Goddagens mina damer och herrar!
Tänkte jag skulle prova göra en tråd om min (just nu) hink! till E30.
Det är en 320i -89 som det handlar om.
-------------------
Historia:
Tvingade på min polare att han skulle köpa en två dörrars e30 med valfri sexcylindrig motor.
Vi gick ut och kollade på blocket, och hittade en billig, spöad, rollad, rostig e30... Perfekt till isen tänkte vi!
Men isen kom aldrig och han ändrade socialstatus och boende, vilket resulterade i väldigt lite tid till bilen..
Tillslut skulle den säljas, men iom att jag pysslat så mycket med bilen och att den redan stod i mitt garage så kunde jag inte släppa den..
Jag köpte bilen och började undersöka den lite mer grundligt, och hittade mer rost än va jag ville.
Men som plåster på såren såg jag oxå att det va en M20B23 istället för B20. Kontra det med en Dr.Schrick kam större spridare, 535 LMM och en Walbro 320lph bränslepump. Längstbak satt en LSD diff oxå! Yeay!
---------------------
Precis vid inköpet!
Lastad och på väghem.
Inte direkt utställningsskick
Hemma och trängs med en an dom andra e30isarna.
--------------------
Inge spännande..
Rost i hjulhuset mot förarsidan..
Första biten rost åtgärdad, bara restan av bilen kvar
Dubbelplåt extravaganza och spackel. Usch.
Golvet fick oxå lappas.
Skuff utrymmets högra sida.
Väster sida va i samma skick.. Och "lagat" med fogskum.. Kopiösa mängder fogskum..
Passagerarsidan där man kan se in i hjulhus, motorutrymme och batterihyllan.
Här va det dags för nytt..
-----------------------
Idén från början va att den skulle va plåtren inuti, men tack vare det fula lappade golvet, och för att höja dämpfaktorn så blir det tunn svart högtalarmatta med durkplåt vid fötterna. Kartläsar/rally fotstöd på passagerarsidan.
Ljudmässigt i bilen blir det ett par kitt i kickpanelen. Och ett par 6*9 i hatthyllan.
Mycket stiligare med lite glasfiber än den gråa hyllan som va där innan.
---------------------
Cox och oljeavlagringar i dripprailen är ofta största bidragande faktor i M20 maskiner, så det va bara att gå lös med svetstråd och rensa
Ny plåt i skuffen och glasfiber som ska slipas.
-------------------
Satt och kollade på hur löst spegeln sitter och kom fram till att det bli M3 breddning.
Något jag alltid velat gjort på en e30, och jag har haft några..
Bit för bit så blir det snyggare i motorutrymmet.
Och JA jag har beställt en ny insugsbälg.
------------------
Börjar få lite ordning på inredningen.
Orginal stolarna är ju inte så värst skålade så ett par CRX stolar blir bättre
Mer uppdatering kommer sen, och om det här med projekt trådar blir intressant så blir det nog en på E36an och M535an
Tyck till och kommentera!