3535
Sök

Trimma Saab ng9-3 frågor

1 192 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#1
Inom en framtid ska jag med all säkerhet lämna in bilen för trimning! 150hk är okej men över 200 är bättre om det nu går att få för ett ganska rimligt pris. BSR finns här i stan så jag tänker att jag lämnar in den där. Finns det något man bör tänka på innan och efter en trimning? Tänker mig steg 1 bara. Något som bör bytas innan man höjer effekten? Blir det någon skillnad i serviceintervallet?

Tack!


551 Inlägg
6 februari 2015
#2
Inga rivstarter om där inte e laddtrycksbegränsning för att spara på koppling och växellåda. Inte segdra i höga växlar för mycket pga vridet, växla gärna ner vid omkörning osv... Oljan bör bytas oftare..

You can't B serious, oh K

1 192 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#3
marven skrev:
Inga rivstarter om där inte e laddtrycksbegränsning för att spara på koppling och växellåda. Inte segdra i höga växlar för mycket pga vridet, växla gärna ner vid omkörning osv... Oljan bör bytas oftare..

Okej tackar för tipsen! Oljan bör bytas när? Var 1000 mil?


607 Inlägg
6 februari 2015
#4
Cracksoup skrev:
Inom en framtid ska jag med all säkerhet lämna in bilen för trimning! 150hk är okej men över 200 är bättre om det nu går att få för ett ganska rimligt pris. BSR finns här i stan så jag tänker att jag lämnar in den där. Finns det något man bör tänka på innan och efter en trimning? Tänker mig steg 1 bara. Något som bör bytas innan man höjer effekten? Blir det någon skillnad i serviceintervallet?

Tack!

Var beredd att kopplingen kommer behövas bytas smile


551 Inlägg
6 februari 2015
#5
Cracksoup skrev:
marven skrev:
Inga rivstarter om där inte e laddtrycksbegränsning för att spara på koppling och växellåda. Inte segdra i höga växlar för mycket pga vridet, växla gärna ner vid omkörning osv... Oljan bör bytas oftare..

Okej tackar för tipsen! Oljan bör bytas när? Var 1000 mil?

Brukar ha det som regel att byta var 1000mil, oavsett om bilen är original eller inte. Är inga stora kostnader.

Rekommenderar hellre att välja någon annan än BSR, någon som är mer specialiserad på Saab

You can't B serious, oh K

607 Inlägg
6 februari 2015
#6
marven skrev:
Cracksoup skrev:
marven skrev:
Inga rivstarter om där inte e laddtrycksbegränsning för att spara på koppling och växellåda. Inte segdra i höga växlar för mycket pga vridet, växla gärna ner vid omkörning osv... Oljan bör bytas oftare..

Okej tackar för tipsen! Oljan bör bytas när? Var 1000 mil?

Brukar ha det som regel att byta var 1000mil, oavsett om bilen är original eller inte. Är inga stora kostnader.

Rekommenderar hellre att välja någon annan än BSR, någon som är mer specialiserad på Saab

Personligen skulle jag välja Nordic eller Maptun. Ingen fel på BSR men deras program är lite väl aggressiva så de kan hända att motorn säger hej då. Sen så kostar steg 1 hos Nordic bara 3000kr så de är helt okej smile


1 192 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#7
Bra tips! Det är en lång resa till Nordic i Norrköping. Finns det längre ner i landet eller är det värt resan?


607 Inlägg
6 februari 2015
#8
Cracksoup skrev:
Bra tips! Det är en lång resa till Nordic i Norrköping. Finns det längre ner i landet eller är det värt resan?

Helt klart värt resan med tanke på pris och kundbemötande smile
Senast redigerat av AeroMackan (7 februari 2015)


336 Inlägg
7 februari 2015
#9
AeroMackan skrev:
Cracksoup skrev:
Bra tips! Det är en lång resa till Nordic i Norrköping. Finns det längre ner i landet eller är det värt resan?

Helt klart värt resan med tanke på pris och kundbemötande smile Sen att dom har trimmat Saabar sen 90-talet gör ju inte saken bättre smile

Inte? wink Rekommenderar också MapTun eller Nordic. Har ingen egen erfarenhet av just Nordic men har bara hört gott om deras verksamhet, och kommer själv vända mig dit inom en snar framtid. smile
Senast redigerat av AChr (7 februari 2015)

Just turbo power, no real shit.


Sök