3726
Sök

VW Golf IV V5 hjälp med 2 felkoder

140 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#1
Hejsan. Skulle behöva hjälp med vad som skulle kunna göras åt dessa två felkoder...

17704 - Karakteristikfältstyrd kylsystem; felaktig funktion
           - Intermittent

17516 - Lambdasond 1 bank 2, lambdasonduppvärmning; låg effekt
           - Intermittent

Lambdasond är väl i stort sett bara att byta, den är väl inget att göra åt. Den är ju inte trasig än men det verkar som den får svajig effekt som det står. Men den andra? Temperatursensor eller vad kan det vara? Någon som har haft lika?

293 Inlägg
22 mars 2015
#2
Det första, sannolikt tempgivaren.

140 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#3
Det kan va det ja.. Tack ska du ha!

Trucker
1 418 Inlägg
22 mars 2015
#4
Det är O2 sensorn, den som sitter innan katten som behöver bytas..
smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

140 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#5
Har du fått samma felkod själv och det hjälpt att byta?
Senast redigerat av AOTP (23 mars 2015)

Trucker
1 418 Inlägg
22 mars 2015
#6
Nae, inte på min vw men v70, där står det o2 sensor heated...
Dvs den före katten, och eftersom det står uppvärmning i texten du skrev så lär det vara den första, dvs o2 sensorn (pre cat) medans lambdan sitter post cat, dvs efteråt smile

Den håller koll på hur mycket oförbränt syre det kommer ut med avgaserna och skickar tillbaka detta till bilens box så den reglerar så det ska vara 14:1 (syre o bränsle)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2015
#7
zleepy skrev:
Nae, inte på min vw men v70, där står det o2 sensor heated...
Dvs den före katten, och eftersom det står uppvärmning i texten du skrev så lär det vara den första, dvs o2 sensorn (pre cat) medans lambdan sitter post cat, dvs efteråt smile

Den håller koll på hur mycket oförbränt syre det kommer ut med avgaserna och skickar tillbaka detta till bilens box så den reglerar så det ska vara 14:1 (syre o bränsle)

Bara av ren nyfikenhet; vad menar du skulle vara skillnaden på en "Syresensor" (O2-sensor) och en "lambdasensor"?

Skillnaden som jag vet finns på -vissa- bilar är huruvida en är bredband och den andra inte osv.

Uppgifterna för dom är ju lite annorlunda; före reglerar, precis som du säger luft/bränsleförhållandet, och den efter katalysatorn kontrollerar egentligen (och förenklat) bara hur katalysatorn sköter sig.

- - Edit - -

Det är då så jag fått för mig det hela iaf.
Senast redigerat av it_mutt (23 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Trucker
1 418 Inlägg
23 mars 2015
#8
Ja, båda kallas i folkmun för lambda, men den före är en o2 sensor, som reglerar medans den sista, och sensorn efter katten, lambdan kollar hur katten skött sig så allt blir bra, precis som du säger..

Det kan vara bra och byta rätt sensor, och den sk 'lambdasonduppvärmning' är den första lambda sensorn, dvs o2 sensorn smile jobbigt om man byter fel och måste byta ytterligare en, det blir dyrt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2015
#9
zleepy skrev:
Ja, båda kallas i folkmun för lambda, men den före är en o2 sensor, som reglerar medans den sista, och sensorn efter katten, lambdan kollar hur katten skött sig så allt blir bra, precis som du säger..

Det kan vara bra och byta rätt sensor, och den sk 'lambdasonduppvärmning' är den första lambda sensorn, dvs o2 sensorn smile jobbigt om man byter fel och måste byta ytterligare en, det blir dyrt smile

Ja jag säger absolut inget om att det är bra att byta rätt enhet smile Tänkte då mest vad skillnaden skulle vara på de olika benämningarna. Vet att många blir förvirrade över ex.vis vilken bank som är "1" och "2" på V-motorer (som då i många fall har 4 sensorer).

Ja, dom är ju inte direkt gratis, även om det går att hitta märkespryttlar billigare från Tyskland osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Trucker
1 418 Inlägg
23 mars 2015
#10
it_mutt skrev:
zleepy skrev:
Ja, båda kallas i folkmun för lambda, men den före är en o2 sensor, som reglerar medans den sista, och sensorn efter katten, lambdan kollar hur katten skött sig så allt blir bra, precis som du säger..

Det kan vara bra och byta rätt sensor, och den sk 'lambdasonduppvärmning' är den första lambda sensorn, dvs o2 sensorn smile jobbigt om man byter fel och måste byta ytterligare en, det blir dyrt smile

Ja jag säger absolut inget om att det är bra att byta rätt enhet smile Tänkte då mest vad skillnaden skulle vara på de olika benämningarna. Vet att många blir förvirrade över ex.vis vilken bank som är "1" och "2" på V-motorer (som då i många fall har 4 sensorer).

Ja, dom är ju inte direkt gratis, även om det går att hitta märkespryttlar billigare från Tyskland osv

Det är väl sådär, du vet kärt barn har många namn, som delar, har många benämningar, det viktiga är att det blir rätt del smile
hehe ja, det är svårt för vissa att förstå, men det är ganska enkelt om man väl förstår smile
tacka vet jag gamla hederliga v8or,utan något sånt där, bara raka rör typ hehe ;-)

Jo, det gör det, så länge man får bra delar och inte något skit smile
jag fick akut byta tändspolar på passaten häromdagen, dyra saker på vag 649styck, men hade inte mycket val, men nu är det gjort smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

4 157 Inlägg
23 mars 2015
#11
Denna modell har 2 lambdasonder, den främre är en bredbandare som sr ut såhär:
http://racestuff.se/index.php?route=pro … search=lsu

har bilen 4 hjulsdrivning finns dubbel uppsättning sonder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

140 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
#12
Japp, har 4-motion och dubbla sonder...

4 157 Inlägg
23 mars 2015
#13
ren iditoti med mer än en ända lamdasond

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök