Djo skrev:Evildan skrev:Djo skrev:Glesmark skrev:Har du aldrig momentdragit ett hjul så har du garanterat dragit för hårt i 90% av fallen.
Det är med enkelhet man drar 200 nm med ett vanlig spärrskaft på typ 35cm, att överskrida 100-110nm av misstag är en barnlek utan momentnyckel.
Har haft praktik på däckverkstad gott 3 år utbildat mig till bilmekaniker haft praktik på stor bilverkstad. skruvat massvis med hjul.
Jag drog åt mina egna hjul med muttermaskin i våras. och kunde utan problem få loss dom med ett fälgkors nu i höst.
Nej jag drar inte med moment såvida det inte är grejer som bör dras med det. jag drar med känsla.
Ja jag har varigt med om att folk dragit på tok för hårt och jag knappt fått av muttrar/bultar. och drar man så hårt då har man ingen känsla.
Aldrig varigt med om någon på en däckverkstad eller bilverkstad som springer runt med momentnyckel för ett hjulskifte eller dyligt.
Momentsvar är förbjudna nuförtiden på verkstäder då dom efter användning tappar sitt bestämda moment och blir värdelösa.
Faktiskt för skojs skull provat dragit med muttermaskin på ren känsla sedan dragit med en momentnyckel tills jag kunde dra åt den mera. Då stog momentnyckeln på 112 NM.
Det görs nog oftast med känsla utan momentnyckel, men det är likväl med moment, jag vidhåller dock att du aldrig kan skruva fast någon mutter/skruv utan moment.
Stavar byts givetvis ut inom föreskriven tid beroende på intensiteten dom används.
Det görs nog olika på olika verkstäder med den saken.
Erfarenheten gör att det går att dra ett ungefärligt moment även med mutterknacken det instämmer jag till fullo med, den känslan går att träna upp.
Däremot är det olika moment allt emellan ca 80Nm till uppåt 160Nm hos vissa olika bilmodeller och fälgar, has det koll på dessa skillnader hos gummiverkstäderna eller körs det bara på känsla? Jag tror att både du och jag är medvetna om hur det förhåller sig med den saken.
Vist kan jag bara hålla med allt dras ju med ett moment så är det.
Stavar är förbjudna och då menar jag det. det kom tidigare iår att verkstäder ej ska få använda dom hur vida dom nu bryr sig om det är en annan sak.
Ja jag drar jun olika hårt om jag ser att det är hylsa 13 på en småbil drar jag ju inte lika hårt som på en bil med hylsa 24. Man får använda även ögon.
Kan bara hålla med att det nog finns stälen som bara drar tills maskin ej vill mer och att det finns ställen som över huvud taget inte bryr sig bara hjul fan sitter på bilen medans den åker runt hörnet.
och vist kan känslan pendla den med så är det.
Du förstod precis vad jag menade med mitt momentältande, ett verifierat moment är en annan sak.
På en del bilar och maskiner är inte hylsa 13 automatiskt M10 utan på exempelvis Volvos lastvagnar har M10 med fläns en 10mm skalle, den känslan i armbågen är lite jobbig i början att lära om då den nyckeln är kortare.
Men i sak är vi återigen väldigt överens, det skall dragas med måtta och de flesta drar på tok för hårt.
0
0
0
0