Mervolic skrev:
Tjena. Jag jobbar som garageportsmontör.
Det är inte så svårt att montera garageportar, så länge som man är noggrann och tar det lugnt. Läs igenom manualerna och se till att förstå INNAN du monterar porten. Har du några frågor, så hör av dig till företaget som sålde porten och ta reda på lösningen innan du chansar.
Jättesvårt att säga hur du skulle klara av en montering, men om du är händig så bör det gå väldigt bra. Det är som att montera ihop en IKEA-möbel ungefär, inget komplicerat. Det viktigaste är dock att man är noggrann. Rikta in allting i våg/lod och ju noggrannare du är med det, desto lättare blir det att få porten att fungera bra. När jag monterar satsar jag på millimeterprecision, många bäckar små...
Finns många ställen att köpa port ifrån, Pela-porten som rekommenderades här tidigare är kanske ett bra budgetalternativ, men som med det mesta får man vad man betalar för. Den fungerar säkert bra för en vanlig svensson, men använder man porten mer än nån gång i veckan så skulle jag satsa på en port i bättre kvalité. Det finns dock gränser för vad som är överpris och inte, många märken tar betalt bara för namnets skull även fast det finns bättre saker till billigare pris.
Ofta är också (enligt min erfarenhet) dom billigare portarna betydligt svårare att montera. Dom dyrare alternativen är oftast lite mer genomtänkta och har oftast bättre manualer och definitivt bättre passform som kräver mindre modifikationer på plats.
Vi (på mitt jobb) säljer portar för 10,000 kr inkl motor med 2 fjärrkontroller. Då får man en måttanpassad port i storlekar upp till 2500 x 2000 millimeter. Det tillkommer enbart fraktkostnad (tror den är cirka 1500-2000 kr i inlandet), men det är väl ungefär däromkring en port ligger om man vill ha en i bra kvalité. Det finns billigare, men inte många som är bättre. Vill du sätta in en större port (t ex ta bort balken mellan portarna) så kan du montera en 5000 x 2000 för ungefär 18,000 kr inkl motor med 2 fjärrkontroller.
Fördelen med att köpa en dyrare port är också att du ofta får bättre garantier. Nu kan jag bara informera om våra garantier, men vi har 10 års garanti på portbladen, minst 3 år på motorn (finns flera modeller) och det är lätt att få tag i reservdelar med mera, om porten skulle gå sönder. En billigare port brukar bara säljas ett tag och sedan försvinna från marknaden, eller så kan man inte ens köpa reservdelar alls.
Har du några frågor (angående montaget t ex) kan du höra av dig privat till mig, så kan jag hjälpa dig bäst jag kan.
Lycka till!
Edit:
Är man smått otålig kan det också vara en fördel att investera i en mer påkostad motor. De öppnar porten betydligt mjukare och snabbare än en billigare variant gör, och de har som sagt oftast bättre kvalité vilket innebär utökade garantitider.