Meaganeowner skrev:
Små motorer går i regel på högre varv, även när man kör normalt och drar därav lite mer olja per mil.
Ingen turbo... som läcker olja ut i avgaserna.
Oljefilm ska hela tiden finnas på ventilskaften och cylinderväggar, annars skär det ihop.
Om du inte kör på den dyraste oljan, så ser jag ingen anledning att riva motorn, för att hona cylinderlopp och montera nya kolvringar.
Se det som så; motorn smörjs väl, kommer förmodligen att leva länge än.
Ökar inte oljeförbrukningen drastiskt, så skulle jag köra vidare. Det är inte direkt billigt att renovera. Det följer med så mycket mera när man börjar riva. Ska du sen lämna bort, då blir det dyrt.
Den variation du har i kompression, har troligen inget med oljeförbrukningen att göra, då det är oljeskrapringarna som skrapar ned överflödig olja från cylinderloppen.
Det skulle kunna vara som så att dåligt komp, indikerar att gaser läcker förbi kolvringar o kolv ned i vevhuset. Det blir s k vevhuskomp. Vevhuset ventilleras oftast till insuget och olja skulle då kunna följa med in i motorn och förbrännas tillsammans med bränslet. Detta om oljefällan i vevhusventillationen är igensatt. Oljefällan ska nämligen skilja ur oljan ur den oljebemängda luften i vevhuset och föra den tillbaks till vevhuset.
Börjar bilen inte att gå sämre, skulle jag köra vidare.... men hålla koll på oljeförbrukningen, så som du redan gör.