zleepy skrev:
it_mutt skrev:
Det är inte olagligt att köra med annan dimension på däck/fälgar än de som kom med bilen.
Som sagt, det finns mängder med folk som kör runt med halvljus + dimljus, som inte heller hört något om det från polisen. Det gör inte det hela lagligt.
ändå så snackas det friskt om att helbilsgodkända bilar inte får ändra något..
Jo jag vet, ser dom dagligen, och puckon.. yes.. för många av dom såskopparna har även bakre dimljuset påslaget, puckon...
själv kör jag aldrig dimljus med halvljus, utan dagtid är det p-ljus och dimljus och mina xenonkonverterade halvljus på kvällen
Visst, men en forumsanning (som jag kallar det) är inte sann. Exempelvis; "Jag har besiktigat med xenon i HALVljuset i 7 år, dom har aldrig sagt något på besiktningen och jag har aldrig blivit stoppad, så det kan inte vara olagligt". Och sen drar "jag vet en som känner någon som hade en granne som hade läst att det var lagligt på ett forum"-köret igång.
I din e-märkning på din strålkastare, ska det t.o.m. vara stansat vad e-märkningen gäller -för-. Det står givetvis inte "E4 - H7H7", utan något i stil med "Ex XXXX", det säger (bland annat) att strålkastaren är godkänd (E-märkt) för en specifik ljuskälla.
Sätts något annat i, så upphör e-märkningen att gälla, och du får inte använda dessa i trafik på allmän väg (det ska helt enkelt vara E-märkt för det).
Besiktningen avgör, fortfarande, inte vad som är lagligt eller inte. Det finns mängder med bilar som har xenonkonverterade halvljus som "kommer undan" på besiktningen, det gör det som sagt inte lagligt för det.
Och igen; jag personligen bryr mig inte. Utan det handlade, även detta igen, bara om att upplysa om att det inte är lagligt. Jag tycker själv att xenonkonverterat helljus är ett ypperligt alternativ till extraljus (eller komplement), men, skulle jag mot förmodan få böter för det, så kommer jag inte säga något om det. Just för att "jag vet".
- - Edit - -
Senast jag besiktigade pratade jag med stationschefen om det var möjligt att göra en laglig xenonkonvertering för halvljuset (med allt vad det innebär). Vi kom då även in på xenon i helljuset, som han (stationschefen) talade varmt om. Så som sagt; jag är medveten om att besiktningen inte bryr sig om det.