat av caromania (22 december 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

220 Inlägg
22 december 2014
#6
klassisk setup.
Cheva 350 med 350 låda..släng på en rockorkester fugge o regga sedan hem och tryck på en vassare Holley fugge och ut o lev rövare på stan med den...

ENKELT,BILLIGT OCH ROLIGT....3 saker på en gång som är genomförbart.

16 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#7
burnin_rubber skrev:
klassisk setup.
Cheva 350 med 350 låda..släng på en rockorkester fugge o regga sedan hem och tryck på en vassare Holley fugge och ut o lev rövare på stan med den...

ENKELT,BILLIGT OCH ROLIGT....3 saker på en gång som är genomförbart.

regga man den som 262 då eller finns det någon tillräckligt slö 350?

Eller kan man "trimma ner" och få det godkänt?

16 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#8
Erick skrev:
regga med italien-femma på pappret kanske? och sen köra med en vanlig 2.5 big_smile

Då skulle jag hellre köra sug-femma då jag tycker att T5 är alldeles för vanligt, kanske inte i 164 men ändå. Men då vet jag inte hur mycket problem det är med inkoppling av styrsystem m.m, men det borde gå då T5:or inte verkar så svåra att få att fungera.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 december 2014
#9
B230FT med el från 240 -88b-93 är absolut lättast. Men ovanligt? Knappast

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 948 Inlägg
23 december 2014
#10
s50b32, du köper ett komplett motor+låda+styrning paket för ~25k.

Vet inte om det går att regga... men VARFÖR ska du regga för?
Om du nu prompt måste ha bilen besiktad, byt motor varannat år.

7 395 Inlägg
23 december 2014
#11
om du ska bes den med annan motor och INTE sfro bes den,, så får du bara överstiga orginaleffekten med 10-15 HK och om jag ej minns fel har en B30 förgasare ca 130 hk så max 145 hk meo,,

och inte så mkt mer vrid,, så V8 kan du fetglömma om du ej ska sfro bes wink

jag hade hällre byggt en fin B30 med man låda då kanske,, dessutom finns det mkt skoj för att få upp effekten i dem,,


415 Inlägg
25 december 2014
#12
Volvo b36 bara för att det är fränt med en äkta volvo-v8 och den är liten och slö så det går att besikta.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

5 687 Inlägg
25 december 2014
#13
Renoverad och trimmad B30 röstar jag för.

B30 anser jag är tillräckligt ovanligt så varför ens lägga energi på att lägga i en annan motor än original när du ändå inte kan regga med avsevärt högre effekt?



Sök