3665
Sök

Chevrolet camaro z28 1996 lambda problem

82 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
Jag har problem med min ena lambdasond, det sitter 4st på bilen, en har jag varit tvungen att förlänga då katalysatorerna sitter längre bak när jag monterat headers, så min fråga är, måste de bakre sonderna sitta efter kattarna eller kan jag sätta sonderna längre fram före katalysatorerna?

508 Inlägg
12 april 2015
Det sitter oftast en (eller fler) lambda före och efter för att mäta avgaserna före och efter de går igenom "omvandlings-processen" i katalysatorn. Vet dock inte om det går att sätta alla före katten om det är det du menar?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

82 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
GuggeKarlberg skrev:
Det sitter oftast en (eller fler) lambda före och efter för att mäta avgaserna före och efter de går igenom "omvandlings-processen" i katalysatorn. Vet dock inte om det går att sätta alla före katten om det är det du menar?

Ja det är tanken, så jag slipper förlänga den vänstra bakre lambdasonden eller om det finns någon väldigt kort katalysator då jag inte kan montera katten längre fram :-/

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
13 april 2015
Ruggas skrev:
Jag har problem med min ena lambdasond, det sitter 4st på bilen, en har jag varit tvungen att förlänga då katalysatorerna sitter längre bak när jag monterat headers, så min fråga är, måste de bakre sonderna sitta efter kattarna eller kan jag sätta sonderna längre fram före katalysatorerna?

Ja, det måste dem. Dem läser ju av hur pass bra katten renar och inget annat.. Sätter du dem före katten gör dem ingen som helst nytta, mer än läser av helt fel värden än vad dem är gjorda för..!

Sök