3370
Sök

Köpa bil ifrån Ryssland

68 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
Halloj smile Tänkte om någon har erfarenhet av detta eller har information kring att köpa bil ifrån Ryssland.

Som vanligt en vet så är det ju "normalt" att ta hem en bil ifrån Tyskland, Holland eller import från USA/Kanada, men tanken är nu att med den otroligt dåliga kursen på Rubel i Ryssland, så bör det ju vara optimalt att köpa bil i Ryssland just nu.

Om en följer kursen så har den gått uppåt lite nu, men om en följer grafen så har (rubeln) tappat från runt 20 ner till 14 per svensk krona.

Och med stundande frysningar ifrån väst gentemot Ryssland pga Ukraina krisen så ser inte situationen direkt ljus ut för rubeln.

Så vad tror ni är Ryssland en möjlighet att finna några exklusiva bilar i ? Eller vanliga svensson bilar.

Givetvis så är segmentet att enbart rikta in sig på bilhandlare och inte några privatköp!

George
1 956 Inlägg
9 mars 2015
Tanken är bra.
Men lagfart m.m är nog inte så smidigt där.
Tänk byråkrati av högsta nivå.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

8 883 Inlägg
9 mars 2015
Ska du ha bilen själv så varför inte.
Är det tänkt att tjäna pengar så tvivlar jag att du hittar någon som vill köpa en importerad bil från Ryssland med tanke på hur deras bilar kommer in i landet....

Fotograf på tierpidag.se

Egenföretagare
999 Inlägg
9 mars 2015
Du har fel på valutakursen, för en krona får du ca 7 rubel.
Siffrorna du sett i kurslistor betyder att 1 rubel kostar 0,14 kronor nu

Öppna www.avito.ru i Google translate och kolla lite priser är väl ett bra förstasteg.

På grund av mycket höga importtullar in till Ryssland så är vissa modeller lite konstigt prissatta jämfört med hemma, gamla "premium" bilar som BMW E39 t ex står högt i värde.

Mest prisvärt borde vara en relativt ny bil som har slutmonterats i Ryssland, dvs inte har straffats med deras höga importtullar. Nissan, VW osv har ofta sammansättningsfabriker för att slippa tullar. Eller ny en rysk Lada, då kan du få en ny bil billigt.

Vägarna är dåliga, folk kör bilarna hårt, och arbetskraft är billigt så krockade bilar som skulle skrotas i Sverige kan ha snickrats ihop högst tvivelaktigt.

Utan ryska eller en tolk så är det nog tyvärr rätt kört att lyckas exportera bilen ur landet, det är generellt mycket byråkrati, papper och stämplar vad det än gäller i landet och gemene man pratar inte mycket engelska
Senast redigerat av FredrikRangert (9 mars 2015)

68 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
Tanken var väl högst att använda den själv, men med tanke på den svaga kronan och hur en tittar på priserna i Europa så känns det som att det bästa valet faller på att hitta just en bil i Sverige.

Det är inte ens lönt att idag importera en bil ifrån Tyskland, har kollat runt prismässigt i hela Europa nu och det finns någon potentiell bil i Spanien som är av intresse, men å andra sidan så blir det en rejäl resa och byråkrati på ett språk jag inte förfogar över.

Egenföretagare
999 Inlägg
9 mars 2015
Vissa bilar kan vara lönt att importera, titta på Saab 9-3 cab t ex i Italien
Spanien är ju ett trevligt land med trevligt folk, vad har du hittat för nåt som är prisvärt där?

68 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
Jag tittade enbart på en saab 9-5 av senaste modell och prisvärd vet jag sjuttsingen, men det landade på runt 200 000kr. Saken är den att jag har svårt att finna det jag exakt söker, trots att utbudet i Sverige på just denna modell faktiskt är riktigt bra.

Jag letar efter en Saab 9-5a 2010 eller 11, gärna bensin då jag gör mestadels korta resor så är det onödigt med diesel idag.

Skulle väl egentligen lagt detta i en egen tråd i efterfrågan på tips.

Det jag söker är gärna en bil med "harman kardon" ljudpaketet då jag finner ljudet i min nuvarande saab förkastligt. Hade även sett att den hade de synliga avgasrören där bak just för att det ser snyggt ut. Vet att jag kan köpa till Hirsch rör och montera på.

Kort och gott Saab 9-5a 2010/11 bensin, harman kardoon ljud, möjligen dragkrok/avtagbar. Färg är saksamma då jag kan dippa den.

Sök