3341
Sök

Allmäna stylings frågor kring Volkswagen Golf 2 GTI 16V

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Tjenare, helt ny här på garaget då biltiden börjar närma sig, likaså inköp av bil. smile
Har fått upp ögonen för Volkswagen Golf 2 GTI 16V -87 och kollar nu upp möjligheten att få till ett gött stuk på bilen!
Så till att börja med tänkte jag fråga, hur är möjligheten att fixa röda skinnsäten till bilen samt få till en fräsch känsla i inredningen? Länka gärna sidor och berätta om olika prisklasser på dessa och övrig styling.

Sen en fråga till, är detta en bra första bil med tanke på bensinkostnader, försäkringar mm. då jag just nu har 2000 i månaden + pengar från extra kneg lite då och då? smile

Tack för mig! smile /Anton

6 634 Inlägg
7 januari 2015
antonoloofsson skrev:
Sen en fråga till, är detta en bra första bil med tanke på bensinkostnader, försäkringar mm. då jag just nu har 2000 i månaden + pengar från extra kneg lite då och då? smile

Tack för mig! smile /Anton

Tror jag betalade runt 500-600 kr för en Golf II 1.8 CL i månaden i försäkring när jag var 18 och bodde i Stockholm.
Full tank går på ca  700-800kr.

Nog går det med 2000+ i månaden, men det blir dyrare med en GTI plus att bilen ska servas också.
Skulle hellre köra på en 1.8 90hk då och köpa en GTI när man har fast jobb istället.

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2015
Tänk på att det lätt och snabbt blir pengar i sjön om du börjar ändra och fixa för mycket med en så pass gammal bil. Modellen däremot är definitivt lämplig att äga och fixa då den är en blivande klassiker. Den kanske till och med kan räknas in som det redan nu. Det finns säkert möjlighet att klassikerförsäkra en gammal fin Gti även om det brukar betyda en massa extra krav.

Mitt råd är att du försöker hitta ett så bra exemplar som möjligt, betala gärna betydligt mer för en fin än för en sliten, och sedan fixar du upp den i ett fint originalskick. Utöver det skulle jag kunna tänka mig att en försiktig sänkning och lite snygga fälgar (utan att överdriva) skulle göra mycket. Att börja fundera på röd läderklädsel etc vore däremot snabbt väldigt dyrt, pengar som bara försvinner.

Tyskland är landet att söka styling och delar i. Lär dig vad de olika sakerna heter på tyska och sök på ebay.de. Där finns en hel del.

Blir det billigt? Nej.
Är det värt den stora extra slanten det blir jämfört med det klokare rådet att skaffa en 1.8cl? Det vet bara du.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Tack för bra svar, jag är redan visstidsanställd på ett företag så kommer börja jobba helg när jag är 18 så pengarna kommer.
Men har kollat in en fin GTI en bit från mig och kollar nu möjligheter att fixa upp den inrednings mässigt, utsidan endast fälgar som behövs i mitt tycke.
Personligen tycker jag gråa tygsäten är riktigt fula och jobbiga att tvätta så vill gärna veta var jag får tag i skinnsäten oavsett pris (behöver ju inte vara nya utan om säten från andra VW modeller fungerar), vet ni möjligheterna här? smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
7 januari 2015
Det är dumt att börja ändra en massa i inredningen på en sån bil, golf 2 gti 16v börjar bli ovanliga bilar och original bilarna kommer att stiga i värde.

Så behåller du den original och håller den i riktigt bra skick så är bilen en bra investering till skillnad från många andra bilar

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2015
CHEEVA skrev:
Det är dumt att börja ändra en massa i inredningen på en sån bil, golf 2 gti 16v börjar bli ovanliga bilar och original bilarna kommer att stiga i värde.

Så behåller du den original och håller den i riktigt bra skick så är bilen en bra investering till skillnad från många andra bilar

Å andra sidan; att byta ut till originaloptions-pryttlar, kan ju också höja värdet. Men visst, det förutsätter då att bilen gick att få med det man trycker i. I en bil som börjar bli svår att få tag i höjer det ju inte värdet att trycka i ett par Audi 80-stolar (exempelvis), även om de är mer bekväma. Iaf inte om man som du säger, vill ha kvar värdet.

(Alternativet är ju att skaffa ett par andra stolar, sätta i, och den dagen den ska säljas sätta tillbaka originalstolarna)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Om jag gör bilen till det original skick jag kan fixa till fast man kan få med stolar samt fälgar om så vill, varför skulle det då sänka värdet?

Hörde en annan sak här på garaget, någon skrev att Volkswagen vr6 säten passar i golf 2, är detta sant?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
7 januari 2015
antonoloofsson skrev:
Om jag gör bilen till det original skick jag kan fixa till fast man kan få med stolar samt fälgar om så vill, varför skulle det då sänka värdet?

Hörde en annan sak här på garaget, någon skrev att Volkswagen vr6 säten passar i golf 2, är detta sant?

jo vr6 stolar passar rakt i, anledningen till att det sänker värdet med tex vr6 stolar är att bilen inte längre är original. Monterar du däremot recaro stolar som fanns som extra utrustning så kan det göra att bilen ökar i värde smile

När det kommer till fälgar så ska du helst ha kvar original hjulen iaf, men en uppsättning av tex bbs rs fälgar ökar bilens värde.
Senast redigerat av CHEEVA (7 januari 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2015
antonoloofsson skrev:

Precis som CHEEVA skriver. Och det är givetvis bättre att ex.vis original följer med (än att de inte finns alls), men, det återspeglar sig också i priset. Om jag vill köpa en Golf2 GTi i originalskick, så är ju åtminstone inte jag personligen villig att betala lika mycket för din som jag själv får återställa till originalskick (även om delarna finns), som av en där jag inte behöver göra det.

Så jag skulle nog vända på det; återställ till original, och skicka med "lull-lull-icke-orginal-pryttlar" löst om köparen vill ha det (eller det var kanske så du menade)

Det jag hade gjort hade som sagt varit att ta en titt på vad bilen gick att få med för originaltillbehör (vilka andra fälgar, vilka stolar och så vidare) och kört på det (under förutsättningen att bilen är i bra nog skick för det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2015
Innan debatten blir för djup kring hur ts ska tjäna pengar på sin bil när han väl säljer den så bör han först köpa den. Dessutom kommer alla extrainköp belasta plånboken mer än det höjer andrahandsvärdet.

Målet måste stå klart:
Vill du ha en ball bil? Köp den dyraste (finaste)du har råd med och inse att det kommer kosta och att du inte kommer få tillbaka det du lägger ner den dagen du tröttnat.
Vill du göra en bra affär? Köp vettiga värdepapper istället för bil, alternativt skramla till en Aston Martin äldre än 70tal.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
caromania skrev:
Innan debatten blir för djup kring hur ts ska tjäna pengar på sin bil när han väl säljer den så bör han först köpa den. Dessutom kommer alla extrainköp belasta plånboken mer än det höjer andrahandsvärdet.

Målet måste stå klart:
Vill du ha en ball bil? Köp den dyraste (finaste)du har råd med och inse att det kommer kosta och att du inte kommer få tillbaka det du lägger ner den dagen du tröttnat.
Vill du göra en bra affär? Köp vettiga värdepapper istället för bil, alternativt skramla till en Aston Martin äldre än 70tal.

Håller fullständigt med dig, tacksam för alla bra svar men lägger ner den delen av frågan nu, bara en som inga svar trillar in på;
Vart får jag tag på skinnsäten som passar golf 2 GTI, vilka andra bilars säten passar fästena eller med mindre modifikationer? Sant det med VR6 sätena? smile

Som svar på din fråga: är ute efter en ball bil och inget projekt jag ska tjäna pengar på utan en bil som ligger i okej prisklass och inte allt för i drift att få gött stuk på! wink

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
7 januari 2015
ja vr6 stolar passar, ta dock ej corrado stolar då det blir för lågt

6 634 Inlägg
7 januari 2015
Vill man ha gott stuk köper man en Corrado istället, tycker jag. wink

De/Dem

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
CHEEVA skrev:
ja vr6 stolar passar, ta dock ej corrado stolar då det blir för lågt

Tack så mycket!

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Malheus skrev:

Jag personligen tycker verkligen inte om Corradon. hmm

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
7 januari 2015
antonoloofsson skrev:
Malheus skrev:

försök hitta en scirocco mk1 wink unik som fan, riktigt cool bil ! men det är golf du tänkt på också smile

62 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
CHEEVA skrev:
antonoloofsson skrev:
Malheus skrev:

försök hitta en scirocco mk1 wink unik som fan, riktigt cool bil ! men det är golf du tänkt på också smile

Där snackar vi bil! Den var fräck! big_smile

Sök