3266
Sök

ABS lampan lyser efter 100km/h

13 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
#21
Okej, jag tror det är fixat nu. Jag gick ut och testa och köra över 100km/timmen och då början ABS lampan lysa. Jag åkte till OKQ8 och fixa lufttrycket på alla däck så att allt är samma. Märkte att de bakre va på 2,9 och de främre var på 2,7 så jag bytte allt till 2,8. Åkte igen och kom upp till 130km/timmen och allt funka perfekt, inga lampor börja lysa eller nån ABS sluta funka. Allt är som det ska än sålänge. Kommer med uppdateringar om något annat dyker upp. Ger den info så att folk som får samma problem kan läsa detta big_smile Tack för hjälpen gubbar, uppskattas big_smile

Skåning
739 Inlägg
3 april 2015
#22
Wow, det kallar jag känsliga grejer!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

4 468 Inlägg
3 april 2015
#23
den lilla tryckskillnaden ska inte inverka, men,är ju rättså stor skillnad på 50 eller 60 profilen som TS har
Bara hoppas att det funkar ändå nu...

2 250 Inlägg
5 april 2015
#24
Angående lufttryck... kolla hur däcken slits. Står t o m i körkortsboken.
För högt så slits däcket på mitten. För lågt, så slits båda kanterna på slitbanan.
Vilket tryck just du ska ha beror bl a på hur mycket bilen väger, om den för det mesta är fullastad o s v.
Ingen tabell i världen tar hänsyn till detta.

Har man gott om stålar så behöver man bara titta på däcken när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul😆
Med detta menar jag att däck slits snabbt vid fel lufttryck.

Slits däcken ojämnt, t ex på ytterkanterna, så beror det vanligtvis på annat fel. T ex hjulinstälning.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2015)

2 250 Inlägg
5 april 2015
#25
Ts. En tillfällig lösning är m a o  att blåsa i mycket luft i de mindre hjulen, så att omkretsen på mitten blir lik de mindre. Men du lär slita ur dem rätt snabbt på mitten.
Hur du än gör, kan det vara lämpligt att kolla slitaget då o då. Speciellt om du har dyra ringar.

4 468 Inlägg
5 april 2015
#26
" En tillfällig lösning är m a o  att blåsa i mycket luft i de mindre hjulen, så att omkretsen på mitten blir lik de mindre"
Det var det mest underligaste jag hört,kanske på din trädgårdstraktor..men inte på dagens bildäck.

2 250 Inlägg
5 april 2015
#27
Ooops... blir lik de större, skulle det stått.
O förmodligen har du rätt. Diameter påverkas således inte ett skit? Varför slits då däcken mest på mitten om man kör med t ex 3.5 kg, i stället för 2.4 kg, som man sa förr?
Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2015)


Sök