3367
Sök

2011 Nissan Qashqai+2 dci. Konstighet med dieselförbrukning info på display.

3 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
Hej,

En annan fråga om min 2011 årsmodell Nissan Qashqai+2 dci (150hk). Det känns som att dieselförbrukning info på displayen stämmer inte. Jag vet inte om det är något vanligt eller om det är ett problem.

På bilens registrering står det att den drar 7.1 liter i blandad körning, 5.9 liter i landsvägskörning och 9.3 liter i stadskörning.

Jag ville kolla dieselförbrukningen så körde jag ut till E4 (man kör ci 10 minuter tills E4, så måste dieselmotorn vara varm och redo på E4)

Hela vägen mot E4 visade bilen 8.2 liter, helt fastvärde utan förändring. E4 var ganska tom så körde jag väldigt stabil vid hastigheten 90km/timme på 6:e växeln. Men värdet var fortfarande fast vid 8.2 liter. Efter ci 5 minuter sänkte det till 8.1 liter. Sen fastnade värdet vid 8.1 liter nästan 10 minuter.

Ska det inte visa uppdaterad förbrukningen i nästan varje sekund? Är det inte simultan information?

Tack igen på förhand.

111 Inlägg
9 april 2015
När man kollar på tjejens bil (fiat punto) så visar den medelförbrukningen, då kan den mätaren stilla även om man kör på motorvägen en bra stund, men när man vill se precis hur mycket den drar så får vi nolla mätaren, då börjar den visa riktigt med ca 5 sekunders uppdateringar. Kanske är nåt liknande på din? Fast din bil är ganska ny, den borde kunna visa i realtid, finns säkert nån inställning.
Senast redigerat av ultimatemartin (9 april 2015)

2 037 Inlägg
9 april 2015
Brukar vara en som visar medelförbrukningen för tillfället och så en eller två som visar medelförbrukningen från att man startat bilen och/eller senast man nollade mätningen.

Hur Nissan har det vet jag inte, men troligen så kollar du medelförbrukningen för en viss sträcka sedan den nollades.

3 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
Tack för alla svaren. Det känns skönt att det inte är något problem med bilen smile

76 Inlägg
9 april 2015
För övrigt kan det vara värt att notera att du antagligen inte kommer att komma ned i de angivna siffrorna då dessa är uppmätta i laboratorium. Om du lägger på 10-15% så är du hemma i en realistisk förbrukning.

7.1 * 1.1= 7.81 Får du den siffran på blandad körning skulle jag vara nöjd.

MVH Felix

Sök