2626
Sök

Xenon i angel eyes lagligt?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2015
zleepy skrev:
it_mutt skrev:
Det är inte olagligt att köra med annan dimension på däck/fälgar än de som kom med bilen.

Som sagt, det finns mängder med folk som kör runt med halvljus + dimljus, som inte heller hört något om det från polisen. Det gör inte det hela lagligt.

ändå så snackas det friskt om att helbilsgodkända bilar inte får ändra något.. wink

Jo jag vet, ser dom dagligen, och puckon.. yes.. för många av dom såskopparna har även bakre dimljuset påslaget, puckon...

själv kör jag aldrig dimljus med halvljus, utan dagtid är det p-ljus och dimljus och mina xenonkonverterade halvljus på kvällen wink

Visst, men en forumsanning (som jag kallar det) är inte sann. Exempelvis; "Jag har besiktigat med xenon i HALVljuset i 7 år, dom har aldrig sagt något på besiktningen och jag har aldrig blivit stoppad, så det kan inte vara olagligt". Och sen drar "jag vet en som känner någon som hade en granne som hade läst att det var lagligt på ett forum"-köret igång.

I din e-märkning på din strålkastare, ska det t.o.m. vara stansat vad e-märkningen gäller -för-. Det står givetvis inte "E4 - H7H7", utan något i stil med "Ex XXXX", det säger (bland annat) att strålkastaren är godkänd (E-märkt) för en specifik ljuskälla.

Sätts något annat i, så upphör e-märkningen att gälla, och du får inte använda dessa i trafik på allmän väg (det ska helt enkelt vara E-märkt för det).

Besiktningen avgör, fortfarande, inte vad som är lagligt eller inte. Det finns mängder med bilar som har xenonkonverterade halvljus som "kommer undan" på besiktningen, det gör det som sagt inte lagligt för det.

Och igen; jag personligen bryr mig inte. Utan det handlade, även detta igen, bara om att upplysa om att det inte är lagligt. Jag tycker själv att xenonkonverterat helljus är ett ypperligt alternativ till extraljus (eller komplement), men, skulle jag mot förmodan få böter för det, så kommer jag inte säga något om det. Just för att "jag vet".

- - Edit - -

Senast jag besiktigade pratade jag med stationschefen om det var möjligt att göra en laglig xenonkonvertering för halvljuset (med allt vad det innebär). Vi kom då även in på xenon i helljuset, som han (stationschefen) talade varmt om. Så som sagt; jag är medveten om att besiktningen inte bryr sig om det.
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 037 Inlägg
3 januari 2015
zleepy skrev:
it_mutt skrev:
zleepy skrev:

Absolut bättre, men "Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används." på min Golf 3 så släcks halvljuset när mitt helljus tänds.. smile

Spännande att du valde ut -det- i hela lagtexten.

Men, i det du valde ut säger då det redan där att det inte är lagligt.

Jo, jag valde ur det som jag tyckte var kul för jag har ett fordon som inte är sådär, men yes du visade en lagtext som sa att det ej var lagligt/godkänt... duktigt av dig.. smile

Men tills den dagen då en Besiktningsgubbe/Polistekniker/säger att det är olagligt och ger mig föreläggande på konverterade helljus så kommer alla mina fordons helljus vara konverterade smile

Jaha så du har xenonhalvljus original från fabrik på din Golf 3...

Trucker
1 414 Inlägg
3 januari 2015
MammDiin skrev:
zleepy skrev:
it_mutt skrev:

Spännande att du valde ut -det- i hela lagtexten.

Men, i det du valde ut säger då det redan där att det inte är lagligt.

Jo, jag valde ur det som jag tyckte var kul för jag har ett fordon som inte är sådär, men yes du visade en lagtext som sa att det ej var lagligt/godkänt... duktigt av dig.. smile

Men tills den dagen då en Besiktningsgubbe/Polistekniker/säger att det är olagligt och ger mig föreläggande på konverterade helljus så kommer alla mina fordons helljus vara konverterade smile

Nä, det har jag aldrig sagt, sa bara att mina halvljus släcks när helljuset tänds smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

2 037 Inlägg
3 januari 2015
zleepy skrev:
MammDiin skrev:
zleepy skrev:

Nä, det har jag aldrig sagt, sa bara att mina halvljus släcks när helljuset tänds smile

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Men lagtexten gäller väl xenonhalvljus och inte halogen?

Yawn...
3 151 Inlägg
3 januari 2015
zleepy skrev:
Den dagen en besiktningsman / polis säger att mina Xenonkonverterade helljus är olagliga så kanske jag tror på det, men tills den dagen så säger jag såhär, dom används bara när ingen annan är i mitt synfält, så då är det helt lagligt för mig smile

Jag mördar bara folk när ingen ser mig, då det är helt lagligt för mig. smile

Eller hur var det nu? roll

Sök