V70 GLT-99 Misständning (felkoder finns!)

volvo__matte
8 april 2015 · 551 Inlägg

Hej tänkte kolla med er lite innan jag lägger ner mer onödiga pengar på min v70, Köpte bilen för 2 år sen med vandrande tomgång, så skickade in den på volvo för uppdatering av ets:en så det ska fungera. Men har aldrig blivit riktigt bra endå, motorn har hackig tomgång, dåligt dragläge, varm som kall, stinker bränsle på tomgång och svårstartad bara om man får kärringstopp osv. Märks ingenting vid normal körning och den svarar direkt på gasen utan misständningar på alla 5.

Fick för mig att kolla upp detta nu då jag fått ett "visslande" ljud i takt med motorns ojämna gång (även där bara vid tomgång) svårt att lokalisera vartifrån men runt fuelrailen lät det som.

Har läst ut felkoder:
P0205    Cylinder 5 Insprutningskrets / öppen
P1081    ?
P0135    Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1, värmarstyrning - felfunktion i krets   
P0305    Cylinder 5 - misständning upptäckt   
P0350    Tändspole, primär/sekundär - felfunktion i krets
P0355    ?
Provade byta plats på 3an och 5ans tändspole utan resultat, rycker jag 5ans tändspole eller spridarkabel händer ingenting.

Motorn har gått 33k mil, tändstift bytta, bränslefilter bytt, lambdavärde för hög vid bes för nån vecka sen (litet läck i avgas)

Tack på förhand!

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
_Thor_
8 april 2015 · 512 Inlägg

Hur ser tändstiften ut?

Är lambdasonden täckt i sot?

Jag skulle gissa på att du har läckage i spridarna.

volvo__matte
8 april 2015 · 551 Inlägg

_Thor_ skrev:
Hur ser tändstiften ut?

Är lambdasonden täckt i sot?

Jag skulle gissa på att du har läckage i spridarna.

Kollade bara 5ans tändstift och det såg förvånansvärt bra ut, fast bytte det endå.
var dock massa sot/skit i själva hålet där spolen går ner, vet inte om det är vanligt men gjorde rent det iallafall, lambdan har jag inte kollat..

Aa tror jag får kolla upp spridarna.

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
_Thor_
8 april 2015 · 512 Inlägg

volvo__matte skrev:

_Thor_ skrev:
Hur ser tändstiften ut?

Är lambdasonden täckt i sot?

Jag skulle gissa på att du har läckage i spridarna.

Kollade bara 5ans tändstift och det såg förvånansvärt bra ut, fast bytte det endå.
var dock massa sot/skit i själva hålet där spolen går ner, vet inte om det är vanligt men gjorde rent det iallafall, lambdan har jag inte kollat..

Aa tror jag får kolla upp spridarna.

Det kan vara en bra idea att försöka få området runt tändstiften så rent det bara går innan du börjar skruva av och på dem. Man vill ej ha ned nåt skit i cylindern.

Låter du bilen stå några timmar och sedan skruvar bort tändstiften bör du kunna känna en bensindoft från cylindern om spridaren läcker.

Har du någon koll på vad bränslenförbrukningen ligger på?

volvo__matte
8 april 2015 · 551 Inlägg

_Thor_ skrev:

volvo__matte skrev:

_Thor_ skrev:
Hur ser tändstiften ut?

Är lambdasonden täckt i sot?

Jag skulle gissa på att du har läckage i spridarna.

Kollade bara 5ans tändstift och det såg förvånansvärt bra ut, fast bytte det endå.
var dock massa sot/skit i själva hålet där spolen går ner, vet inte om det är vanligt men gjorde rent det iallafall, lambdan har jag inte kollat..

Aa tror jag får kolla upp spridarna.

Det kan vara en bra idea att försöka få området runt tändstiften så rent det bara går innan du börjar skruva av och på dem. Man vill ej ha ned nåt skit i cylindern.

Låter du bilen stå några timmar och sedan skruvar bort tändstiften bör du kunna känna en bensindoft från cylindern om spridaren läcker.

Har du någon koll på vad bränslenförbrukningen ligger på?

Det kan inte vara att någon spridare hängt sej på öppet läge så den flödar över vid tomgång?

Bränsleförbrukning ligger runt 0.89 blandad körning och runt 0.8 landsväg, så det är väl normalt.

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang