3754
Sök

Problem med motorstyrdonet på Ford fiesta 2006

258 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#1
Svärmor har fått problem med att motorlampan lyser på sin ford fiesta o den har varit inne på ford o dom säger att motorstyrdonet måste bytas vilket jag antar är samma sak som databox/ecu och dom vill ha nästan 19000kr!!! för det yikes
Bilen är ju knappt värd det. roll
Har kollat runt lite på skrotar o det verkar ju finnas billiga databoxar till ford fiesta men räcker det med samma nr eller är dom kodade o måste kodas till bilen?

Enligt mekonomen så fick bara ford göra detta????

Hittade även dom här 2 sidorna som reparerar ecu:er
http://innosund.com/repair/
http://www.actronics.eu/sv/shop/ford-fi … ns-sim-21/
Men vet inte om dom firmorna är bra eller ej?

Nån som har några bra tips, inte så roligt för en ensamstående tant att hosta upp 19000kr runt jul.

"She said its just a car, I said you're just a girl"

* Voff voff *
10 607 Inlägg
22 december 2014
#2
DLS skrev:
Svärmor har fått problem med att motorlampan lyser på sin ford fiesta o den har varit inne på ford o dom säger att motorstyrdonet måste bytas vilket jag antar är samma sak som databox/ecu och dom vill ha nästan 19000kr!!! för det yikes
Bilen är ju knappt värd det. roll
Har kollat runt lite på skrotar o det verkar ju finnas billiga databoxar till ford fiesta men räcker det med samma nr eller är dom kodade o måste kodas till bilen?

Enligt mekonomen så fick bara ford göra detta????

Hittade även dom här 2 sidorna som reparerar ecu:er
http://innosund.com/repair/
http://www.actronics.eu/sv/shop/ford-fi … ns-sim-21/
Men vet inte om dom firmorna är bra eller ej?

Nån som har några bra tips, inte så roligt för en ensamstående tant att hosta upp 19000kr runt jul.

Innosund har jag anlitat en gång iaf och det gick bra.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

258 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#3
okej, tack för infon smile
Har även fått 1 bra omdöme om actronics också.
Hade du en ford som strula eller nått annat märke?

Ingen som vet om det bara går att skifta boxar med samma nr precis som i en gammal volvo 940? smile

"She said its just a car, I said you're just a girl"

4 470 Inlägg
22 december 2014
#4
beror på om nyckeln är kodad..

258 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#5
Fått svar på sävarturbo att bara ford kan göra detta då dom måste vara uppkopplade till ford i tyskland o koda om både startspärr o nycklar.

Men om man köper en beg box på skroten, vägrar ford koda om den då om man betalar dom?

"She said its just a car, I said you're just a girl"

4 470 Inlägg
22 december 2014
#6
få med nyckeln o rattlås från skroten,så bör det funka--vet inte om det ens går att programera om en beg,box..skulle göra det på en volvo,men volvo klarade inte av  det,varför vet jag inte..problemet som var med bilen löste sig ändå..

181 Inlägg
23 december 2014
#7
Det är lite olika om en beg box kan programmeras om eller "klonas" med mjukvaran från den trasiga boxen som bilen startar med. Vad för motor / styrbox är det i din?

Dyrast är såklart att köpa en ny box från tillverkare. Näst dyrast brukar vara att skaffa box, nyckel, tändningslås osv från skrot men är en del meck. Billigast och smidigast är om du får tag i någon som kan klona boxen.

Hade det vart tex bmw, audi, volvo så hade nog jag kunna fixa det men är lite osäker på vilket styrsystem det satt i fiesta.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

258 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
#8
Har läst av felkoder nu med hjälp av programmet FORscan och här är logfilen

===PCM DTC P0335-F0===
Code: P0335 - CKP sensor circuit fault

Module: Powertrain Control Module

Diagnostic Trouble Code details

CKP sensor circuit fault

Open or Shorted CKP sensor circuit.

This DTC may be caused by :

Suspect PCM.

Suspect CKP sensor.

===END PCM DTC P0335-F0===

===PCM DTC P1000-70===
Code: P1000 - On-Board Diagnostic (OBD) Systems Readiness Test Not Complete

Status:
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
- Test not complete

Module: Powertrain Control Module

Diagnostic Trouble Code details

Check of all systems is not complete since last memory clear.

--Possible Causes--
    - The vehicle is new from the factory and has not yet been through a complete OBD Drive Cycle.
    - The battery or PCM has been disconnected.
    - An OBD monitor failure had occurred prior to completion of an OBD Drive Cycle.
    - The PCM DTCs have been cleared as part of a service process.

Note: The only way P1000 can be cleared (removed) from memory is when all of the OBD monitors have been successfully completed during normal vehicle operation.

P1000 cannot be cleared from the PCM when: 1. The thermostat is stuck open and a DTC is not generated. 2. There is an open VSS circuit and a DTC is not generated. 3. If the vehicle has a Power Take Off (PTO), the circuit is shorted to VPWR or B+, or the PTO is ON during Self-test.

The purpose of the Diagnostic Trouble Code DTC P1000 is to indicate that not all of the On Board Diagnostics OBD monitors have yet been successfully completed. You may also refer to the OBD Drive Cycle defined under the Powertrain Control/Emission Diagnosis Manual-Diagnostic Methods or the Owner's Manual.

Remember: It is not necessary to remove P1000 from the Powertrain Control Module PCM by driving the vehicle.

===END PCM DTC P1000-70===

===OBDII DTC P0335-C===
Code: P0335 - CKP sensor circuit fault

Status:
- Confirmed - malfunction is confirmed

Module: On Board Diagnostic II

===END OBDII DTC P0335-C===

===IC DTC U2196-63===
Code: U2196 - Invalid data for Engine RPM

Additional Fault Symptom:
- Signal is Above Maximum Threshold

Status:
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Instrument Cluster

Diagnostic Trouble Code details

Invalid data for Engine RPM

Operator Action

Run self test.

All CMDTCs

Fix all relevant DTCs then clear codes and retest.

Note:

DTCs that start with 'U' are faults which occur during module-to-module communication.

Modules should never be replaced based only on a 'U' code. These codes do not always indicate a problem, and can be caused by normal diagnostic functions, carried out on the vehicle.

===END IC DTC U2196-63===

===RCM DTC None===
Successfull DTC reading, no error codes found

Module: Restraint Control Module

===END RCM DTC None===

===ABS DTC None===
Successfull DTC reading, no error codes found

Module: Anti-Lock Brake / Traction Control Module

===END ABS DTC None===

"She said its just a car, I said you're just a girl"

6 632 Inlägg
1 januari 2015
#9
Beggade styrdon ihop med startspärren brukar inte gå så bra ihop.
Måste tanka ur allt från det gamla styrdonet och ladda in i den nya. Provade med ett beggat styrdon till en Focus men då sa startspärren ifrån.

Extra kollat att det verkligen inte är fel på kamrem/kedjeinställningen eller kamaxelgivaren?

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
1 januari 2015
#10
om styrdornet inte är helt fuckat så är det inga större problem att lösa det.  fungerat på många andra märken iallfall..  man tankar ur all info ur original boxen och kastar i det i en beg box.

kan så klart inte garantera till 200% men ivärsta fall kör man den till ford med beg styrdorn och programerar ihop dom.

Polarn grejar med styrboxar mest chippning men härom veckan som senast så bytte vi ett styrdorn i en v70n 2007:a d5 och det var inga problem att få liv i den. sen var det inte boxen vilket vi redan innnan misstänkte.  men märkes verkstäder gillar att skylla samtliga fel på styrboxar ;-)

ligger i Örebro så inte så långt från dig.  dra ett pm för kontakt uppgifter.

Kör fort så hinner inget hända...

6 632 Inlägg
1 januari 2015
#11
Growe skrev:
om styrdornet inte är helt fuckat så är det inga större problem att lösa det.  fungerat på många andra märken iallfall..  man tankar ur all info ur original boxen och kastar i det i en beg box.

kan så klart inte garantera till 200% men ivärsta fall kör man den till ford med beg styrdorn och programerar ihop dom.

Måste ta med PATS (Startspärr) styrdonet då också.
Enligt Hotlinen (Utan att nämna exakt vem som sa det till mig ifall denna person har fel) så är Motorstyrningen och PATS "Gifta", antar de syftade på att det finns en unik kod i motorstyrdonet som inte går att programmera över.

I alla fall på Focus mk2.
Senast redigerat av Malheus (1 januari 2015)

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
1 januari 2015
#12
Malheus skrev:
Growe skrev:
om styrdornet inte är helt fuckat så är det inga större problem att lösa det.  fungerat på många andra märken iallfall..  man tankar ur all info ur original boxen och kastar i det i en beg box.

kan så klart inte garantera till 200% men ivärsta fall kör man den till ford med beg styrdorn och programerar ihop dom.

Måste ta med PATS (Startspärr) styrdonet då också.
Enligt Hotlinen (Utan att nämna exakt vem som sa det till mig ifall denna person har fel) så är Motorstyrningen och PATS "Gifta", antar de syftade på att det finns en unik kod i motorstyrdonet som inte går att programmera över.

I alla fall på Focus mk2.

det är säkert delvis rätt.  men vet man vad man ska flytta över så fungerar det..  går det att få igång en 07:ans d5 med beg styrbox bör nog inte en enkel ford vara något jätteproblem.

nu vet jag inget om just ford. men har dom någon vättig styrbox så som bosch delphi,simens och liknande boxar så ska det inte vara ett problem
Men märkes nissar dom vill gärna tro att vissa saker är HELT omöjliga att lösa. även om det sällan är så. Men visst det händer att det inte fungerar med vissa system men i slutänden brukar det lösa sig ;-)

men jag är inte så säker på att ecun är problemet. reservdelsbytare som jobbar på märkesverkstäder är just inget annat än duktiga på att byta delar.. så fort man måste tänka är det kört.. lätt att sitta och gissa och byta delar tills man hittar felet.

Kör fort så hinner inget hända...

6 632 Inlägg
1 januari 2015
#13
Growe skrev:
Text

Delphi styrdon wink

Jo, vissa släpper greppet om en värdig felsökning vilket är dumt. Även om verkstaden byter styrdon kanske det inte fungerar ändå, vem ska stå för kalaset då? "Ingen"
Jag själv ligger hellre en timma extra med en multimeter och går igenom kablaget två gånger innan man byter en massa komponenter, speciellt de dyrare.

Det är ändå sällan ett styrdon går sönder, visst det händer ju men då brukar de bli större bekymmer än så (Focusen jag nämnde höll på att justera bränslemängden på sig själv hela tiden, gick riktigt illa och la inga felkoder)
Vore trevligt att veta vilken motor det gäller på Fiestan, ifall den har kedja eller rem!

De/Dem

258 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#14
Tack för all info.
Tror inte heller Ford är så värst sugna på att lägga ner en massa tid på felsökning utan dom vill bara byta det som felkoden säger är trasigt.

Har läst att det tydligen ibland kan läcka kylarvätska från termostat huset eller nånstans på motorn som kan läcka precis på endera vevaxelgivaren eller kabelstammen till databoxen o orsaka dålig kontakt/trasig givare.
Har även läst om databoxar till ford som gått sönder pga att felet från början var en trasig tändspole som gjorde att det vart bakspänning som slog sönder drivsteget på databoxen.

Motorn är en 1,3L bensinare på 51 vilda kw smile

Bilen står tyvärr i Norrköping så jag har över låtit felsökandet åt en kille i Norrköping o jag hoppas han börjar med att testa o byta vevaxelgivaren samt att mäta upp alla kablar från givaren till databoxen, sen får vi se om vi får leta efter en beg databox eller skicka den som sitter i på rep om det visar sig att den är kaputt.

"She said its just a car, I said you're just a girl"

258 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#15
Kan meddela att problemet är löst nu.
Det var databoxen som var trasig.
Bilen lämnades till en annan verkstad i nkpg o efter en rejäl felsökning o test av möjliga felorsaker så kom dom fram till att det var databoxen som var kaputt o den skickades iväg på lagning.
Allt som allt så gick det på 6000kr istället för 19000kr som ford ville ha.
Svärmor kommer aldrig lämna in bilen på ford igen på service o jag kommer aldrig köpa en ford smile

"She said its just a car, I said you're just a girl"

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
21 januari 2015
#16
DLS skrev:
Kan meddela att problemet är löst nu.
Det var databoxen som var trasig.
Bilen lämnades till en annan verkstad i nkpg o efter en rejäl felsökning o test av möjliga felorsaker så kom dom fram till att det var databoxen som var kaputt o den skickades iväg på lagning.
Allt som allt så gick det på 6000kr istället för 19000kr som ford ville ha.
Svärmor kommer aldrig lämna in bilen på ford igen på service o jag kommer aldrig köpa en ford smile

märkesverkstäder är ena jävla reservdelsbytare det är det enda dom har kunskaper till.  ingen förmåga att lösa problem på bästa sättet för kunden.

förstår inte att någon lämnar in bilarna där oavsätt märke.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök