2225
Sök

Sommar däck 3mm kvar

508 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej tänkte höra med er kan jag köra 1 säsong till med 3 mm kvar?

Handledare
1 481 Inlägg
25 februari 2015
#2
Beror väl helt på hur långt du kör, 100mil OK 1000 mil No no..
Fast jag skulle bytt redan nu.


Muttley
25 februari 2015
#3
Den frågan är ytterst inviduell.
Kör du mindre än 500 mil och har rätt tryck och kör ordentligt klarar du dig garanterat.  Kör du ryckigt, fel tryck och gärna bromsar hårt så gör du inte det.

220 Inlägg
25 februari 2015
#4
Vad är det att fråga om egentligen..
Köp nya sulor..3mm är inget att hålla på.
Gissar på ca 150mil MEN tänk på att du har jäkligt liten anläggningsyta mot vägen med 3mm,i regn skulle jag nog inte hålla mer än 70km/h om jag hade 3mm på sulorna.

enligt trafikverket.
Minst 1,6 millimeter vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.
Senast redigerat av burnin_rubber (25 februari 2015)

469 Inlägg
25 februari 2015
#5
burnin_rubber skrev:
Vad är det att fråga om egentligen..
Köp nya sulor..3mm är inget att hålla på.
Gissar på ca 150mil MEN tänk på att du har jäkligt liten anläggningsyta mot vägen med 3mm,i regn skulle jag nog inte hålla mer än 70km/h om jag hade 3mm på sulorna.

enligt trafikverket.
Minst 1,6 millimeter vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Inte för att vara grinig men man har oftast mer annläggningsyta ju mer däcken är slitna, då däckmönster är utformade som kilar med smalare topp och bredare fot, samt att ju längre ner i gummit du kommer ju mjukare är det.
Däremot så är ju däcket äldre ju mer det är slitet på en vanlig svensson-bil därav hårdare pga solljus och väderbitna. 

MEN med större anläggningsyta vid vått väglag ger sämre grepp då inte vattnet har någonstans att ta vägen för att skårorna i mönstret som transporterar bort vattnet är borta vid 3mm!

Jag skulle absolut inte sitta och köra med 3mm kvar, inte bara för min egen säkerhet utan alla andras!
Kommer man på motorvägen när det regnar eller har regnat så är krock ett faktum vid hårdare inbromsning.
Tänkvärt!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

220 Inlägg
26 februari 2015
#6
exoop skrev:
burnin_rubber skrev:
Vad är det att fråga om egentligen..
Köp nya sulor..3mm är inget att hålla på.
Gissar på ca 150mil MEN tänk på att du har jäkligt liten anläggningsyta mot vägen med 3mm,i regn skulle jag nog inte hålla mer än 70km/h om jag hade 3mm på sulorna.

enligt trafikverket.
Minst 1,6 millimeter vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Inte för att vara grinig men man har oftast mer annläggningsyta ju mer däcken är slitna, då däckmönster är utformade som kilar med smalare topp och bredare fot, samt att ju längre ner i gummit du kommer ju mjukare är det.
Däremot så är ju däcket äldre ju mer det är slitet på en vanlig svensson-bil därav hårdare pga solljus och väderbitna. 

MEN med större anläggningsyta vid vått väglag ger sämre grepp då inte vattnet har någonstans att ta vägen för att skårorna i mönstret som transporterar bort vattnet är borta vid 3mm!

Jag skulle absolut inte sitta och köra med 3mm kvar, inte bara för min egen säkerhet utan alla andras!
Kommer man på motorvägen när det regnar eller har regnat så är krock ett faktum vid hårdare inbromsning.
Tänkvärt!

eftersom  vi pratar om vanliga däck och inte raceslicks så antog jag att man hade koll på att jag syftade på mönstret i däcket din viktigpetter:-)

Klart att anläggningsyta ökar om du tar bort mönstret men då har du också ett livsfarligt däck som redan passerat däckslitagevarnaren med hästlängder och på sä sätt inte är lagligt att åka med.

Inget mönster och vatten på vägen säger sig självt därav att det är 1,6mm i absolut minsta mönsterdjup på sommardäck med en rekkomendation på 3mm SOM MINST.

469 Inlägg
26 februari 2015
#7
burnin_rubber skrev:
exoop skrev:
burnin_rubber skrev:
Vad är det att fråga om egentligen..
Köp nya sulor..3mm är inget att hålla på.
Gissar på ca 150mil MEN tänk på att du har jäkligt liten anläggningsyta mot vägen med 3mm,i regn skulle jag nog inte hålla mer än 70km/h om jag hade 3mm på sulorna.

enligt trafikverket.
Minst 1,6 millimeter vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Inte för att vara grinig men man har oftast mer annläggningsyta ju mer däcken är slitna, då däckmönster är utformade som kilar med smalare topp och bredare fot, samt att ju längre ner i gummit du kommer ju mjukare är det.
Däremot så är ju däcket äldre ju mer det är slitet på en vanlig svensson-bil därav hårdare pga solljus och väderbitna. 

MEN med större anläggningsyta vid vått väglag ger sämre grepp då inte vattnet har någonstans att ta vägen för att skårorna i mönstret som transporterar bort vattnet är borta vid 3mm!

Jag skulle absolut inte sitta och köra med 3mm kvar, inte bara för min egen säkerhet utan alla andras!
Kommer man på motorvägen när det regnar eller har regnat så är krock ett faktum vid hårdare inbromsning.
Tänkvärt!

eftersom  vi pratar om vanliga däck och inte raceslicks så antog jag att man hade koll på att jag syftade på mönstret i däcket din viktigpetter:-)

Klart att anläggningsyta ökar om du tar bort mönstret men då har du också ett livsfarligt däck som redan passerat däckslitagevarnaren med hästlängder och på sä sätt inte är lagligt att åka med.

Inget mönster och vatten på vägen säger sig självt därav att det är 1,6mm i absolut minsta mönsterdjup på sommardäck med en rekkomendation på 3mm SOM MINST.

Försöker inte vara en viktigpetter :-) men gillar inte när informationen är felaktig bara ;-)
klart vi pratar vanliga personbilsdäck, vad skulle man syftat på om inte mönstret i ditt svar? förstår inte svaret?

Jag förklarade bara att din info inte stämde korrekt då du skrev och jag citerar "MEN tänk på att du har jäkligt liten anläggningsyta mot vägen med 3mm,i regn skulle jag nog inte hålla mer än 70km/h om jag hade 3mm på sulorna."
där du antyder att man skulle ha mindre anläggningsyta vid 3mm än med ett nytt däck.
Kan det vara så att du satte kommat på fel ställe vad vet jag?

Slitagevarnarna vid 3mm mönsterdjup fungerar som stoppklossar i mönstret och skapar en vattenvåg som däcket "rider" på om man ska förklara det grovt, vilket gör att det blir vattenplaning till slut!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

220 Inlägg
26 februari 2015
#8
Jag skrev lite klantigt och ber om ursäkt.
Tycker ända att TS ska köpa nya sulor så han inte halkar av vägen pga dåliga däck.

67 Inlägg
26 februari 2015
#9
Jag brukar ha 2 mm när jag leker på diverse parkeringar så kör slut på dem på de sättet istället smile har åkt på blanka sommarsulor vintertid och jag kände mig som Bambi


Sök