3323
Sök

Volvo 940 Turbo får inget bränsle vid högt syreintag.

92 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Volvo 940 turbo (96)

Jag har trimmat den med bränslechip och tändningschip från KL-Racing och vill ställa upp laddet.Men desto mer jag laddar desto mer rycker bilen vid gaspådrag, vilket gör att det knappt går att gasa över 2500 varv. Mer specifikt är problemet kopplat direkt till syret som turbon skickar, jag kan max ladda 0,6 Bar, och siktar på 1 BAR. Om jag försöker att ladda 1 Bar så rycker den hela tiden. Med 0,5 så går det att köra felfritt.

Viktiga komponenter är i original som tändstift och kablar, men jag har även testat andra märken och vänners komponenter.

För att försökt fixa detta har jag bytt (Mellan nya samt andra):
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Rotor
Topplock (Från original 530 till 531)
Kamaxel (Från T till Vx3)
Packningar och vätskor i hela motorn
Bränslepump (Kls 255L)
Bränsletrycksregulator.
LMM (Samt förstärkt tryckrör)

Har hört att det kan kan vara misständningar, för lite bränsle eller LMM. Men allt detta har enskilt bytts och testats. Det blir ingen skillnad. Det enda jag kan tänka mig är Lambdasonden, annars har jag helt slut på ideer, vad kan det vara?

Forummoderator
26 361 Inlägg
18 april 2015
#2
Hur höjer du laddtrycket?
Med en ställbar wastegate eller med en fuling?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
18 april 2015
#3
men varför göra en ny tråd igen,om du inte fick hjälp med alla råd du fick sist så är det nått annat som är fel....byt chipen från kl-racing då,för 0,6 är som en fulltryckare...säger då nått fel med chipen,för sist skulle du byta spridare o större lmm men då måste man byta spridare med...prova från nån annan polare som har chip i sin bil o gör din orginal o testa.

döden kommer tillbaka

92 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#4
turbodeath skrev:
men varför göra en ny tråd igen,om du inte fick hjälp med alla råd du fick sist så är det nått annat som är fel....byt chipen från kl-racing då,för 0,6 är som en fulltryckare...säger då nått fel med chipen,för sist skulle du byta spridare o större lmm men då måste man byta spridare med...prova från nån annan polare som har chip i sin bil o gör din orginal o testa.

"varför göra en ny tråd igen,om du inte fick hjälp med alla råd du fick sist" just av denna anledning?

92 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Hur höjer du laddtrycket?
Med en ställbar wastegate eller med en fuling?

Med en ställbar Wastegate :-)

671 Inlägg
19 april 2015
#6
Har inte hela din historia
Men  det första jag tänker på är har du original LMM

Hur beter sig rycken är det inte så att motorn dör brutalt och kommer igen med ett ryck !
Är det ryck med avgaspoffar inblandat så att den skjuter på och sedan inte skjuter på ?
Vad för färg har du på tändstiften

2 250 Inlägg
19 april 2015
#7
Vad då rycker? Menar du att motorn går ojämnt vid högre varvtal, typ misständer?

92 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#8
endorfinslaven skrev:
Har inte hela din historia
Men  det första jag tänker på är har du original LMM

Hur beter sig rycken är det inte så att motorn dör brutalt och kommer igen med ett ryck !
Är det ryck med avgaspoffar inblandat så att den skjuter på och sedan inte skjuter på ?
Vad för färg har du på tändstiften

Täbdstiften är kritvita, motorn dör inte. Låt oss säga att man gasar snabbt till 2700 varv, då rycker det när turbon laddar, känns som att tvärsläppa på gasen i en halv sekund. Då motorn tappat kanske 100-200 varv på detta hug går den genast uefter rycker upp i X varvtal där turbo börjar ladda, där det sedan rycker igen. Om man försöker tvinga sig igenom med full gas så rycker den hela tiden, en till två gånger i sekunden.

Det känns ungefär som att köra in i en betongvägg.

92 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#9
Meaganeowner skrev:
Vad då rycker? Menar du att motorn går ojämnt vid högre varvtal, typ misständer?

Ojämt minst sagt, det känns som att gasa fullt och släppa på gasen fullt varje sekund. Någonting blir inte bra inne i kammaren iaf. Misständning vad haver du, men det är knytet till hur mycket jag laddar.

2 452 Inlägg
19 april 2015
#10
turbo slut eller testa byt chip med nån säger jag då du bytt så mycket grejer redan...

döden kommer tillbaka

92 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#11
Turbon fungerar utan problem.

Testade idag att byta tändmodul, vid gaspådrag gick det skitbra de första 6 accelerationerna! (Ovanligt)
Men strax efter dessa gaspådrag agerade bilen som vanligt. Det gick att gasa bra första accelerationen varje åk, sedan beter den sig somen bil som misständer eller vad haver.

Testade även att koppla ur lambdasonden ett kort åk, det gjorde ingen skillnad, vilket leder mig till att tro att det är misständningar.

2 452 Inlägg
20 april 2015
#12
o då byter du chipen enkelt o bra o testar det med...samnt så kollar du hur stiften ser ut efter körningen

döden kommer tillbaka

92 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#13
Ställt ned den till 0,7 för tillfället. Går jättebra, ska succesivt höja laddtrycket och se vart det klart tar stopp. Tror jag fick lite skenladd förut.

-.-
383 Inlägg
22 april 2015
#14
Måste bara kolla så jag fattar rätt ......

Du kan max ladda 0,6bar för den rycker och bär sig åt.
Och nu har du ställt NER den till 0,7 och då går den bra.

Eller har jag läst fel nånstans?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

671 Inlägg
23 april 2015
#15
OK
jag tror du har bottnat din LMM och då klipper systemet soppan..
Helt normalt du har bara gått över Volvos gräns för effekt som de tillåter.
Då kan det vara dags för större spridare och 3 tums LMM.

92 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#16
JonasK skrev:
Måste bara kolla så jag fattar rätt ......

Du kan max ladda 0,6bar för den rycker och bär sig åt.
Och nu har du ställt NER den till 0,7 och då går den bra.

Eller har jag läst fel nånstans?

Precis, har däremot nyligen bytt topp. Innan jag gjorde det kunde jag endast ladda 0,6 BAR. Nu vet jag inte vart det tar stop. Ber om ursält för missförståndet.


Sök