2476
Sök

Bmw 523i 98 tar bensin som en v8

268 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
Tjena har en bmw 523i som slukar sås som en v8 1.5l milen 22liter bensin. kom jag 12 mil på då stod jag efter vägen. har kört landsväg hela tiden. bilen går dålig på tomgång slö som fan rycker inte bara allmänt slö som en gammal 740 som tappat 40hk men då över 4500 varv då skickar han som fan och går bra och är pigg så länge jag håller den på varv nuddar jag på gasen i 100 så går ekonomi mätaren till 3 då är det inte ens full gas. börjar gå mig på nerverna hade jag vetat att dem sluka så här hade jag köp mig en v8 istället.

512 Inlägg
4 januari 2015
Luktar bilen besin?

Har du pillat med kamkedjan nyligen?

Har du kollat så att den tänder på alla cylindrar?

268 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
jag har ingen aning nej kamkedjan har jag inte rört nja vet ej kör jag test user kan jag ha fel på cyl 1 till 6 men står ju inte vad felet är ne luktar inte bensin tror jag då inte.

268 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
va ut nu och starta den luktar väl lite bensin om jag står baki den om man tänker efter.

512 Inlägg
4 januari 2015
Du kan pröva att lyssna på motorsången och sedan plocka bort kablarna till tändstiften i omgångar. Förändras ljudet så tänder den på den cylindern.

Du kan även skruva bort tändstiften och se hur ändarna ser ut. Nya kostar cirkus 30kr/st så är dem inte bytta på länge kan det vara en god ide.

268 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
ok få prova de ska prova lmm också men tror ej de är felet.

512 Inlägg
4 januari 2015
sju40 skrev:
va ut nu och starta den luktar väl lite bensin om jag står baki den om man tänker efter.

Känn längsmed bränslerören och bränsleslangarna under bilen efter läckor. Är det det minsta spricka eller hål så kommer den dra soppa nåt förjävligt. Det är typ 8bars bränsletryck så det krävs inte mycket för att den ska pissa ur sig tanken.

268 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
nä de är sant kika på steron såg då att de finns bränslemätare där står att den tar 0.8 landsväg men i helvete att den tar det finns inte en chans alltså.

72 Inlägg
4 januari 2015
Skulle också gissat på luftmassemätaren men den har du väl kollat, vet ej om denna bilmodell har 2 st. lambda givare monterade - en innan katten och en efter, kan vara iså fall att en är kass och den andra då försöker göra förbränninben optimal varvid den blir törstig...

72 Inlägg
4 januari 2015
Menade förbränningen....

268 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
en fråga hur litet hål på insugningsslangen kan man ha utan att märka skillnad för har hittat ett hål i den i alla fall.

512 Inlägg
5 januari 2015
Bör ej göra någon skillnad men täta med lite trälim där det är hål/sprucket.

3 120 Inlägg
5 januari 2015
_Thor_ skrev:
Bör ej göra någon skillnad men täta med lite trälim där det är hål/sprucket.

En ny insugsslang är inte dyr så byt den istället!

Jag gissar på att lambda sonden har gett upp.

hellaflush!
1 266 Inlägg
5 januari 2015
står den och hoppar lite på tomgång samt rycker när du kör iväg? Så gör min när den går på 5 cylindrar. Kolla felkoder är mitt tips till dig.

268 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
nog går han på 6cyl kan jag lova inte då jag stått på tomgång ca 5 min då bluddrar han som fyfan tills jag blåst ur han då går han hur fint som helst.
Senast redigerat av sju40 (6 januari 2015)

Skåning
739 Inlägg
6 januari 2015
Detat är kanske långsökt.....
Jag hade förr en klasskamrat som hade en 535:a med radsexan som drog en jävla massa soppa,
när det gällde den bilen så hade bränsletrycksregulatorn hängt sig.
Det kan ju vara värt att kolla den om inget annat fel hittas.
Senast redigerat av Ibanezman (6 januari 2015)

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 januari 2015
Morsan har en exakt likadan. Den ligger väl på 0.8 l/mil ca. Landsväg mest. Hon har automat... Att den får för mycket bränsle är det nog ingen som säger emot. Lambda eller luftmasse känns som det borde kollas upp som påpekas innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Darkus
6 januari 2015
Ingen bränsleslang som läcker bak vid tanken då?

268 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
Ne men hur dåligt ska den gå om lmm inte är inkopplad märker då ingen skillnad me de i eller inte

Sök