3751
Sök

Hög motortemp volvo 244 85-a

245 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej! Det gäller en Volvo 244 85-a (B200k)
Som sagt, motortemperaturen går efter ett litet tag upp till ungefär 80% av mätaren, kan svajja ytterst lite fram o tillbaka, men den mesta utav tiden så ligger den väldigt högt, har aldrig nått rött men som sagt väldigt nära.

Jag bytte nyligen kylare och spolade ur systemet men det hjälpte inte.
Jätte bra värme i kupén är det också.
Termostaten ska vara bytt nyligen enligt förra ägaren.

Bra värme i kupén säger väl emot vattenpumpen? Eller vad kan det vara? Topplockspackning?
Senast redigerat av Wheel_Spin (21 mars 2015)

6 165 Inlägg
21 mars 2015
#2
Hej!
"Termostaten ska vara bytt"!
Byt termostat så är du säker!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 mars 2015
#3
Har haft ett gäng 240. Några av dom har visat hög temp. Min teori är att det sitter vintertermostat monterad (92grarder) istället för 87 grader

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

245 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#4
Bytte termostat, den som satt i var en 87 graders och problemet kvarstår.
Temperaturgivaren eller topplockspackning är väl det som återstår?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
22 mars 2015
#5
Och tändningen står rätt?

"My drinkingteam has a racingproblem"

245 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#6
Felaktig tändning leder väl bara till svårstartad motor och ojämn gång? eventuellt stendöd motor om det är åt helvete fel big_smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (22 mars 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 mars 2015
#7
Wheel_Spin skrev:
Felaktig tändning leder väl bara till svårstartad motor och ojämn gång? eventuellt stendöd motor om det är åt helvete fel big_smile

Väldigt tidig tändning ger en "vass" motor och hög temp. Att toppackningen gått ser jag inte för troligt om det inte försvinner vatten eller olja eller blandar dessa eller ryker mycket

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

245 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#8
Kan du förklara mer om hur tidig tändning kan leda till hög motortemp? kylsystemet matar ju fortfarande på med vatten?
Borde inte konstant höga varv som många utsätter sina bilar för vara mer påfrestande än en tidigt inställd tändning som ger ojämn gång? Och med denna extremt tidiga tändningen så borde väl bilen gå ojämnt som fan vid alla motorvarv? Vilket min inte gör.

Någon som vill förklara lite? big_smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (24 mars 2015)

245 Inlägg
27 mars 2015
Trådstartare
#9
Det finns alltså ingen chans att vattenpumpen är kass? eller inte pumpar så mycket som den borde?

Övre kylarslangen blir varm som in i helvete, men de andra är inte alls lika varma.
Och återigen riktigt bra värme i kupén.
Senast redigerat av Wheel_Spin (27 mars 2015)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 mars 2015
#11
Visst kan vattenpumpen vara sliten. Det kan vara 10 olika orsaker som tillsammans gör att bilen beter sig på ett sätt. Du kan justera tändningen rätt mycket utan att motorn går dåligt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

245 Inlägg
27 mars 2015
Trådstartare
#12
Volvo_Mannen skrev:
Täppt kylare låter det som.

Kylaren är bytt till en ny.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 mars 2015
#13
Kanske är instrumentet som visar lite fel? Eller snarare rätt
Volvo satte ju in ett kompensationskretskort från 86 års modell som skulle hålla tempmätaren kring mitten (inom rimliga gränser)

Jonas

245 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#14
Volvo_Mannen skrev:
Kanske är instrumentet som visar lite fel? Eller snarare rätt
Volvo satte ju in ett kompensationskretskort från 86 års modell som skulle hålla tempmätaren kring mitten (inom rimliga gränser)

Den glödtänder ibland också, men inte alltid. Om tändningen skulle va fel så borde den väl alltid glödtända?
Har för mig att glödtändning kan uppstå av just för hög motortemperatur också. Den går fruktansvärt jävla bra annars.

Tändkablar, stift, fördelarlock och bränslefilter är bytt, ska få tag i en fördelararm också, börjar fan bli ett frågetecken nu snart..
Senast redigerat av Wheel_Spin (28 mars 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#15
Wheel_Spin skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Kanske är instrumentet som visar lite fel? Eller snarare rätt
Volvo satte ju in ett kompensationskretskort från 86 års modell som skulle hålla tempmätaren kring mitten (inom rimliga gränser)

Den glödtänder ibland också, men inte alltid. Om tändningen skulle va fel så borde den väl alltid glödtända?
Har för mig att glödtändning kan uppstå av just för hög motortemperatur också. Den går fruktansvärt jävla bra annars.

Tändkablar, stift, fördelarlock och bränslefilter är bytt, ska få tag i en fördelararm också, börjar fan bli ett frågetecken nu snart..

Sitter det rätt stift i? Fel stift ger massa konstiga fel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

245 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#16
DiwraZ skrev:
Wheel_Spin skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Kanske är instrumentet som visar lite fel? Eller snarare rätt
Volvo satte ju in ett kompensationskretskort från 86 års modell som skulle hålla tempmätaren kring mitten (inom rimliga gränser)

Den glödtänder ibland också, men inte alltid. Om tändningen skulle va fel så borde den väl alltid glödtända?
Har för mig att glödtändning kan uppstå av just för hög motortemperatur också. Den går fruktansvärt jävla bra annars.

Tändkablar, stift, fördelarlock och bränslefilter är bytt, ska få tag i en fördelararm också, börjar fan bli ett frågetecken nu snart..

Sitter det rätt stift i? Fel stift ger massa konstiga fel

Jajajamen, satt volvo original i innan, o bytte dem då blev det mindre glödtändning.

736 Inlägg
28 mars 2015
#17
Topplockspackningen ger enligt min erfarenhet mer svajig temperatur typ från mitt till rött på kanske 1 min. Jag skulle investera i en IR-termometer från Kjell eller Clas Ohlson och se om du kan mäta direkt på termostathuset eller metallröret som går till kupén (skulle tro att gummislangen till kylaren isolerar rätt bra) så ser du nog ganska bra vattentempen...


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 mars 2015
#18
Wheel_Spin skrev:
DiwraZ skrev:
Wheel_Spin skrev:

Den glödtänder ibland också, men inte alltid. Om tändningen skulle va fel så borde den väl alltid glödtända?
Har för mig att glödtändning kan uppstå av just för hög motortemperatur också. Den går fruktansvärt jävla bra annars.

Tändkablar, stift, fördelarlock och bränslefilter är bytt, ska få tag i en fördelararm också, börjar fan bli ett frågetecken nu snart..

Sitter det rätt stift i? Fel stift ger massa konstiga fel

Jajajamen, satt volvo original i innan, o bytte dem då blev det mindre glödtändning.

Bytte du till original av rätt sort igen? Isf är tändningen för hög eller så får den för lite bensin. Därav att den blir varm och glödtänder

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

245 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#19
DiwraZ skrev:
Wheel_Spin skrev:
DiwraZ skrev:

Sitter det rätt stift i? Fel stift ger massa konstiga fel

Jajajamen, satt volvo original i innan, o bytte dem då blev det mindre glödtändning.

Bytte du till original av rätt sort igen? Isf är tändningen för hög eller så får den för lite bensin. Därav att den blir varm och glödtänder

Bytte dem till NGK, av rätt sort. Det måste ju inte stå Volvo på stiften. Och NGK ska vara riktigt bra stift enligt vad jag har hört iallafall.
Tändningen är väl troligt. :p


Sök