3223
Sök

Konstanta vibrationer i Volvo S70 00

25 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Hej! Min fina bil har på senare tid vibrerat en hel del, det sker i hastigheter över 60 typ och är värst vid 85-95 km/h. har en bilfirma i familjen och de har balanserat däcken som är sprillans nya good year och gjorde hjulinställning när jag bytte styrleder för 2 månader sedan. ibland skakar det i stolen och ratten men oftast ratten och i gaspedalen, vad tror ni problemet kan vara? drivknut? hjullager, vi har kollat bussningarna och det är inget större fel på några av dem i framvagnen, en är lite sämre bak, men det borde inte ge dessa vibrationer? Jag håller på att bli galen, bilen har gått snart 18k, vad kan vara fel?

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2015
Trasigt motor-/växellådsfäste?

25 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:

vilken av dem tror du att det är?

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2015
Zel skrev:
Mervolic skrev:

vilken av dem tror du att det är?

Tyvärr ingen aning, du får kolla. Var bara en gissning. smile

2 250 Inlägg
8 mars 2015
Ryck o slit i inre drivknutar knutar.

Visserligen en Renault,  men där hade en sprint, typ rullad plåt gått av, vilket gjorde att drivaxeln ut till hjulet ibland kunde vandra och då skapa obalans vid vissa hastigheter.

25 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Meaganeowner skrev:

Visserligen en Renault,  men där hade en sprint, typ rullad plåt gått av, vilket gjorde att drivaxeln ut till hjulet ibland kunde vandra och då skapa obalans vid vissa hastigheter.

Ska drivaxelen kunna gå att röra på när bilen är upphissad så den liksom rör sig lite in och ut?

2 250 Inlägg
8 mars 2015

2 250 Inlägg
8 mars 2015
På de bilar jag haft, ja. Men bara några mm. Blir det mer så är det nåt.

En gång i tiden så var jag tvingad att byta bromsskiva. Fick inte loss skruven som låste skivan läge mot lagerhuset? Så jag borrade ur skruven. När jag sen monterade skivan så sket jag i att sätta dit en ny skruv. Dessvärre hamnade inte skruvresterna mitt för hålet i skivan. Det blev obalans.

Kolla hur mycket fälgkanterna kastar när du snurrar hjulen.

2 250 Inlägg
8 mars 2015
Förresten. Vad händer när bilen vibrerar då du kör och då stänger av motorn?
Forsätter det att vibrera?

Sök