3326
Sök

Dåligt ljus med xenon i projektor!

35 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Hej!

Har en A4 med oneblock prefacelift lyktor och den har projektor lins för halvlyset. Men får riktigt dåligt ljus. Måste använda dim + halv för att ens se något när det är mörkt ute.

Har testat olika ballastrar och lampor. Både 35w kina kit men också ett dyrare 55w's. Hade 6000k först men bytte sedan till 4300k men lyser ändå inte bra.

Kör just nu med halogen för att den lyser så att man ser något på kvällen iaf. Linsen ser blank och fin ut, och är inte speciellt matt på klarglas lyktan heller.. Förstår inte hur halogen kan lysa bra med ett 55w xenonkit inte kan lysa genom alls?

Lampan är H7

Några idéer? Någon som kanske varit med om samma sak, vet inte ifall det skulle hjälpa med att byta ut hela projektorn mot en HID projektor som har bredare ljusbild?

329 Inlägg
13 februari 2015
h7 eller h7r xenon??

35 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Jag har bara testat H7, H7r rekommenderas till reflektorer. H7 lampan från xenonet är lite längre än halogenlampan. Men har testat att hålla lampan någon cm i från osv. och det har inte hjälpt något.

111 Inlägg
13 februari 2015
Det är väl facelift lyktor? allt annat på bilen är ju facelift.
Dock kom det xenon original 2000, känns som att det måste vara mycket skillnad på lyktorna då mellan 99 och 00, sätter man xenon i en som ska ha halogen så blir det dåligt.
Jag kan givetvis ha jättefel tongue

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 februari 2015
Bara för att man kör H7R i en lampa/projektorlins som normalt lyser bra med halogen betyder inte att det är bra ller ens bättre med xenon.

H7R navänds enbart i reflektorer pga att undvika bländning och fokusera ljuset där det gör någon nytta (i reflektorn).

I en projektorlins är förutsättningarna för vad som ska lysa bra i den bestämda från fabrik, i ditt fall var det aldrig tänkt att man skulle hinka i en lampa med fel färgvärme...

1. Brännpunkten blir fel
2. ljusbilden på lampan oavsett brännpunkt är inte den samma
3. Fel värme på ljuset = det tas upp i projektorn
4. xenon-konvertering utan att ha rätt grejer monterade (rätt projektor och i så fall ställa i marken så de inte kan blända) är fortfarande det största dekaltrim man kan göra på en bil (allt för "the looks" men resultatet är inte bättre alls.

Köp riktiga halogenlampor iställat, inte biltema, tex Osrams Night breaker eller liknande

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

329 Inlägg
13 februari 2015
håller med föregående talare ^ (t_one21),

en reflektor för halogen är till för halogen och inte led/xenon, vill man ha en bra ljusbild så får man köpa projektorer och stoppa i då blir det skillnad då linsen är avsätt för xenon.

2 038 Inlägg
13 februari 2015
Hur är ljusbilden jämfört med halogen då? Starkare och/eller svagare punkter i ljusbilden, fel färg på ljuset eller helt enkelt hela ljusbilden som lyser svagare?
Hur hamnar returtråden på xenonlampan när den är monterad i projektorn? Uppåt, neråt eller mot en sida?
Hamnar returtråden uppåt så är det troligen den som ger en skugga från ljusbågen och skapar missfärgning och svagare ljusbild.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2015
Demmpa skrev:
håller med föregående talare ^ (t_one21),

en reflektor för halogen är till för halogen och inte led/xenon, vill man ha en bra ljusbild så får man köpa projektorer och stoppa i då blir det skillnad då linsen är avsätt för xenon.

Fsat, nu har han inte reflektorstrålkastare till halvljuset. Det säger han ju klart och tydligt redan i sitt första inlägg.

-- -- -- --

ultimatemartin skrev:
Det är väl facelift lyktor? allt annat på bilen är ju facelift.
Dock kom det xenon original 2000, känns som att det måste vara mycket skillnad på lyktorna då mellan 99 och 00, sätter man xenon i en som ska ha halogen så blir det dåligt.
Jag kan givetvis ha jättefel tongue

Ja det kan du wink

Det är dock faceliftstrålkastare, även skärmblinkersen visar att det är en faceliftkärra (en 99b helt enkelt)

Xenon gick absolut att få original redan 99b, fast då om du köpte den som "modellår 2000".

Men nej, -så- dåligt ska det inte bli med en xenonkonverterad 99b, det blir inte ens så dåligt med prefaceliftstylinglampor med linser. OM nu inte lampan är helt galen givetvis.

Xenon var så sent som ex.vis 2005 inte standard på A4:an

-- -- -- --

t_one21 skrev:
Bara för att man kör H7R i en lampa/projektorlins som normalt lyser bra med halogen betyder inte att det är bra ller ens bättre med xenon.

H7R navänds enbart i reflektorer pga att undvika bländning och fokusera ljuset där det gör någon nytta (i reflektorn).

I en projektorlins är förutsättningarna för vad som ska lysa bra i den bestämda från fabrik, i ditt fall var det aldrig tänkt att man skulle hinka i en lampa med fel färgvärme...

1. Brännpunkten blir fel
4. xenon-konvertering utan att ha rätt grejer monterade (rätt projektor och i så fall ställa i marken så de inte kan blända) är fortfarande det största dekaltrim man kan göra på en bil (allt för "the looks" men resultatet är inte bättre alls.

Köp riktiga halogenlampor iställat, inte biltema, tex Osrams Night breaker eller liknande

Att resultatet generellt sett inte blir bättre alls håller jag personligen inte alls med om. Men, precis som du så förespråkar jag absolut "ordentliga" halogenlampor, med "ordentlig" matning som vad som bör sitta i halvljuset på bilar som inte har xenon original.
Senast redigerat av it_mutt (13 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kokar ris
923 Inlägg
13 februari 2015
t_one21 skrev:

1. Brännpunkten blir fel

vad menar du egentligen?
"färgvärme" kelvin alltså? detta har ju inget med hur varm lampan blir.
vilken blir varmast tror du? 55w xenonlampa, eller en 55w halogenlampa? det är som frågan; vad väger mest, 1kg bly eller 1kg fjädrar.

"fel värme i ljuset" ja, fast en kallare 35w xenonlampa presterar som en 55w halogen så egentligen blir det kallare i strålkastaren.

"största dekaltrim man kan göra" Jag har själv eftermonterat både xenon och eftermarknads bi-xenon projektorer i min bil, och jag kan intyga att det är inte bara för utseende, även om det ser bra mycket bättre ut också!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Kokar ris
923 Inlägg
13 februari 2015
om du får bra lyse med halogen så är troligen inte linsen/reflektorn byggd för xenon.

problemet om du har dåligt med ljus även med halogen är ju då projektorn, linsen är inte så vanligt att den blir dålig, men däremot kan reflektorn i projektorn brännas sönder/slitas ut ser ut så här då:
http://www.xoutpost.com/attachments/x5-e53-forum/58140d1362969716-headlight-lense-removed-now-how-get-projector-bowl-out-img_20130311_112133.jpg

Detta gör ju att du får extremt dåligt ljus.
ptusztar skrev:
Hej!

Har en A4 med oneblock prefacelift lyktor och den har projektor lins för halvlyset. Men får riktigt dåligt ljus. Måste använda dim + halv för att ens se något när det är mörkt ute.

Har testat olika ballastrar och lampor. Både 35w kina kit men också ett dyrare 55w's. Hade 6000k först men bytte sedan till 4300k men lyser ändå inte bra.

Kör just nu med halogen för att den lyser så att man ser något på kvällen iaf. Linsen ser blank och fin ut, och är inte speciellt matt på klarglas lyktan heller.. Förstår inte hur halogen kan lysa bra med ett 55w xenonkit inte kan lysa genom alls?

Lampan är H7

Några idéer? Någon som kanske varit med om samma sak, vet inte ifall det skulle hjälpa med att byta ut hela projektorn mot en HID projektor som har bredare ljusbild?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2015
cenoxide skrev:
t_one21 skrev:

1. Brännpunkten blir fel

vad menar du egentligen?
vilken blir varmast tror du? 55w xenonlampa, eller en 55w halogenlampa? det är som frågan; vad väger mest, 1kg bly eller 1kg fjädrar.

"fel värme i ljuset" ja, fast en kallare 35w xenonlampa presterar som en 55w halogen så egentligen blir det kallare i strålkastaren.

"största dekaltrim man kan göra" Jag har själv eftermonterat både xenon och eftermarknads bi-xenon projektorer i min bil, och jag kan intyga att det är inte bara för utseende, även om det ser bra mycket bättre ut också!

Nej det är det inte. En 55w halogenlampa blir varamre än 55w xenon.

2 038 Inlägg
13 februari 2015
it_mutt skrev:
cenoxide skrev:
t_one21 skrev:

1. Brännpunkten blir fel

vad menar du egentligen?

Ja effekten är den samma, men en lampas syfte är främst att avge ljus, fastän största delen av effekten blir värme. Och xenon har bättre verkningsgrad vilket betyder mera ljus och mindre värme än halogen.

Att xenon skulle se bättre ut är mest en smaksak. Själv kör jag med det helt enkelt för att det lyser bättre och så får man mindre strömförbrukning.

Kokar ris
923 Inlägg
13 februari 2015
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
cenoxide skrev:

vad menar du egentligen?

Ja effekten är den samma, men en lampas syfte är främst att avge ljus, fastän största delen av effekten blir värme. Och xenon har bättre verkningsgrad vilket betyder mera ljus och mindre värme än halogen.

Att xenon skulle se bättre ut är mest en smaksak. Själv kör jag med det helt enkelt för att det lyser bättre och så får man mindre strömförbrukning.

Ja, ni har ju rätt båda två, hursomhelst blir det inte varmare av en xenonsats.

Att det snyggare menade jag att installera projektorer istället för att ha gamla reflektorstrålkastare, färgen är väl lite skitsamma.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 februari 2015
FÄRGVÄRME, i det här fallet är all annan värme skitsamma.
Och problematiken med brännpunkt mellan xenon och halogen förblir den samma och projektorn är byggd för halogen.

Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |

35 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Tack för visat intresse allesammans!

Precis som ni skrivit så har jag redan projektorer för halvlyset, skulle aldrig sätta xenon i reflektorlyktor för jag vet hur mycket det bländar.

Men som jag förstår så är mina projektorer byggda för halogen och lösningen för mig är att byta ut projektorerna till HID projektorer som jag förstått lyser lite bredare (?).

Kör absolut inte xenon för utseendet. Vill få ut så mycket ljus jag kan få på halvlyset utan att blända. När man kör med 4x55w i extralysena och 55w i helljuset så ser man ingenting när man byter till halvljus.

2 038 Inlägg
16 februari 2015
ptusztar skrev:

Precis som ni skrivit så har jag redan projektorer för halvlyset, skulle aldrig sätta xenon i reflektorlyktor för jag vet hur mycket det bländar.

Men som jag förstår så är mina projektorer byggda för halogen och lösningen för mig är att byta ut projektorerna till HID projektorer som jag förstått lyser lite bredare (?).

Kör absolut inte xenon för utseendet. Vill få ut så mycket ljus jag kan få på halvlyset utan att blända. När man kör med 4x55w i extralysena och 55w i helljuset så ser man ingenting när man byter till halvljus.

Ja brukar bli rätt mörkt när man har bra extraljus och lägger av till halvljus smile
Men kommer returtråden på xenonlampan uppåt när den är monterad i halvljusprojektorn?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
16 februari 2015
ptusztar skrev:

Skönt att höra att det är någon med hjärna bakom ratten smile förstår problemet! Knepigt att lösa smidigt med tyvärr

Yawn...
3 151 Inlägg
16 februari 2015
Förstår inte riktigt hur halogen kan lysa bättre än xenon, jag tror liksom MammDiin att det är returtråden som skuggar/avskärmar lampans ljus inuti projektorstrålkastaren.

I övrigt vill jag påpeka att färgen har ingenting med värme att göra, och xenon är kallare än halogen om man jämför efter Watt-talet då det som tidigare i tråden påpekats att xenon har högre verkningsgrad (ger mer ljus per Watt). Dock har 6000K-lampor aningen mindre ljusflöde (Lumen) än 4300K, men det är knappt märkbar skillnad i verkliga livet.
Senast redigerat av Mervolic (16 februari 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
16 februari 2015
Mervolic skrev:
Förstår inte riktigt hur halogen kan lysa bättre än xenon, jag tror liksom MammDiin att det är returtråden som skuggar/avskärmar lampans ljus inuti projektorstrålkastaren.

I övrigt vill jag påpeka att färgen har ingenting med värme att göra, och xenon är kallare än halogen om man jämför efter Watt-talet då det som tidigare i tråden påpekats att xenon har högre verkningsgrad (ger mer ljus per Watt). Dock har 6000K-lampor aningen mindre ljusflöde (Lumen) än 4300K, men det är knappt märkbar skillnad i verkliga livet.

Även om 6000K faktiskt lyser mindre, uppfattas det av många (de flesta) som "mer ljus" med 6000K (även gällande för 5000K, som sitter original i vissa bilar) än med 4300K. Kan också vara värt att inflika smile
Senast redigerat av it_mutt (16 februari 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
17 februari 2015
it_mutt skrev:
Mervolic skrev:

Även om 6000K faktiskt lyser mindre, uppfattas det av många (de flesta) som "mer ljus" med 6000K (även gällande för 5000K, som sitter original i vissa bilar) än med 4300K. Kan också vara värt att inflika smile

Precis så kan det vara. Mätinstrumenten tar inte alltid "sanning". 4300K ger mest ljus, men 6000K är närmare det ljus våra ögon är gjorda för att uppta (dagsljus är väl runt 5500-6500K om jag inte minns fel?).

Sök