Fyllde 18 och var därför dags för bil som fick bli mina föräldrars gamla SAAB efter att dom köpt ny bil.
Har tänkt att göra ett projekt men det blir tyvärr en långtidsprojekt.
Bilen är en 9-3 SC Vector -07 som är Titangrå! Vi har alltid haft SAAB sedan jag var liten så det passa perfekt.
Detta har jag tänkt göra, listan kommer säkert ändras och fyllas på med tiden.
- Tona rutor
- 19/20" fälgar (Blev 19")
- Bättre ljud
- Byta lampor runt om
- Coilovers eller sänkningsats
- Ny grill
-SAAB projektorer under dörrarna
-Äero paket runt om
-Hirsch vinge
-Twin pipe system
-Eventuellt Steg1/Steg2 längre fram.
Jag har hunnit fixa lite med bilen innan projektet startades.
Ursäktar för dåliga bilder, tagna lite snabbt med mobil. Bilder med systemkamera fixas längre fram.
Först ut var att byta ut dom fula positionsljusen till vita. Här ser ni skillnaden.
Även regskyltsbelysningen blev bytt till led.
Sedan dröjde det tills jag fick mitt körkort innan jag började med bilen igen. Led i dimljusen. Testade först biltemas xenom look lampor, lös exakt lika gult som original men mycket starkare.
Next up var att förbättra ljudet. Har AS2 med navigator och jag tyckte basen var alldeles för klen. Så en 2x12" och slutsteg inhandlades. Baksidan av baslådan lutar lite så den passade väldigt bra emot baksätena. Installationen var enkel, bara dra ström från batteriet och under alla lister, lödde därefter in mig på bilens slutsteg(högnivå). Slutsteget har auto-remote så den slapp jag krångla med.
Sedan hände något tråkigt. Det brann nära mitt hus och brandkåren hade slangar på vägarna med såkallade "gupp" ovanpå så man kan köra över med bilen. Dessa välte när jag körde över vilket ledde till att front läppen gick sönder.
Köpte därefter en aero läpp på ebay som dock inte passade så bra, det är för bred på sidorna och går inte att böja eftersom den är gjord i glasfiber, så får köpa en äkta aero läpp längre fram.
Här är den stenhårt fastständ med 100 tejpbitar, lossade man på en flög hela läppen av. Clipsen var även för tunna och korta som dom "haka" inte i.
Ett par 19" införskaffas för några veckor sedan.