Rent tekniskt så skall man inte hänga upp sig enbart på bilens maximala effekt, en bil som har 200Hk på pappret uppe vid 5500-6000rpm har en bra bit under hälften vid mer normala varvtal och det är mycket mer än så som påverkar. Jag menar inte att en 60Hk Skoda är en bra dragbil tvärt om men jag hade snarare oroat mig över storleken och tyngden, tänk på att det är ett levande djur ni drar som inte fullt ut förstår varför ni ställer den i en konservburk som låter och rör på sig.
En liten och lätt bil är inte det bekvämaste man kan färdas i utan släp, tänk er då hur det upplevs att stå bakom i en burk som väger (för att fortsätta med Skodan) lika mycket eller mer än bilen och dessutom är större. Ojämnheter i vägen, vind med mera kommer göra det ekipaget otäckt för alla inblandade.
En stadig dragbil är A och O men för er budget går det tyvärr inte ihop med låg förbrukning, ett trevligt alternativ att dra med är Suzuki Grand Vitara (1550kg på B-kort, 1850Kg med utökat B) och det är en rejäl konstruktion (ram & lågväxel) men ingen dröm att åka fort i. 2.5 V6 är att rekommendera för alternativen med fyra cylindrar på bensin eller diesel är bra trötta, men en sådan dricker lite över litern blandad körning. Som en tröst får man åtminstone en förvånansvärt trevlig motor, råstark med ett trevligt ljud:
https://www.youtube.com/watch?v=Lw1wqYcTvREEtt klipp med halvdan kvalité på en bil med modifierat avgasrör, men det kan inte vara många gårdstraktorer som låter på det viset?Nackdelarna är oljeläckage från servostyrningen, rost i bakskärmar och skarven i golvet mellan baksäte och bagage men Suzuki har även problem med motorernas kedjor. Undvik bilar med tydligt rasslande motorer och om ni köper en som med tiden börjar låta så åtgärda problemet med en gång, det är inte så dyrt jämfört med somliga bilmodellers rembyten särskilt inte om man gör jobbet själv eller åtminstone undviker verkstäder med hög timdebitering. Men om den körs till det havererar är det lika bra att skicka den till skroten...
Ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ … 20&w=3Och om ni bara drar några enstaka gånger om året eller pendlar längre sträckor i högre farter så hade jag valt något annat, men jag förstår att det inte är så lätt när man har olika krav och en budget att rätta sig efter. Lycka till med köpet!